"A nagyváradi impériumváltás száz éves évfordulójának
a lázában égnek a helyi román állami intézmények. A városban és Bihar
megyében is dömpingszerűen követik egymást az erre a történelmi
eseménysorozatra emlékező manifesztációk, amelyeknek a tálalása
kedvezőtlen fényben tünteti fel a még mindig itt élő váradi magyarságot,
és ez óhatatlanul is megkérdőjelezi az ünneplők jóhiszeműségét. Az
április 20-iki nagyváradi román bevonulást például Nagyvárad
„felszabadításaként” hirdetik a román állami intézmények, holott
egyáltalán nem világos az, hogy egy magyar király alapította,
Magyarország részét képező és túlnyomó többségben magyarok és zsidók
lakta várost mi vagy ki alól kellett felszabadítson pont a román
hadsereg.
A román elöljáróknak,
ünnepségszervezőknek erre a kérdésre megvan az előkészített válaszuk: a
román katonák Kun Béla bolsevik hordáitól szabadították fel Nagyváradot
és egész Magyarországot, így hát a helyi magyarság nincs miért sértve
érezze magát, sőt, még hálás is kell legyen a román katonaságnak. Ez az
állítás azonban nem ad magyarázatot arra, hogy akkor mit kerestek a
román csapatok 1919. március 21., azaz a kommunista hatalomátvétel előtt
Magyarország területén, hiszen addig az időpontig Károlyi Mihály
pacifista kormánya volt hatalmon, a kommunista vezér, Kun Béla pedig
börtönben volt. Ha igaz lenne ez a bolsevikok elleni felszabadítási
narratíva, akkor Romániának nemhogy megtámadnia, de támogatnia kellett
volna a kommunistákat féken tartó pacifista Károlyit. Nem mellékes
szempont az sem, hogy Ausztria-Magyarország már 1918 novemberében
fegyverszünetet kötött, tehát Románia valójában egy olyan ország
területére tört be, amely letette, vagy készült letenni a fegyvert.
Mértéktartó
magyar történészek egybehangzó megállapításai szerint éppen a román
csapatok előrenyomulása, az Antant által meghúzott demarkációs vonalak
folyamatos megsértése rendítette meg olyannyira Károlyi tekintélyét –
aki az Antantban bízva kerülte a katonai konfrontációt –, hogy Kun Béla
képes volt gyakorlatilag a börtönből megpuccsolni a magyar kormányt.
Tehát a román csapatok által Magyarországon előidézett káosz és
kétségbeesés is hozzájárult ahhoz, hogy a bolsevisták magukhoz ragadják a
hatalmat, ami egyébként a lehető legjobban jött Románia számára.
Alexandru Vaida-Voevod például ezt írta 1919. április 28-án Iuliu
Maniunak: „az én véleményem az, hogy a magyar bolsevizmus számunkra nagy
szolgálatot tehet, feltéve, ha bátran ki tudjuk használni.” A bátor
kihasználás alatt pedig azt értette, hogy a lehető legtöbb területet el
kell foglalni, hogy a békekonferencia idejére a nagyhatalmakat Románia
kész tények elé állítsa. És ezt a célkitűzést nagyban könnyítette az,
hogy Románia hódító politikáját 1919. március végétől már antibolsevista
akcióként tudta feltüntetni.
Nem akarok
ünneprontó lenni, belátom, hogy a románság számára Erdély és a Partium
megszerzése felbecsülhetetlen érték és mérhetetlenül nagy öröm forrása,
még akkor is, ha nem válogattak az eszközökben. Ez a belátás azonban nem
mentesítheti a román államot és a román közösséget a múlttal való
őszinte szembenézés alól, és legalább most, száz évvel az események után
realistább módon, az összes releváns információ ismeretében kellene
szemlélniük az akkor történteket. Ehelyett a román állami intézmények
még most is „felszabadításnak” hívják Nagyvárad és a többi partiumi
város elfoglalását, továbbá cinikus módon antibolsevista küzdelemnek
állítják be a magyar kommunisták hatalomra jutását előidéző hódító
politikájukat, ez annak bizonyítéka, hogy Romániában a történelem
mindmáig nem objektív tudomány, hanem a mindenkori politikai és
ideológiai érdekeket kiszolgáló eszköz. Ennek következménye pedig az,
hogy akarva-akaratlanul is megsértik azt a magyar, mellette pedig zsidó
közösséget, amelyek nem jogtalanul foglalták el azt a helyet, ahol
éltek, hanem felépítették és gazdagították saját városaikat. A
Nagyváradot felépítő közösségeket a román államnak is becsülnie kellene,
ha ez megtörténik, akkor talán eljön az a pillanat, amikor tényleg
közösen tudjuk megülni ünnepeinket. Talán nem kell újabb száz évet várni
addig, amíg ez bekövetkezik…" - olvashatjuk a Bihari Napló cikkében.
U.I.
Ez egy magánvélemény,mellyel egyet lehet érteni,vagy nem ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése