„Szent
jelkép ez a név: Rimanóczy. A munka és az emberszeretet jelképe” – írta
egykor Nagy Márton. Apa és fia, idősebb és ifjabb Rimanóczy Kálmán
közel fél évszázadon át formálták Nagyvárad városképét, gazdagították
épületállományát.
A XIX. század 60-as éveiben Nagyváradot
apró földszintes házak jellemezték, girbegurba, sáros utcácskákkal,
rendezetlen parkokkal, rozoga fahidakkal, amikor még híre-hamva sem volt
a szebb, tetszetősebb emeletes lakóépületeknek, középületeknek, és a
Bémer térről is csak álmodoztak. A víz- és csatornahálózat, a
közvilágítás, a villanyvilágítás még csak az elképzelések szintjén
létezett, a gázvilágításra is várni kellett még néhány évet. Ilyen
körülmények között érkezett 1867-ben a városba fiatalemberként id.
Rimanóczy Kálmán, aki meglátta a városfejlesztés lehetőségét. Nagy
szerepet vállalt abban a látványos urbanizációs fejlődésben, amelynek
során 1869–1910 között a lakóházak száma csaknem megkétszereződött,
minőségi változást is hozva. A központban elkezdődött az a látványos
folyamat, melynek során az ódon földszintes épületeket bérházakkal,
palotákkal és közintézményekkel váltották fel.
Joggal írta a tehetséges építész
halálakor az egyik helyi napilap: „Nagyvárad városa köszönhet neki a
legtöbbet, Nagyvárad, ahol élete nagy részét töltötte, ahol becses és
eredményes munkásságát végezte. Egyike volt a város vezetői közül
azoknak, akik nem zajjal, lármával, hanem tettekkel igyekeztek
polgártársaik jólétét előmozdítani, a várost modern irányban
fejleszteni, szépíteni. Az igazi polgárt jellemző lokálpatriotizmusa
életében is számtalan esetben megnyilvánult, szerette ezt a fejlődő,
haladó várost, és szeretetének alkotásokkal és bőkezű adakozásokkal
adott kifejezést amidőn csak tehette, halála alkalmával pedig olyan
vagyonhoz juttatta Nagyváradot, amellyel egyszerre meg lehetett oldani
ennek a városnak már régen égető sürgősségű, de anyagi eszközök
hiányában egyre halasztást szenvedő kérdését, a szegényügyet.”
A modern városalakító munkát, amelyet
id. Rimanóczy kezdett el, fia, ifj. Rimanóczy Kálmán folytatta, és ha
élete folyása nem szakadt volna meg 42 éves korában, ki is teljesítette
volna. Tanulmányainak, külföldi tapasztalatainak és műszaki
zsenialitásának egész kincsestárát alkalmazta, hogy Nagyvárad valóban
szép, a vidéki települések sorában élen járó város legyen, s eközben
megalkotta legnagyobb, legjelentősebb művét, a városházát. Szomorúan
állapították meg kortársai, hogy e monumentális munka lázában mindenre
és mindenkire gondolt ifj. Rimanóczy Kálmán, csak önmagára nem. Csak
arra nem, hogy elpazarolja életerejét, és férfikora delén itt hagyja
majd szeretett szülővárosát. Ugyanezt írta a rá jellemző váteszi
adottsággal már 1903 nyarán Ady Endre is, aki a városháza építésének
befejezése előtt megállapította: „A művészember beteges ambíciójával
feküdt neki régi kedves ideájának. Száraz, józan, hozzáértő emberek
mondják, hogy erre az ambíciójára rá kell fizetnie azon kívül, hogy
lelkének, erejének legjavát rakta a kövekbe. Miután a mai modern arcú
Nagyváradot jó részben ő rajzolta meg, triumfálni akart az új
székházban, s ez sikerült is neki.”
Ifj. Rimanóczy Kálmán halálhírére a
Nagyváradi Napló 1912. július 13-i vezércikke Solness építőmester
tragédiájával hasonlította össze a váradi műépítész végzetét: „Solness
építőmesternek, Ibsen e megrázóan tragikus alakjának végzete ragadta el
tőlünk karrierje magaslatán, produktív életének delén Rimanóczy Kálmánt.
Amikor halálának dermesztő híre lelkünkhöz ér, elénk tűnik a zseniális
Solness építőmester drámai silhonetje. Akiben égett, lobogott a vágy,
hogy benépesítse, feldíszítse az ő szülővárosát felhőkig érő
monumentális palotákkal. Éjjel és nappal, hatalmas agyának izzó erejével
dolgozott Solness mester az architektúra remekein. E túlfeszített,
idegölő, lázas ambíció közben egyszer csak azt vette észre, hogy mikor
az épülő emeletes házak tetején jár a kőművesek munkáját ellenőrizni,
szédülés fogja el. Solness leplezte ezt a szédülést csodálói előtt, de
továbbra is folytatta a harcot a régi építési rendszerrel, felvette a
harcot lázongó idegeivel is, míg egyszer egy felhőkarcoló palota ormán
elfogta a szédülés, és lebukott holtan a földre. Ez volt Solness mester
tragikuma. Ez volt Rimanóczy Kálmáné is.”
Id. Rimanóczy Kálmán alkotómunkája javát a XIX. század utolsó harmadában fejtette ki, amikor az uralkodó építészeti stílus az eklektika volt, amely nevében hordozza azt, hogy e stílus követői válogattak a régmúlt stílusaiban, visszatértek azokhoz, néha stílustisztán, máskor egyazon épületben több stílust alkalmazva. E többféleségből adódott az irányzat másik elnevezése, a pluralizmus. Használatos rá a historizmus kifejezés is.
Id. Rimanóczy Kálmán alkotómunkája javát a XIX. század utolsó harmadában fejtette ki, amikor az uralkodó építészeti stílus az eklektika volt, amely nevében hordozza azt, hogy e stílus követői válogattak a régmúlt stílusaiban, visszatértek azokhoz, néha stílustisztán, máskor egyazon épületben több stílust alkalmazva. E többféleségből adódott az irányzat másik elnevezése, a pluralizmus. Használatos rá a historizmus kifejezés is.
Az idősebb Rimanóczy alkotó periódusában
sokat építettek az eklektika jegyében, ezáltal kialakították a város
sajátos arculatát. Id. Rimanóczy Kálmán legjelentősebb alkotásai közül
meg kell említeni a Szent Vince Intézet földszinti részét (1868), a
Kereskedelmi, Ipar- és Termény Hitelbank székházát (1886), a Bihar
Megyei Nemzeti Kaszinó székházát (1888), a Rimanóczy Szállodát és
Gőzfürdőt (1892), a családi házát a Rimanóczy utca 5. szám alatt (1894),
az egykori múzeum épületét (1895) vagy a Bazárépületet (1900).
A XX. század elején az eklektika mellett
megjelent a szecesszió, amely egyéni jelleget kölcsönzött a városnak.
Ennek az új stílusnak a megjelenése nem jelentette az eklektika
megszűnését, a kettő párhuzamosan fejlődött az első világháborúig. Ez a
párhuzamosság figyelhető meg ifj. Rimanóczy Kálmán munkásságában is, aki
kezdetben maga is az eklektika jegyében alkotott, például a Katolikus
Kör épületénél (1895) vagy a pénzügy-igazgatósági palota (1900)
esetében. Legjelentősebb váradi alkotása, a városháza is a historizmus
jegyében született 1903 végére, neoreneszánsz stílusjegyekkel. Az Úri
utca 3. szám alatti saját palotája (1903), akárcsak a Fő utca és a
Széchenyi tér sarkán levő emeletes Rimanóczy-bérpalota (1905) a velencei
gótikát idézi.
Ifj. Rimanóczy Kálmán a századforduló
utáni években egyre inkább a korszerű építészet felé fordul. Ekkoriban a
modern építőművészet jegyében Nagyváradon egyre inkább teret nyer a
szecesszió, amely nem jelent egységes stílust, hiszen az ebben alkotó
építészeket csak a történeti stílusok tagadása és a gyökeres megújulás
óhaja kötötte össze és vezérelte.
A magyar nemzeti szecesszió legnagyobb
alakja Lechner Ödön volt, nevéhez fűződik a gazdag virágmotívumos
díszítésű, magyar stílus elterjedése. Követőinek több csoportja alakult
ki, akik közül Komor Marcell és Jakab Dezső, illetve Bálint Zoltán és
Jámbor Lajos Nagyváradon is alkotott. Ők és a hasonló stílusban dolgozó
társaik többsége a századforduló után a budapesti József Nádor Műegyetem
hallgatói voltak. Ifj. Rimanóczy Kálmán ekkor már végzett műépítész,
aki a Charlottenburgban (ma Berlin egyik negyede) levő Műszaki Főiskolán
(Technische Hochschule) nyert oklevelet 1892-ben. Az is
közrejátszhatott abban, hogy ifj. Rimanóczy Kálmán nem állt be a
Lechnert követők sorába, hogy ő Németországban végzett, s az ottani
tapasztalatai alapján közelebb álltak hozzá a külföldi avantgárd
irányzatok megjelenési formái: főleg a német, azon belüli is a berlini
Jugendstil (Apolló-palota) vagy a müncheni Lilienstil
(Moskovits-palota).
Forrás : biharmegye.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése