Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2018. szeptember 2., vasárnap

Hibáztak a tűzoltók,vagy nem augusztus 25-én?

Augusztus 25-én este 11 órától én is a Szent László téren voltam fél egyig.Láttam a tűzoltók munkáját,mellyel nem voltam elégedett.Lehet tévedek,túl sokat okoskodok,de nekem is lehet véleményem.Elmondok egy történetet,melyet egy leszerelt tűzoltó mondott el évekkel ezelőtt.

Riasztották a tűzoltókat egy nagy tűzhöz.Amikor megérkeztek,nagy lángok csaptak fel.Azt a parancsot kapták,hogy menjenek be.Hárman mentek be.Az esetet elbeszélő tűzoltó volt a harmadik.Az első tűzoltóra esett rá az égő tetőszerkezet.Az őt követőknek sikerült kimenekülni,de ő "odaveszett".Ezt a mi tűzoltónk a mai napig nem tudta "feldolgozni".Évekig  álmában gyötrődött, mert szerinte cserbenhagyta a társát.Először leszázalékolták,majd önként leszerelt.A lelkiismerete addig gyötörte,hogy elköltözött Váradról.Egy nyugodt faluba költözött,remélve azt,hogy elmúlnak a "rémalmai".

Fájdalmas volt nézni a tűzoltók "bénázását" szombat este.Először is késve jöttek oltani,másodszor nem működött három hidrofor,majd a Körösből kellett szívatni a vizet a XXI. században.Az is igaz,hogy a tűzoltás után ünnepelték magukat.Lehet én tévedek,mert a fájdalom beszél belőlem. Idézem az egyik hozzászólást a hibákkal együtt :

"Előre bocsátom nem ismerem a körülményeket, és csak az itt fb-on írtak töredékét olvastam, mert a képeknél semmi nem beszédesebb, de mivel bő 30 éve tűzoltó voltam (sorozott katonaként!!!) legtöbbet Kolozsváron, így maradtak emlékek és kb. sejtem mi játszódott le a tűzoltás oldaláról. A tűzoltók abban az időben (is) sokat gyakorlatoztak, még üzemekben is elképzelt tüzeknél, de amikor Kolozsváron a Munca invalizilor-nál a felső emeleten tűz volt (ha jól emlékszem 15 halott) és én értem ki 3-ad magammal bőven elsőnek, mert mindenki más a tűzoltók közül lövészetre ment (véresen komoly, és tudom hihetetlen, de 1987-et írunk) akkor az más volt mint a gyakorlaton. Amikor berugod a vasajtót és ömlik rád a 2-300 fokos meleg amire bemenés előtt belocsolsz vizet hűtés céljából és azon rész ahol nem fedte a bőröd ruha (pldul kesztyűnk nem volt!) ott a visszafröccsenő víz olyan forró, hogy felforr a bőrödön, hogy égési sérüléseket szenvedsz csak ettől, na erre nem lehet készülni, pedig nem ez volt az első tüzem, de ilyen mértékű tüzet és ilyen forróságot addig nem láttam és nem tapasztaltam. Amikor a plutonier (2 méter magas tekintélyes ember én meg kopasz sorozott caporal) átveszi a teávát (én voltam a sef de teava) és bemegy amikor már sikerült lehűteni valamennyire, és 2 perc múlva kijön visszaadja és rántja le a gázmaszkot és okád egy nagyot, mert mint én is láttam ott voltak benn az összeégett emberek. Ezt nem lehet gyakorolni, erre nem lehet készülni. Ha kicsit belegondol bárki, ekkora tűz nem hogy Váradon, de még Romániban is 10 évente ha van. Ilyenkor borítékolva van, hogy akik ezt gyakorolják (akár a magasabb beosztásban lévő fő szervezők) leblokkolnak, mert nincs összhangban a gyakorlat azzal, ami történik. A gyakorlaton odaálnak az ajtó elé 2 méterre és oltanak. A valóságban 10 méterre a tűztől nem lehet meglenni ami felülír minden addig tapasztalt pozíciót (sarkított példa az érthetőség kedvéért). Tovább bonyolít ha a tűzcsapban nincs víz, ha az áramtalanítást nem lehet elvégezni, mert amiről tudnak az nem megközelíthető a forróság, vagy omlás miatt. Mire az áramszolgáltató ezt megtudja és lép értékes percek peregnek. Rengeteg ilyen apró dolog egy nagy tűznél teljesen más mint egy kis tűznél és erre csak ott döbbennek rá ott kell improvizálni. És arra nem tértem ki, hogy valószínűleg az ügyeletesi létszám sem optimális egy ilyen tűzhöz, meg a technika sem erre van optimalizálva. Szóval nem menteni akarom a tűzoltókat, hanem megértetni mi az ami ilyenkor náluk lejátszódhat, mi az ami befolyásoló tényező és ami lehet a laikusnak nem nyilvánvaló. És ezekre rakódnak azok a dolgok, amire lehet jogosan panaszkodni, ami tovább rontja a tűzoltási munka hatékonyságát, mert ha a tűzoltót az is frusztrálja, hogy hibázott, az sem segít, hanem sokszor ebből van a "hibát hibára halmoz" eset."

U.I.
Ha alaptalanul megsértettem a tisztességes ,munkájukat lelkiismeretesen végző tűzoltókat,elnézést kérek ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése