Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2014. április 7., hétfő

Dukász Anna

Dukász Anna (Nagyvárad, 1925. április 30.Debrecen, 2000. június 12.) erdélyi magyar színésznő. Férje Vígh István (1936) képzőművész.

Életútja

A második világháború után kezdte színházművészeti pályafutását Szatmárnémetiben. Nagyváradon nyolc évig volt ünnepelt primadonna. Azután váltott, a drámairodalom híres nőalakjait játszotta. 1961-ben Marosvásárhelyre szerződött, majd tíz évig a sepsiszentgyörgyi színtársulat tagja lett, itt vezetője is lett az együttesnek. 1978-ban, képzőművész férjével, Vígh Istvánnal együtt az Amerikai Egyesült Államokba emigrált, s ott is férjével együtt a magyar kultúrát népszerűsítették. A művésznő magyar környezetben lépett fel, maga szerkesztette verses, zenés összeállításokkal szerepelt. 1993-ban a Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválján Kisvárdán fellépett a torontói magyar társulatban. Ezzel az előadással Erdélyben is turnéztak, Dukász Anna egykori sikeres fellépéseinek színhelyén, Szatmárnémetiben, Nagyváradon és Kolozsváron. A művésznő pályafutásának 50. évfordulóját Munkácson ünnepelte meg, első fellépéseinek színhelyén. 20 évig tartó emigráció után férjével Debrecenben telepedett le. Itt érte a halál 2000. június 12-én. 75 évet élt. Temetése 2000. június 25-én volt Debrecenben.
Forrás : hu.wikipedia.org
További információ : mapyourinfo.com

 
Tizennyolc éves korában lépett először színpadra a nagyváradi Szigligeti Színházban, ahol 1963-ig a társulat egyik vezető művésznője volt. Ekkor Marosvásárhelyre szerződött. 1968-tól tíz éven át a sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház igazgatója. 1978-ban férjével együtt az USA-ba távozott. Széles skálájú, rendkívüli teljesítményekre képes művésznő, aki mind prózai, mind zenés darabokban emlékezetes alakításokkal tette nevét ismertté. Külső adottságaihoz mély átélőképesség és nagyfokú bensőségesség társult. Társulatvezetőként igényes játékrendet állított össze, s így jelentős szerepet játszott az együttes szakmai színvonalának felemelésében. Érdemes művész (1955).” - olvasható a nagyváradi színház honlapján.

DUKÁSZ ANNA
 DUKÁSZ ANNA
(Lavzenyov: Szakadék)

 F.Sz. Tóth Flóra (Bródy S.: A tanítónő); Sylvia (Kálmán I.: A csárdáskirálynő); Olympia (Molnár F.); Alexandra del Lago (Williams: Az ifjúság édes madara); Királyné (Scribe–Mészöly D.–Fényes Sz.: Sakk-matt); Feleség (Németh L.: Papucshős); Orczy Istvánné (Illyés Gy.: Különc).
Forrás : mek.oszk.hu

Fotók a Szigligeti Színház archívumából

Szilvia szerepben, a Csárdáskirálynő operettben - 1955

Gorgon Berta szerepben, a Szálljon a dal ... operettben,Társai : Papp Magda és Belényi Ferenc - 1958

Delia Moon, a felesége szerepben, Botrányos kapcsolat Mr.Kettle és Mrs.Moon között vígjátékban,partnere Halasi Gyula - 1962

Nóra szerepében,Halasi Gyulával - 1956

Lina szerepében, a Rokonok darabban Mogyoróssy győzővel - 1960

Ruxandra szerepében, a Három nemzedék színműben , Kozma Lajossal  - 1958

Dukász Anna szerepei a nagyváradi színházban  a szigligeti.szigligeti.ro-n

Sepsiszentgyörgyön Nagy Ferdinánd megyei elsőtitkár leváltja Sylvester Lajost, aki 1968 óta a megyei kulturális bizottság elnöke. Az a "bűne", hogy több magyar szobor (pl. Kézdimárkosfalván Barabás Miklós, Kovásznán és Csomakőrösön Kőrösi Csoma Sándor, Kézdivásárhelyen Gábor Áron szobrát), történelmi emlék helyreállítását kezdeményezte. A közvetlen indokot a "köpeci ügy" szolgálja. (Az 1848. december 9-i győztes csata emlékére állított - és 1934-ben lerombolt - emlékművet Sylvester visszaállíttattja, de Constantin Stanca megyei ideológiai titkár leromboltatja. Bukarsetből jönnek ki kivizsgálni az esetet - végül új emlékművet állíttatnak a régi helyett.) Sylvestert Dukász Anna helyébe (aki a lemondott Király Károly pártfogoltjának számított) a városi színház igazgatójává nevezik ki. (A szíínésznő pedig két év múlva az Egyesült Államokba "disszidál".)
Forrás : vincze.adatbank.transindex.ro  

Dukász Anna Örkény István Tóték szindarabban , a marosvásárhelyi bemutatón.Kattintson a orkenyistvan.hu-ra.


Nos Vigh Pista díszlet- és jelmeztervek készítése mellett más érdemes dolgokat is művelt – többek között, őszinte meglepetésünkre, megkérte – és meg is kapta! – Dukász Anna művésznőnek, az erdélyi színjátszás egyik Nagyasszonyának a kezét, aki akkor már évek óta szálka volt a hatalom szemében, s másfél évig éppen én akadályoztam meg a leváltását, mondván, hogy valaki dilettáns akarnokot nem lehet a helyébe állítani. És akkor éppen engem toloncoltak az igazgatói székbe.

Ezek után az együttes színházi „Vigh-napok” nem tartottak sokáig. Vigh István és Dukász Anna „kijártak” előbb egy, majd egy második nyugati utat, s az utóbbiról többet nem tértek haza Erdélybe.

A Dukász-Vigh páros nyugati emigrációs évei felette érdekesek, mozgalmasak és tanulságosak.
Teljes cikk : m.erdely.ma

Ezért, amikor Dukász Anna átvette a sepsiszentgyörgyi szín­ház irányítá­sát és hívott, boldogan tértünk vissza. Ebből az időszakból hir­te­len Sombori Sándor Gábor Áron című darabjára emlék­szem, Juszti­nát játszottam, e darabbal Ma­gyar­­országon is sikerrel szere­peltünk.  
Teljes cikk : hetiujszo.ro

 
 
 
Első színházi bemutatója: Varga László kétfelvonásos szindarabja, amely házasságról, férfi és nő kapcsolatáról szól.
A darab középpontjában Török Tamás felesége, Júlia áll, aki különös egyéniségével rendkivüli hatást gyakorol másokra, ám ez az adottsága károsan hat férjére és házasságára. Váratlan fordulatok teszik szórakoztatóvá a darabot, remekbesikerült karakterek a játékot.
Az eiső felvonás két képből áll. A Török házaspár tizedik házassági évfordulójának előkészületei, vacsora előtti párbeszédek, viták áz első képben, melyet félperces szünet után követ a második kép. Vacsora utáni emelkedett hangulat uralja a szinpadot, melyet egy villámcsapásként kipattanó titok és annak utórezgései zavarnak meg. A kép váratlan csattanóval zárul.
Tizperces szünet után folytatódik a játék. A második felvonás újabb meglepetéseket tartogat. Váratlan fordulatok bonyolitják a cselekményt a végkifejlet felé, mindvégig izgalomban tartva a közönséget.
Szereplők:
dr. Török Tamás: Varga László
Júlia, a felesége: Dukász Anna
dr. Török Erno, Tamás bátyja: Czinkota Mihály
Irén, Ernö felesége: Kovács Teri
Somlyó Péter ujságiró: Zsedényi Károly
dr. Török István, Ernő és Irén fia: Drábik János
Rózsi, házvezetőnő: Viczián Kati
Rendező: DUKÁSZ ANNA”
Forrás : drabikjanos.com

A New York-i Magyar Színház tizenöt évvel ezelőtt alakult meg, dr. Varga László alapította (jelenleg FIDESZ képviselő, rendkívüli nagykövet és meghatalmazott miniszter, valamint az Országgyűlés korelnöke) néhány másik vállalkozó szellemmel karöltve, akiknek az volt a véleményük, hogy New Yorknak szüksége van szervezett színházra,nemcsak kisebb, időközi rendezvényekre. Eleinte voltak itt nevesebb művészek, akik hosszabb ideje éltek Amerikában, például Dékány László, Dukász Anna, tehát könnyebb volt megrendezni egy-egy komolyabb színdarabot. A műsortervben több, Varga László által írt mű szerepelt. Aztán színre vittünk klasszikusokat, amelyekre bizony igen nehéz
behozni a közönséget. Mivel a színészek csak másodállásban vettek részt a színház munkájában, így Az ember tragédiája, valamint a Bánk bán csak felolvasás formájában került színre, de csodák-csodája, volt rá közönség – nem olyan nagyszámú, mint egy operettre, de volt – és nagyra értékelte az előadást. Később eldőlt, hogy a színháznak mennie kell, tehát legyen állandó gárdája. Döcögve bár, de elindult évente néhány előadással. Aztán Varga László és Dukász Anna visszaköltözött
Magyarországra. 
Teljes cikk : hetek.hu

De a színház környékén a Főutcán és a Madách utcában mindig volt villamosmegálló, amivel a kispénzű emberek hazamehettek, akkor is, amikor személygépkocsija csak a nagyváradi primadonna, Dukász Anna férjének volt. Ma, amikor mindenki gépkocsival jár, a színház lassacskán megközelíthetetlenné válik.
Teljes cikk : blog.xfree.hu 

 
 Dukász Péter,Dukász Anna fia

Köztudott, hogy édesanyja, Dukász Anna érdemes művész, ünnepelt színművész és elismert társulatvezető volt, így Dukász Péter jószerével beleszületett a színházba. Predesztináció vagy tudatos választás volt a színészi pálya?
Nagyváradon, édesanyám színészi pályafutásának egyik legboldogabb időszakában, kedvencét, Anna Kareninát játszotta. Én kisgyermekként szinte állandóan a színházban voltam, a főszereplő egyik fiaként kerültem színpadra – négyévesen. Ezzel a produkcióval kapcsolatban arra emlékszem, hogy nagyon hamar megtanultam a szöveget, akár súghattam volna a művészeknek – amit habozás nélkül meg is tettem, ahányszor csak alkalmam volt. Ez a jó tulajdonságom, egész pályafutásom alatt megmaradt – pillanatok alatt tanultam meg a szövegeket. Mégsem készültem színésznek. Én tizedikes koromig mérnöknek, pontosabban informatikus mérnöknek készültem.
Teljes cikk : hetiujszo.hhrf.org 

Debrecenben hétfőn elhunyt Dukász Anna, az erdélyi színjátszás egyik nagy egyénisége, akit a már erősen deres hajú aradi,váradi , marosvásárhelyi színházbarátok az egyik legsármosabb primadonnának tartottak.De az operettbarátok Dukász Nusija több volt ennél.
Teljes cikk : oldwww.nyugatijelen.com 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése