Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2018. január 14., vasárnap

Ady, a szabad újságíró anyagi gondokkal ?

ady 140 10 
Forrás : varad.ro

"Ady Endréről emlékeztek meg a költő születésének 140. évfordulóján, november 22-én a róla elnevezett emlékmúzeumban, a IX. Nagyváradi Könyvmaraton második napján." - olvasható Tóth Hajnal cikke a Várad folyóiratban. 

A cikkben olvastam olyan információkat Ady Endréről,mely elgondolkoztatott.Idézet : 

 "Ady egész életében anyagi gondokkal küszködött, no nem azért, mert annyira rosszak voltak a jövedelemforrásai, hanem mert a pénz égette a zsebét, ha volt neki, azonnal kellett költekeznie. Arról is szólt, hogy a költő eléggé nehéz ember volt, csak az lehetett barátja, aki teljes odaadással volt iránta." 

Ady Endre anyagi gondokkal küzdött?Péter I. Zoltán megadta a választ.A magyar költészet egyik zsenije,Ady Endre szeretett költekezni " a pénz égette a zsebét ".Azt is olvashatjuk, hogy " nehéz ember volt ".Nem volt népszerű ember a természete miatt.Péter I. Zoltán egyik legismertebb Ady kutató.Ha ő írja,akkor úgy volt.

Ha megnézzünk a híres emberek életrajzát,akkor láthatjuk,sokan közülük küzdöttek anyagi gondokkal.Volt rá eset,hogy szinte éhen halt.A művész ember nem igen nézett oda,hogy van a zsebébe pénze.Egyszer hopp,máskor kopp volt az életük.Ady Endrére a váradiak büszkék voltak és lesznek,mert beírta nevét a magyar költészetbe.Ha a Bémer téren sétálgatunk,szinte lépten nyomon Ady emlékeibe "botlunk".Lehet,ha többet marad Váradon,akkor jobban alakulhatott volna az élete.A Bémer tér alig változott az elmúlt száz évben,de az anyagi gondok változatlanok.Sőt talán ma sokkal nehezebb megélni Váradon még a művészeknek is.Tanulság : jól használjam fel a jövedelmet,a pénz ne égesse a zsebemet,mert senki nem tesz pénzt az üres zsebembe.

Évekkel ezelőtt az Ócska piacon sétáltam.az egyik idős bácsi régi könyveket árult,melyet nagyapjától,apjától örökölt.A beszélgetés közben lettem figyelmes Ady összes költeményeire.Megkérdeztem mennyibe kerül.Mondott egy összeget,de a zsebembe alig maradt néhány lej,mert elköltöttem.Az idős bácsival üzleteltem.Én neki adtam néhány ruhadarabot,a bácsi kezembe adta az Ady kötetet.Azt mondta,hogy Adyt ismerte az nagyapja,akit nem érdekelt sem a költészet,sem a művészet,mert csak egy szimpla suszter volt.Az történt,hogy Adynak nem volt pénze,nem tudott fizetni.Akkor adta a kezébe ezt a kötet,majd azt mondta,hogy ha lesz pénze jön és kifizeti a susztert.Erre később került sor,mert a kiadók nem azonnal fizettek.Azt nem tudom,hogy igazat beszélt az idős bácsi, mert később többször kerestem,de sajnos többször nem találkoztam vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése