Teljes bejegyzés és fotók : harixis.uw.hu
A Nagyváradi Városi Vasút története
Bevezető
A villamosközlekedés beindulását megelőzte egy normál nyomtávú (1435
mm) gőzüzemű tehervágány hálózat kiépítése amely létfontosságú volt
a dinamikusan fejlődő ipar számára. Ez a hálózat szerves egységet
képezett később a villamos hálózattal. Városunk büszkélkedhetett vidéki
viszonylatban az egyik legkiterjedtebb villamosított tehervágány
hálózattal amihez virágkorában több mint 30 üzem csatlakozott
bekötővágánnyal.
A személyszállítás három vonallal indul és a hálózat gyorsan
fejlődik. Csúcspontját az ötvenes évek végére éri el. Ekkor 11 vonal
létezett.
megkezdődik a vonalak átszevezése, összevonása és megszűntetése.
Jelenleg három villamosvonal szolgálja ki Nagyvárad utazóközönségét,
de még így is a tömegközlekedést választók nagy része villamossal
közlekedik és nem autóbusszal.
1906-ban 14 favázas motorkocsival indult a személyszállítás,
amelyeket a győri vagongyárban építettek és Siemens Schuckert elektromos
berendezésekkel voltak ellátva. Ezek a szerelvények közel hetven éven
át teljesítettek szolgálatot városunkban. Az állományt tíz pótkocsi is
gazdagította, amelyek közül három nyári nyitott kocsi volt.
Az ötvenes években megjelennek a nagy befogadóképességű Pulmannak
becézett Electroputere EP54-es vasvázas kocsik. Ezek egy vezetőállással
rendelkeztek, háromajtós, két forgóvázas modellek voltak. Emellett a
járműpark ITB V56-os kocsikkal is gazdagodik. Ezek a kéttengelyes
vasvázas kocsik is egy vezetőállásosak de kisebbek a pullamnnoknál. Ezen
motorkocsik szólóban vagy ITB V12 és V10-es pótkocsikkal közlekedtek. A
favázas kocsik végleges selejtezése előtt még motorkocsiból átalakított
favázas pótkocsikkal is jártak.
A hetvenes évek közepén Temesvárról megérkeznek az új generációt
képviselő Timiș 2 villamosok. A nyolcvanas évek végétől szinte
egyeduralkodóak. Fokozatosan selejtezik a favázas, az ITB V56-os és az
EP 54-es villamosokat.
A nyolcvanas évek végétől rövid ideig megjelentek a bukaresti
csuklós ITB V2A és V3A motorvillamosok, amelyek nem váltak be és pár év
után Iași-ba kerültek.
A kilencvenes évek közepétől a vállalat Magdeburgból és Drezdából
vásárol Tatra T4D motorkocsikat és Tatra B4D pótkocsikat, Berlinből
pedig KT4D típusú csuklós motorvillamosokat.
2008-tól pedig tíz új Siemens ULF 151-es szolgálja ki az utazókat.
Forrás : eminescu.rdsor.roNéhány fotó és magyarázat a honlapon
A 4-es pályaszámú motorkocsi a Fő utcán a múlt század elején
A villamosmozdonyok 1978-ban a remiz hátsó udvarán
A 3-as pályaszámú villamos mozdony a Remíz hátsó bejáratánál
Az 1-es és 2-es mozdony a Remíz hátsó bejáratánál
A 4-es pályaszámú motorkocsi a Kossuth utcán
A 4-es pályaszámú motorkocsi Kishíd előtt
Szent László téri életkép a XX. század elejéről villamosokkal
Szent László téri életkép a XX. század elejéről villamosokkal
Az I-es vonal a Főpályaudvartól indult, végighaladt a Fő utcán, áthaladt a Bémer téren, Kishídon, Szent László téren, Kossuth utcán, Nagyvásár téren, Kolozsvári utcán egészen a Várad Velencei pályaudvarig. A Templom téren csatlakozott az iparvágányba amelyet a Templomtér – Velencei pályaudvar szakaszon a teherforgalommal közösen használt.
A II-es vonal a Szent László térről indult, végig ment a Teleky utcán, Aradi úton a Huszár laktanyáig.
A III-as vonal szintén a Szent László térről indult, végigment a Kert utcán a Rhédey kertig.
Az előzetes tervek szerint a villamoskocsik a végállomástól ötpercenként indultak, a főbb vonalakon ötpercenként, a mellékvonalakon tíz percenként követték egymást.
Bővebben : eminescu.rdsor.ro
Nyári nyitott pótkocsi a Főutcán a múlt század közepén
906-ban 14 darab Siemens típusú villamos motorkocsival kezdte meg a NVV a személyszállítást. A kocsikat a győri Weitzer vagongyárban építették SSW (Siemens Schuckert Werkersbetriebe) elektromos berendezésekkel. A következő két év során ezt a járműparkot kiegészítették további 8 motorkocsival és 6 pótkocsival.
Bővebben : eminescu.rdsor.ro
Forrás : eminescu.rdsor.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése