Forrás : hu.wikipedia.org
Ady Endre
De Lelle et Diósad. Csak ránk és korunkra jellemző az eddigi feltűnően terjedelmes politikai és kritikai Ady-irodalom. Magát a költőt nem jellemzi. Ignotus, utána sokan, akik számítanak, sokan, akik nem számítanak, végül Görcsöni a magasságos Olimpusztól a kénköves pokolig, mindenüvé elhelyezték már őt. Nem keresve a bölcs és kényelmes arany középutat, Lellére és Diósadra megyünk el Ady Endréért.
Kis térképen nem lehet megtalálni, de ha valaki nagyon akar, rázós
szekéren, kátyus úton csak eléri. Mindenki eléri, csak Ady nem. Mert
nekünk ez a két falu nem jelent többet, mint Hájó meg Rontó. Talán ott
több a nadrágos ember, talán kevesebb. Lehet, hogy ott soványabb a pap
és több a kocsma, de az is lehet, hogy nem úgy van. Akinek sok ideje
van, pontosan is megtudná mondani. Mert a mi Lellénk és Diósadunk
megvan. Csak az Adyé nincsen meg. Az Adok birtokának magva kiveszett,
elpusztult. Csak a neve maradt meg. A koldusbotra faragott címer érdekes
műtárgy, de szomorú örökség. Egyéb is maradt. A Csák Máté hangja, meg
valami annak a vezérnek a koponyájából, aki nem akart fejedelmet
választani....
Érmindszenten született 1877-ben. Művei: Költemények,
Debrecen, 1899; Mégegyszer, Nagyvárad, 1902; Uj versek (Nagy Sándor
rajzával), Pallas, 1906; Vér és arany (Cigány Dezső rajzával), Franklin,
1908. Versei megjelentek: Figyelő, Nyugat, A Hét, Vasárnapi Ujság,
Budapesti Napló, Népszava folyóiratokban és lapokban.
Németül: Ausländische Lirik der neueren Zeit, Horvát Henrik
fordításában. Th. Manojlovitch: Ausgewählte Dichtungen von A. Ady. -
Irodalom: Ignotus a Nyugatban és Magyar Hirlapban; Színi Gyula a
Figyelőben; Neményi Erzsébet A Hétben; Szász Zoltán a
Jövendőben; Farkas Pál az Uj Időkben; Schöpflin Aladár a Vasárnapi
Ujságban; Hatvani, Goór a Huszadik Században; Dr Berki a Budapesti
Szemlében, Pogány József A Munka Szemléjében; Szilágyi Géza Az Ujságban;
Bresztóci Ernő a Népszavában; Mohácsi Jenő a Pester
Lloydban; Görcsöni Dénes az Alkotmányban; Kosztolányi Dezső a Budapesti
Naplóban; Nagy Mihály a Társ. Tud. Társ. Szab. Liceumában. Arcképét
lefestette Czigány Dezső, Budapest; Tibor Ernő, Páris.
GÓG ÉS MAGÓG FIA
Góg és Magóg fia vagyok én,
Hiába döngetek kaput, falat
S mégis megkérdtem tőletek:
Szabad-e sírni a Kárpátok alatt?
Verecke híres útján jöttem én,
Fülembe még ősmagyar dal rivall,
Szabad-e Dévénynél betörnöm
Új időknek új dalaival?
Fülembe forró ólmot öntsetek
Legyek az új, az énekes Vazul,
Ne halljam az élet új dalait,
Tiporjatok reám durván, gazul.
De addig sírva, kínban, mit se várva
Mégis csak száll új szárnyakon a dal
S ha elátkozza százszor Pusztaszer,
Mégis győztes, mégis új és magyar.
Babits Mihály
A verseket megelőző kis ismertetések nem akarják
ugyan megmagyarázni irodalmi viszonyaink fény és árnyoldalait, de az itt
következő versek elolvasása után önkéntelenül felvetődik az a kérdés:
Miért nem láttuk sehol ezeket a verseket, miért idegen, ismeretlen a
Babits Mihály neve?
Az uj művészettel, általában művészettel a magyar
társadalomnak két, aránylag vékony rétege foglalkozik. A főúri osztály
nagy része és a kispolgári ifjúság krémje. Az előbbieket vagyonuk,
neveltelésük és hagyományaik oly közel viszik a művészetekhez, hogy a
művészetek megértése és élvezése jóformán semmi munkájukba sem kerül.
Ezek a rangos urak házi muzeumaikat és díszes könyvespolcaikat csak a
valóban beérkezett, kifejlődött, kész művészeknek nyitják meg. A
fiatalok és problematikus értéküek künnrekednek. A másik, kisebb
csoportba tartoznak a hírlapot is szerkesztő írók, a fiatal művészek és
azok a tudatlan, kispolgári fiatalemberek, kik a párisi Szalon
fotográfiáin, a külföldi képes lapok kliséin és színes reprodukcióin
nevelkedtek. Ezek a lelkesedő, többnyire okleveles fiatalemberek
szivesen verik a dobot. Szívesen osztogatják a nagyságot, de csak
azoknak, akikkel ugyanegy kávéházi asztal körül laknak....
Született Szegszárdon, 1882-ben.
TURÁNI INDULÓ
Mi vagyunk a rónán járók
Soha napján meg nem állók
Lég fiai, röpke rárók,
Messze mezőn szerte szállók.
Huj, huj, huj!
Szolgánk jámbor, népünk pártos,
Széltől ellett ménünk táltos,
Varju, holló ránk kiáltoz,
Könnyü nyilunk visszaszálldos
Huj, huj, huj!
Rabjaink a barmot hajtják,
Szolgáink a sátrat hordják,
Lányaink a hálót foldják,
Fiaink a lovat tartják.
Huj, huj, huj!
Sátrunkat csak seprűszárral
Nem kerítjük azt mi zárral,
Mégis nyuszttal, dús bazárral
Vetekedünk a kozárral.
Huj, huj, huj!
Így élünk mi, népet fosztván,
Földjeinket föl nem osztván,
Széles üngünk szelet uszván
Riadunk a rémes pusztán:
Huj, huj, huj!
Rátörünk az ellenségre,
Úgy teszünk szert feleségre,
Ha nem lelünk ellenségre,
Nézünk a csillagos égre.
Huj, huj, huj!
Sok csodát az égen látunk,
Sok arany csodát imádunk,
Kútfejeknél törvényt látunk,
Isten napja süti hátunk.
Huj, huj, huj!
Kőházakkal, vértes haddal,
Mit törődünk Napnyugattal?
Zabolátlan akarattal
Virradunk mi virradattal.
Huj, huj, huj!
Rajta széllel, zivatarral,
Haj szabir az onugorral,
Hajrá hét törzs hét magyarral,
Nyolcadikkal, mord kabarral!
Huj, huj, huj!
Balázs Béla
Mimóza lelkü olvasók sehogy sem tudnak megbarátkozni
az alanyi költészettel. Megértik, méltányolják, de nem gyönyörködnek
benne tulságosan. Azt mondják, hogy az ember igazi érzései szemérmesek,
nem kivánkoznak a világba, az idegen emberek közönyös tekintete elé.
Csak a szónélküli kifejezés, a zene meg a kép méltó hozzá, a szó sérti
és megváltoztatja. Evvel szemben a lirikusok hazugnak, nem őszintének
mondják azokat, akik kihagyják saját személyüket költészetükből.
Aranynak is szemére vetik, hogy egyetlen szerelmes verset sem irt, pedig
bizonyosan volt szerelmes. Az igazságot sem perdöntő párbajjal, se más
módon nem lehet eldönteni. Művészetről lévén szó, mindenki azt
mondhatja, ami neki jól esik.
Balázs Bélát zárkozottsággal senki sem fogja
megvádolni, mert ő mindig dacosan bele áll minden versébe, még akkor is,
mikor sokan szivesen nélkülöznék. Az itt közölt versek csak egy
oldalról mutatják be őt. Ezen az oldalon sok magyarság, tehetség és erő
látszik, de mindenek felett sok és nagy akarat. Karakán pusztai
legénynek látszik aki fütyül, nótázik a maga kedvére. Hogy a juhokon,
meg a nyájőrző kutyán kívül van-e hallgatója, avval nem törődik. Ha
mégis volna ott valaki, csak azért is bele rikkant a nótába, úgy tesz,
mintha a kutyának szólna, hogy annak a valakinek elmenjen a kedve a
bámészkodástól....
Szegeden született 1882-ben. Művei: Halálesztétika, Bpest, 1907. Versei a Nyugatban és Uj Időkben jelentek meg.
NOCTURNO
ITitkos az éj, tündér járja
Sóhaj felel sóhajtásra
Berek mögül búvik a hold
Berek mögül búvik a hold
Ezüst hálót vet le halkan
A Tiszára.
Ezüst háló megszikrázik
Mit halászik, mit halászik?
Búshalvány a hold orcája
Titkos az éj, tündér járja
Márványkőből a feneke
A Tiszának.
II
Borult az éjszaka. Elborul az élet.
Nem érzem a közelt csak a messzeséget.
Sötét árnnyá oszlik ami köröttem volt,
De oda fent messze csillagos az égbolt.
Borult az éjszaka. Elborult a lelkem.
Nem látom már, a mi világos volt bennem.
Magas csillagokról száll alá az álom,
Valamire vágyom - Valahová vágyom.
Borult az éjszaka. Oldódnak a láncok,
Lágyan emelnek a fekete hullámok.
Amibe fogództam, mindent eleresztek
Hol vagytok, hol vagytok, kik engem szerettek.
Dutka Ákos
Dutka Ákost nem ez a kötet fedezi fel. Versei már
minden irodalmi helyen megjelentek. Barátai felemelték, sok babért
raktak homlokára. Költőtársai pedig szívből jövő igaz őszinteséggel
gázolták le. Dutkáról tehát majdnem minden versolvasó embernek meg van a
maga kialakult véleménye.
Három súlyos vétségben állapították meg bűnösségét. A
hangot Adytól vette, a szavakat tőle kölcsönözte, sőt témáért is
gyakran átrándult az Ady területeire. Két uj szempontot akarunk
felvetni. Nem védőbeszédet mondunk, készségesen elismerjük, hogy ilyen
hibákat tényleg elkövetett Dutka, de nem egyedül. Babits kivételével az
összes új költők, még azok is, akik ezeket az igazságokat Dutkáról
megállapították. Ez természetes is, mert egyetlen új ember sem tudott
kitérni az Ady hatása alól. Hogy éppen Dutkát érték tetten, az nem onnan
van, mintha ő bűnözne a leggyakrabban, hanem mert ő nőtt a legnagyobbra
a fiatalok között, az ő nevét lehet a leggyakrabban olvasni....
Született 1881-ben Nagyváradon. - Művei: Vallomások
könyve, Nagyvárad, Sebő Imre 1904. A föld meg a város, Singer és Wolfner
1908. Verseit közölte: A Hét, Új Idők, Vasárnapi Ujság, Magyar Szemle,
Magyar Közélet, Népszava, Budapesti Napló, Egyetértés, Hazánk. -
Irodalom: Ady Endre: Nyugat, Tábori Róbert: Új Idők, Schöpflin Aladár:
Vasárnapi Ujság, Kosztolányi
Dezső: A Hét, Fülep Lajos: Magyar Szemle, Hazánk, Rákosi Jenő:
Budapesti Hirlap, Ráskai Ferenc: Pesti Hirlap, Haraszthy Lajos:
Egyetértés, Fehér Dezső, Antal Sándor: Nagyváradi Napló, Juhász Gyula:
Szabadság, Szeged és Vidéke, Krűger Aladár: Tiszántúl, Sas Ede: Nagyvárad. - Fényképe megjelent az Új Idők-ben. Arcképét megfestette: Tibor Ernő, Páris.
A FEKETE LÁNY
Összefonódik lelkemen olykor
Sok szomjú vágy, sok szomorú kín,
Rám vigyorog a tűzszemü Élet
A város fényontó ablakain...
Valami tánc vad üteme zsong künn
Az illatos dalos alkonyaton,
S úgy rémlik, hogy egy fekete lány
Járja a táncot a nagy utakon
S be-bekacag az ablakomon...
E leány: az ujjongó, tűzszemü Élet.
Csábitgat, hív száz alkonyaton
S ígéri százszor, hogy megölel majd
S elnémúl sok-sok nagy sóhajom.
Ígéri a pompát, a hirt, a szerelmet
Ezer muzsikás alkonyaton,
Mikor ujjongva a fényben, a lángban
Járja a táncot a nagy utakon
S be-bekacag az ablakomon...
S nem adott eddig semmit a céda,
Itt felejtett a rongy nyoszolyán,
Hiába dalolt róla a lelkem,
Itt felejtett a fekete lány.
S ha majd az arcom szomorú, sápadt
Szoborrá fagy egy alkonyaton,
Halottan fekszem rongy nyoszolyámon:
Ő megjön, - jön a nagy utakon
S bekacag majd az ablakomon.
Emőd Tamás
A mi kis Emőd Tamásunk korban, gondolatokban,
arcszínben a legfiatalabb tagja a Holnap társaságának. Kész poéta, sőt
nagy poéta is akad a kötetben, a zsenge, bontakozó ifjuság talányát és
igézetét azonban csak ez a kemény arcélű gyerek hordja a homlokán és a
versein.
Emőd Tamás költészetének hangja most mélyül. A
kisfiús, magashangú, akadozó deklamáció most, néhány hónap alatt
fejlődik át férfias csengésü, fölényes öntudatú poézissé. Akik nem
látják közelről ennek az alakulásnak merész határozott ívét, az erjedés
gazdag anyagára rámondhatják, hogy zavaros, hogy problematikus
tisztaságú. Mi azonban látjuk, hogy ez a tizenkilenc esztendős legényke
most lendűl át az önképzőkörből a nagy költők közé s hívő álmélkodással
figyeljük a természet legritkább és legbájosabb játékát: a zsenit
kamaszkorban ...
Berek-Böszörményben született 1888-ban, A Hét, az Új Idők és a Budapesti Napló közölték verseit.
RAB PRÉDIKÁTOROK ÉNEKE
Tajtékba fúl a bősz hullámtorok -
De lapátolnak dideregve-fázva
Gályarab hetven prédikátorok.
Pozsony alatt láncát ötszáz cipelte,
Gályarab hetven: mikor ideért
- Ütött az óra - álmos, öreg este
Hetven dacos pap rabruhát cserélt!
Napverte arcuk izma meg se rándul,
Nagyritka szó: "Testvér, egy korty vizet!"
Víg élc ha csattan: "Van viz a Dunán túl" -
Robotra kész a serkenő ideg;
Ostorszíj pattog: "Dologra, pogányok!"
Sok szem felvillan, sáppadt tűzben ég,
De enyhül a vád, elpihen az átok,
Pár agg mordul csak: "Megbocsát az ég..."
Éjfél körül fölrezzen egyik-másik:
"Hallod?... hogy sir a havasok felett...
...Ezüstbillentyüs tárogató játszik..."
Szivük megdobban, könypatak pereg -
Nagy, néma gyöngyök sokbarázdás arcon,
Mint őszi harmat hideg szél után...
Hetven legény vért hullatott a harcon,
Nem búvó könnyüt bús daróczruhán.
Mint vészmadár, inog a rongy vitorla.
Időtlen úton, késő éjfelen,
Piros vércseppel, vándordaru-tollal
Levél iródik a födélzeten:
"Nehéz rabságban mind elpusztul itt lenn,
Haja hófehér már, de a lelke bátor...
Erős vára maradt a hatalmas Isten!
Anno ezerhétszáz. -
Hetven prédikátor."
Juhász Gyula
A pogányoknak és keresztényeknek különös társasága
került össze ebben a könyvben. Juhász Gyula a keresztények közé
tartozik. Nem az erényei, hanem a hibái teszik ájtatossá, erkölcsössé.
Az itt következő néhány sorban a szépről van szó. A
Szép van artisztikusan leírva. Juhásznak főtémája a Szép, még pedig nem
az a szépség, amit a természet nyujt, hanem amit más művész produkál.
Ezek a megtalált szépségek megihletik őt, így születtek meg ezek a
formájukban mindig művészi versek. Most már csak az a kérdés, hogy
tényleg líra, poézis ez? Mert ezen a módon temérdek költeményt lehet
írni, hiszen annyi szép szobor, jó kép van! Mindegyikhez fűzhet az
intelligens ember valami reflexiót. Igy naponta minden nagyobb lelki
emóció nélkül megír a szorgalmas ember 2-3 verset. Egy nap
Meunier-szobor, Rippl-Rónai kép, másnap Rodin szobor, Piombó kép, és így
tovább....
Szegeden született 1883-ban. Művei: Versek, Szeged 1907.
Versei megjelentek: Nyugat, A Hét, Új Idők, Vasárnapi Ujság, Magyar
Szemle, Budapesti Napló, Népszava. Németül: Ausländisclie Lirik der neueren Zeit. 1907. Horváth Henrik fordításában. - Irodalom:
Baburin: A Hét, Dömötör István: Új Idők, Kosztolányi Dezső: Budapesti
Napló, Szilágyi Géza: Az Ujság, Babits Mihály: Szeged és Vidéke.
TURRIS EBURNEA
Elefántcsonttorony, Művészet,
Én is boldog rabod vagyok,
Ha kitagad, kiver az élet,
Fehér tetőd felém ragyog,
Elefántcsonttorony, Művészet.
Örök hajlék, be jó tebenned,
Örök szökőkutad csobog,
Lemossuk ott a vért, a szennyet,
Mi álmodók, mi alkotók
Örök hajlék, be jó tebenned.
S be fáj leszállani közétek,
Gondok, napok, élet, halál,
Jó emberek, bús hangyavár,
Hol sár a hó, a szépség vétek,
Jó emberek, bús hangyavár,
Be fáj leszállani közétek!
Miklós Jutka
A grafikust nem lírai érzések ihletik meg. Nem
törődik avval, hogy milyen nő Miklós Jutka, milyen az ő költői
egyénisége. A világos és sötét foltok négyszögbe foglalt komplekszumára
ráfogja, hogy ez Miklós Jutka. Ezek a versek és mi, pedig azt hirdetik,
hogy ő nem fehér-fekete, hanem maga az üdeség, az ismeretlen után
vágyakozó, piros ifjuság.
Forma és tartalom a kettős kapocs, ami őt a Holnap
fiatal iskolájához fűzi. A könnyed, de biztos merész, de perdülő
verselés s e zengő strófákban a vágy az Élet virágzó örömei felé...
1886-ban született Berettyó-Ujfaluban. Művei:
Versek, Singer és Wolfner 1904. Versei külön megjelentek: Új Idők, A
Hét, Magyar Közélet, Népszava, Budapesti Napló, Pesti Hirlap c.
lapokban. Első kötetéről Ady Endre írt a Budapesti Naplóban. Második
kötete "Élet őfelségéhez" sajtó alatt.
KÖNYÖRGÉS MÁMORHOZ
Az én szemeim mindig józanok.
Mindig nyugodtak, mindig tiszták.
- Én a józanság-szobor vagyok.
Mámor! Csak egyszer könyörülj meg rajtam.
Csudaharmattal egyszer hints be.
Rózsaszirommal hímes bíbor-fátylad
Cikázó lángnyelvekkel ékes fátylad
Csak egyszer borítsd józan szemeimre.
Én nem ismerem a bor mámorát.
Csóktalan, tiszta az én ajkam.
Hideg szemem legyen fátyolos egyszer!
Józan agyam legyen mámoros egyszer!
- Ó Mámor, Mámor, könyörülj meg rajtam.
Teljes tartalom : mek.oszk.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése