Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2019. április 24., szerda

Sorozat : Nagyvárad zenei élete a Thurzó-gyűjtemény tükrében – Thurzó Sándor: Nagyváradi éneklőkanonokok (1199 – 1557) Első rész

Thurzó Sándor tanulmánya a nagyváradi élőkanonokról 
Thurzó Sándor tanulmánya a nagyváradi élőkanonokról.Forrás : Bihari Napló

"Érdekes egybeesés számomra, hogy születésem éve megegyezik nagytatám azon zenetudományi publikálásával, amely első alkalommal dolgozta fel – felkérésre ilyen összetett formában –, egyetlen tanulmányba sűrítve a nagyváradi éneklőkanonokok történetét a Zenetudományi írásokban." - írja Thurzó Zoltán nagyváradi zongoraművész a Bihari Naplóban. A váradiak büszkék lehetnek ,mert az évszázadok folyamán aktív zenei életet éltek.Nagy értéknek lehet tekinteni ezt a sorozatot.Olvassa el a teljes cikket. Idézetek : 

"Az akkor forradalminak tekinthető romániai magyar zenetudományi kiadványsorozat, a Zenetudományi írások, az első romániai magyar nyelvű zenetudományos kutatás eredményeit összegző kiadvány volt. Összesen öt kötetet élt meg, az első kötete 1977-ben jelent meg, az utolsó, az ötödik pedig 1999-ben. Ez a kiadványsorozat a romániai magyar nyelvű zenetudomány kollektív publikációs fórumának számított, hiszen ezekben a kötetekben kaptak helyet kaptak olyan tanulmányok is, amelyek magyar nyelvű zenei szaklap hiányában, és szakmai jellegűknél, terjedelmüknél foga nem kerülhettek be magyar művelődési, irodalmi folyóiratokba. Nagytatám, Thurzó Sándor, a sorozat harmadik kiadványában, 1983-ban jelentette meg azt a tanulmányát, amelyet most ismételten közzéteszek és bemutatok." 


"Thurzó Sándor Nagyváradi éneklőkanonokok (1199–1557) című tanulmánya jelent meg 1983-ban, a fent említett kiadványsorozatban. Nagyvárad zenei életének kezdetei a messzi középkorig visszavezethetőek. Fennmaradtak olyan jelentős írott dokumentumok, amelyekből kiderül, hogy már a 12. században európai szintű zeneművészet virágzott Nagyváradon." 


"A cantorok, tulajdonképpen éneklőkanonokok hatáskörébe tartozott a zeneoktatás elméleti és gyakorlati része, valamint a zenei élet szervezése. Hivatásukat éppen ezért nem is művelhették segítség nélkül, ők inkább csak szerveztek és irányítottak, a gyakorlati zenei munkát helyetteseik, a succesorok végezték." 


"Legfontosabb feladata a zenei gyakorlat szakszerű irányítása a hivatalos liturgikus kórusban (divinum officium). A nagytemplomban úgy kellett vezetnie az éneket, hogy: „tapintatosságból és gondosságból a hallgatóiban és éneklőben valósággal gyarapodjanak az áhítat és buzgóság gyümölcsei, mert (mint mondják) mikor a sima hangot keresik, a jó életet elvesztik, és: a cantor Istent csak bosszantja, mikor a népet hangjával szórakoztatja, és ismét: mit ér a hang édessége, ha nincs a szívnek édessége? Így: hajlítsd a hangodat és hajlítsd az akaratodat, vagy: ügyelj a hangok összhangjára, vigyázz az erkölcs egységére, hogy egy szív és lélek legyünk felebarátainkkal Krisztus által, Istennel akaratunk által, mesterünkkel engedelmességünk által”." 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése