Az
után, hogy 1784-re felépült az Úri (ma Ciorogariu) utcában a Premontrei
Főgimnázium épületének új szárnya, helyet kapott benne a Római
Katolikus Jogakadémia is. Bölcsészettudományi tanszékét 1788-ban kétéves
képzést adó jogtudományi karral egészítették ki, s ez 1855-ben három
évfolyamúvá alakult, 1874-ben pedig négy évfolyamú lett, az országos
egyetemek jogi fakultásaival egyenrangú jog- és államtudományi karrá
alakulva át. A bölcsészkart a Bach-korszakban, 1850-ben beszüntették,
helyette a gimnáziumban VII. és VIII. osztályt is szerveztek. Az épület
Akadémia utcai szárnyában 1934-ig folyt a jogi oktatás, akkor a
Jogakadémiát beolvasztották a kolozsvári egyetembe.
Felsőfokú oktatás folyt még a Nagyváradi
Római Katolikus Papnevelő Intézetben is. Csáky Miklós püspök 1740-ben a
Szent László téri püspöki lak mögött, a Körös (ma Tudor Vladimirescu)
utca és a Dudek sikátor (ma Duiliu Zamfirescu utca) sarkán építtette fel
a szeminárium épületét, s ezt sokáig csak Csáky-szemináriumnak
nevezték. Innen az 1700-as évek utolsó negyedében a Pray György (ma
Berzei) utca 7. szám alatti emeletes ingatlanba költözött a papnevelde.
Abba az épületbe, amelyet Patachich Ádám püspök eredetileg idős papok
hajlékának építtetett.
Két középiskolája volt a századfordulón
Váradnak. A Premontrei Főgimnázium alapjait még Benkovich Ágoston püspök
vetette meg 1699-ben. Ez volt a város török fennhatóság utáni legrégibb
középiskolája. A Jászóvári Premontrei Kanonokrend vette át 1808-ban.
Kezdetben a Szent László téri püspöki lak mögötti, Teleki (ma Primăriei)
utcai emeletes iskolában működött a gimnázium, majd 1780-ban megkapta a
megüresedett püspöki lakot is, közösen az akadémiával. Az után, hogy
1874-re felépült az Úri utcai iskolaépület, abba költözött át a
Premontrei Főgimnázium. Itt működött megszakítás nélkül, mígnem 1923-ban
a román hatóság bezáratta.
Érdekességként közöljük a főgimnázium
értesítőjét az 1899/1900-as tanévről a Tiszántúl napilap nyomán. Ebben
közlik mindazok nevét, akik jeles eredménnyel zárták a tanévet. A
hajdani tanulók közül ma már egy sem él, de érdekes volna tudni, hogy mi
lett belőlük Nagyváradon avagy a világ más részein. De lássuk, kik
voltak ezek a diákok. I. osztály: Fényes György, Gerő Gusztáv; II.
osztály: Illucz Vazul (talán Iliuţ Vasile), Makra Béla; III. osztály:
Zajka László, Feiler Andor, Grósz Ernő; IV. osztály: Dőri Béla, Grósz
Imre; VI. osztály: Moldován János; VII. osztály: Szücs Ernő; VIII.
osztály: Fehér Adolf, Prág Ferenc, Rotter Salamon. A nevek is azt
bizonyítják, hogy a Premontrei Főgimnáziumban a magyarok mellett más
nemzetiséghez és fajhoz tartó diákok is tanultak. Ezt erősíti meg a
Kutunovics Sándor igazgató által jegyzett közlemény is, mely szerint:
„Fölvétetett összesen 525 tanuló, vizsgálatot tett 452. Vallásra nézve
róm. kath. volt 228; gör. kath. 77; gör. kel. 9; ág. ev. 16; ev. ref.
30; zsidó 92. Anyanyelvre nézve: magyar 382, német 4, román 66.”
(Tiszántúl, 1900. július 4.)
A város másik jelentős középiskolája az
Állami Főreáliskola volt. 1873. október 1-jén nyílt meg, annak a
Széchenyi téri (ma Traian park) ingatlannak néhány apró szobájában, ahol
később a Királyi Ítélőtábla – ma a rendőrség – működött. Miután a Szent
László téri egykori püspöki lakból 1874-ben végérvényesen elköltözött a
Premontrei Főgimnázium az Úri utcai új épületébe, helyére került a
főreáliskola. Jóllehet beköltözéskor átalakították az ódon épületet, az
nem felelt meg a követelményeknek, ezért új lehetőséget kerestek. De
erre csak majd az 1895/96-os tanévben kerülhetett sor, amikor a Deák
Ferenc (ma Gojdu) és a Reáliskola (ma Spiru Haret) utca sarkán
felépítették az új, korszerű, négyszintes iskolát.
A főreáliskola után ugyanitt 1899
szeptemberében megnyitotta kapuit a polgári iskola is, amely az épület
déli, udvari és a Reáliskola utcára néző szárnyában kapott helyet. A
főreáliskola 1918 után négyosztályos román tannyelvű reáliskolává
alakult. Miután 1922-ben egyesült az addig a görög katolikus
tanítóképzőben működő román líceummal, felvette az Emanuil Gojdu nevet.
1923-ban a megszüntetett Premontrei Főgimnázium növendékei számára
magyar tagozat nyílt az épületben. 1940–1944 között a Szent László
Gimnázium működött ott, majd 1945-től munkásegyetem egészen 1955-ig,
amikortól a román tannyelvű 1. Számú Középiskola (1969-től ismét Gojdu)
működik benne.
Az Állami Főreáliskola is közzétette az
1899/1900-as tanévre szóló értesítőjét. Ebben Krüger Viktor igazgató
szerint: „Jeles eredménnyel végezték az évet Ortner Zoltán, Schlesinger
László III., Jesch Aladár V. osztályú tanulók. Beiratkozott 260, az év
végéig maradt 242 tanuló, a kik közt volt róm. kath. 48, gör. kath. 1,
gör. kel. 14, ág. ev. 5, ev. ref. 41, zsidó 133.” Anyanyelv szerint 13
román és 2 német tanuló mellett a többség magyar volt. (Tiszántúl, 1900.
július 4.)
A továbbiakban a városban működő népiskolákat soroljuk fel. Zárójelben az iskolák alapítási évét közöljük. A népiskolák zöme egyházi, kisebb része városi (községi) s még kevesebb hányada állami volt.
A továbbiakban a városban működő népiskolákat soroljuk fel. Zárójelben az iskolák alapítási évét közöljük. A népiskolák zöme egyházi, kisebb része városi (községi) s még kevesebb hányada állami volt.
Népoktatási tanintézetek: római
katolikus fitanító képző (1856), római katolikus tanítónő képző (1858),
görög katolikus fitanító képző (1846), római katolikus óvónőképző
(1891), községi polgári fiúiskola (1869), olaszi községi polgári
leányiskola (1877), Orsolya zárdai római katolikus polgári leányiskola
(1890), Teleki utcai római katolikus polgári leányiskola (1894), Nogáll
utcai római katolikus polgári leányiskola (1892), ortodox izraelita
polgári fiúiskola (1888), ortodox izraelita polgári leányiskola (1897),
Ritoók utcai községi elemi fiúiskola (1869), Őr utcai községi elemi
fiúiskola (1869), Sánc utcai községi elemi fiúiskola (1869), Tisza
Kálmán téri községi elemi leányiskola (1869), Őr utcai községi elemi
leányiskola (1869), Sánc utcai községi elemi leányiskola (1869),
csillagvárosi községi elemi vegyes iskola (1870), olaszi római katolikus
elemi fiúiskola (1828), újvárosi római katolikus elemi fiúiskola
(1877), velencei római katolikus elemi fiúiskola (1858), Orsolya zárdai
római katolikus elemi leányiskola (1773), Teleki utcai római katolikus
elemi leányiskola (1860), Nogáll utcai római katolikus elemi leányiskola
(1868), velencei római katolikus elemi leányiskola (1868), újvárosi
görögkeleti elemi iskola (1754), velencei görögkeleti elemi iskola
(1808), evangélikus elemi iskola (1804), ortodox izraelita elemi
fiúiskola (1782), ortodox izraelita elemi leányiskola (1897).
A városban az alábbi szakiskolának
minősülő tanintézetek működtek: Magyar Királyi Honvéd Hadapródiskola
(1898), Felső Kereskedelmi Iskola (1888), női kereskedelmi tanfolyam
(1891), Kereskedelmi Tanonciskola (1887), szakirányú iparos tanonciskola
(1884), zeneiskola (1896).
Hogy e kiterjedt iskolahálózatnak megvolt az eredménye, bizonyítja az írni-olvasni tudó lakosok száma is 1900-ban: 34 175 (68,1%); csak írni 627 személy (1,2%) tudott, míg 15 375 váradi (30,7%) analfabéta volt. Összehasonlításként 1880-ban a lakosság 62,9 százaléka tudott írni és olvasni. A Magyar Statisztikai Közleményekben számot adtak az írni-olvasni tudók arányáról nemzetiségek szerint is: magyar 70,3%, német 81,1%, szlovák 56,9%, román 34,4%, egyéb 61,4%.
Hogy e kiterjedt iskolahálózatnak megvolt az eredménye, bizonyítja az írni-olvasni tudó lakosok száma is 1900-ban: 34 175 (68,1%); csak írni 627 személy (1,2%) tudott, míg 15 375 váradi (30,7%) analfabéta volt. Összehasonlításként 1880-ban a lakosság 62,9 százaléka tudott írni és olvasni. A Magyar Statisztikai Közleményekben számot adtak az írni-olvasni tudók arányáról nemzetiségek szerint is: magyar 70,3%, német 81,1%, szlovák 56,9%, román 34,4%, egyéb 61,4%.
Annak idején Ady szóvá tette, hogy a
végzős diákok nehezen találnak munkát maguknak, miközben „aggódó szülők
élethalálharcokat vívnak, hogy gyermekeiket bejuttassák valamelyik
iskolában, és hogy ez sokaknak nem sikerült, állítják fel egyre-másra a
parallel osztályokat. Hiszen jól van ez így: helyet mindenkinek, aki
tanulni akar. De elborzasztó kép az, amely előttünk van, ha rágondolunk,
mi lesz ebből a sok fiatal emberből, akiket a szüleik ezer reménnyel
eltelve adnak be az iskolába. Hiába mondják banalitásnak, lehetetlen
szótlanul nézni azt az eszeveszett tódulást a magasabb iskolák felé.
Nálunk immár nincsen magasabb képzettséget kívánó pálya, amely túl ne
volna tömve. A lapjaink mondogatják ugyan, hogy a reális pályákra kell
terelődnie ennek az árnak, de a gondolkodó ember látja, hogy ezek a
pályák is túl vannak tömve. A kereskedelmi iskolák hallatlan tömegben
lökik ki minden évben az úgynevezett művelt kereskedőket, a mérnökök nem
kapnak állást, a felső ipariskola növendékei éltük végéig műszaki
rajzolók maradnak. Ezek pedig reális pályák. Hova menjen hát az a
fiatalember aki pályát választ?
Kegyetlen dilemma! Igaz, a mi
opportunista sajtónk zseniális könnyedséggel oldja meg a problémát:
Menjen katonának! Iratkozzék be a hadapródiskolába! Szép pálya, jó
pálya! Kényelmes, úri. Igaza van a mi opportunista sajtónknak: menjen
minden művelt fiatalember katonatisztnek, az majd segít rajtunk. Mert ez
megölné azt a cudar szörnyeteget, amely galádul, konokul fekszik
rajtunk és szívja a vérünket: a militarizmust. Minden bajnak az igazi
szülőanyját.” (Szabadság, 1900. szeptember 16.)
Ady intelmei sajnos napjainkban sem vesztették el időszerűségüket.
Ady intelmei sajnos napjainkban sem vesztették el időszerűségüket.
Forrás : biharmegye.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése