Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2012. április 9., hétfő

A nagyváradi villamosközlekedés története


Nagyvárad (Oradea) a román-magyar határ közelében, a Sebes-Körös (Crişul Repede) partján fekszik. Nagyváradon a villamosközlekedés 1906. április 5-én indult be. A villamosvasúti személyszállítást megelőzően a város iparvágányain már volt teherfuvarozás, mely kezdetben még gőzüzemű volt. Majd 1906-tól a villamos beindulása mellett az iparvágányokat is villamosították. A tehervagonokat ekkortól már villamos mozdonyok vontatták. Az iparvontatás Nagyvárad villamoshálózatán a kilencvenes évek elejéig maradt fenn. Az utolsó iparvágányt 1994-ben számolták fel, ezt követően a megmaradt villamos mozdonyokat a kocsiszínbe szállították, ahol azóta is elhanyagoltan és üzemképtelen állapotban várják további sorsukat. Ezekről a villamos mozdonyokról bővebben Nagy István honlapján olvashattok.
Teljes bejegyzés és fotók : harixis.uw.hu 


A Nagyváradi Városi Vasút története 

Bevezető

A villamosközlekedés beindulását megelőzte egy normál nyomtávú (1435 mm) gőzüzemű tehervágány hálózat kiépítése amely létfontosságú volt a dinamikusan fejlődő ipar számára. Ez a hálózat szerves egységet képezett később a villamos hálózattal. Városunk büszkélkedhetett vidéki viszonylatban az egyik legkiterjedtebb villamosított tehervágány hálózattal amihez virágkorában több mint 30 üzem csatlakozott bekötővágánnyal. A személyszállítás három vonallal indul és a hálózat gyorsan fejlődik. Csúcspontját az ötvenes évek végére éri el. Ekkor 11 vonal létezett. megkezdődik a vonalak átszevezése, összevonása és megszűntetése. Jelenleg három villamosvonal szolgálja ki Nagyvárad utazóközönségét, de még így is a tömegközlekedést választók nagy része villamossal közlekedik és nem autóbusszal.
1906-ban 14 favázas motorkocsival indult a személyszállítás, amelyeket a győri vagongyárban építettek és Siemens Schuckert elektromos berendezésekkel voltak ellátva. Ezek a szerelvények közel hetven éven át teljesítettek szolgálatot városunkban. Az állományt tíz pótkocsi is gazdagította, amelyek közül három nyári nyitott kocsi volt.
Az ötvenes években megjelennek a nagy befogadóképességű Pulmannak becézett Electroputere EP54-es vasvázas kocsik. Ezek egy vezetőállással rendelkeztek, háromajtós, két forgóvázas modellek voltak. Emellett a járműpark ITB V56-os kocsikkal is gazdagodik. Ezek a kéttengelyes vasvázas kocsik is egy vezetőállásosak de kisebbek a pullamnnoknál. Ezen motorkocsik szólóban vagy ITB V12 és V10-es pótkocsikkal közlekedtek. A favázas kocsik végleges selejtezése előtt még motorkocsiból átalakított favázas pótkocsikkal is jártak.
A hetvenes évek közepén Temesvárról megérkeznek az új generációt képviselő Timiș 2 villamosok. A nyolcvanas évek végétől szinte egyeduralkodóak. Fokozatosan selejtezik a favázas, az ITB V56-os és az EP 54-es villamosokat. A nyolcvanas évek végétől rövid ideig megjelentek a bukaresti csuklós ITB V2A és V3A motorvillamosok, amelyek nem váltak be és pár év után Iași-ba kerültek.
A kilencvenes évek közepétől a vállalat Magdeburgból és Drezdából vásárol Tatra T4D motorkocsikat és Tatra B4D pótkocsikat, Berlinből pedig KT4D típusú csuklós motorvillamosokat.
2008-tól pedig tíz új Siemens ULF 151-es szolgálja ki az utazókat.
Forrás : eminescu.rdsor.ro

Néhány fotó és magyarázat a honlapon


A 4-es pályaszámú motorkocsi a Fő utcán a múlt század elején

A villamosmozdonyok 1978-ban a remiz hátsó udvarán 

A 3-as pályaszámú villamos mozdony a Remíz hátsó bejáratánál 

 
Az 1-es és 2-es mozdony a Remíz hátsó bejáratánál 

 
A 4-es pályaszámú motorkocsi a Kossuth utcán
 
A 4-es pályaszámú motorkocsi Kishíd előtt
 
Szent László téri életkép a XX. század elejéről villamosokkal

Szent László téri életkép a XX. század elejéről villamosokkal 

Az I-es vonal a Főpályaudvartól indult, végighaladt a Fő utcán, áthaladt a Bémer téren, Kishídon, Szent László téren, Kossuth utcán, Nagyvásár téren, Kolozsvári utcán egészen a Várad Velencei pályaudvarig. A Templom téren csatlakozott az iparvágányba amelyet a Templomtér – Velencei pályaudvar szakaszon a teherforgalommal közösen használt.
 A II-es vonal a Szent László térről indult, végig ment a Teleky utcán, Aradi úton a Huszár laktanyáig.
 A III-as vonal szintén a Szent László térről indult, végigment a Kert utcán a Rhédey kertig.
 Az előzetes tervek szerint a villamoskocsik a végállomástól ötpercenként indultak, a főbb vonalakon ötpercenként, a mellékvonalakon tíz percenként követték egymást.
Bővebben :  eminescu.rdsor.ro


Nyári nyitott pótkocsi a Főutcán a múlt század közepén

906-ban 14 darab Siemens típusú villamos motorkocsival kezdte meg a NVV a személyszállítást. A kocsikat a győri Weitzer vagongyárban építették SSW (Siemens Schuckert Werkersbetriebe) elektromos berendezésekkel. A következő két év során ezt a járműparkot kiegészítették további 8 motorkocsival és 6 pótkocsival.
Bővebben : eminescu.rdsor.ro

 

Forrás : eminescu.rdsor.ro


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése