A N.H.K.V. tagja a Romániai Közszállítok Egyesületének (URTP), mely non-profit tevékenységet fejt ki, autonom és politikamentes szövetség.
A vállalat vezérigazgatója, dr. mérnök Csuzi István tagsági szerepet tölt be az URTP végrehajtó bizottságában. Nagyváradon a közszállítás autobuszokkal és villamosokkal történik naponta 5.00 – 24.00 között.
Forrás : otlra.ro
A nagyváradi villamosok története
Már a XIX. század közepén kialakulóban van az ipari zóna, mely a vár körüli szabad területeket célozta meg. Köztudott, hogy a Nagypiac (jelenlegi December 1 tér) létrejötte is hosszú húzavona eredménye, ugyanis már a XVI. században (1570 - 1618) amikor a vár bástyáinak az építése folyt, megfogalmazodott egy rendelet, mely megtiltotta a vár körüli építkezéseket. Nagyvárad osztrák elfoglalása után (1692-ben), a vár startégiai jelentösége megcsappant, így lassan-lassan elkezdödtek a vársánc körüli építkezések. Igy jött létre a Váralja negyed a várépítmény délkeleti oldalán, valamint ugyanúgy a Nagypiac déli oldalán, mely a XIX. század közepén még állatvásár volt, kialakult a városi ipari zóna, magába foglalva a mai M.Viteazul, Sucevei, M.Kogalniceanu, Nagypiac körzetet. Abban az idöben a Pece patak még a mai Sucevei utca területén folyt át, böven ellátva ipari vizzel a kialakuló ipari körzetet.
Valamivel szerényebb ipari körzet volt kialakulóban Velencén, a Templon Tér környékén (P-ta Tineretului), mely a kolozsvári út irányába terjeszkedett. A nagyváradi vasútállomás 1870-es felavatása, valamint nem sokkal késöbb a velencei állomás létrejötte után, nyílvánvalóvá vált az ipari körzetek bekötésének szükségessége a vasúti hálózatba. Mivel a velencei állomás már kialakulása kezdetén nagy rakodótérrel rendelkezett, valamennyi városi vasútvonal tervezö ezt vette célba.
1880-ban felvetödik a gözvasút kiépítésének gondolata, majd december 23.-án egy magyar állami Rt. meg is kapja az engedélyeket a városi gözvasút kiépítésére. Természetesen a vasútvonal kihasználása nem a személyszállítást célozta meg, hanem az árúforgalmat volt hivatott lebonyolítani, úgyhogy a vonal bekötését a vasúti hálózatba a velencei állomásra trevezték. Innen a vonal a kolozsvári útat követte, a Templomtéren keresztül, majd Nagypiac, Vámház és a Rhédey Park mellett kötött ki. A vonalat 1882 augusztus 28.-án avatták fel, tulajdonosa pedig a Nagyváradi Gözvontatású Vasútvonalak Társasága lett.
1897 öszén, két társaság szövetkezett egy merész cél, mégpedig a város villamosított vasútvonalainak a megvalósítása érdekében. A Nagyváradi Gözvontatású Vasútvonalak Társasága mellett egy budapesti Rt., röviden Tröszt, vett részt a vonalak kiépítésében. 1899 február 25.-én megalakult a Nagyváradi Városi Vasút Rt. és úgy tünt a munkálatok elkezdése csak egy-két hónap kérdése lesz.
1903 december 15.-én elkezdödtek az utcai villanyvilágítás munkálatai, melyet aztán 1904-töl a közintézményekre, iskolákra és a jéggyárra is kiterjesztettek. 1904 január 10.-én a városi vezetés átvehette az új villamos üzemet.
1905 július 11.-én történtek az elsö kapavágások a kolozsvári úton és ezzel megkezdödtek a villamosított vasútvonalak kiépítésének munkálatai. 1906 február 17.-én még nem tudták hogyan fognak kinézni az új villamosok, ugyanis azok még nem kerültek leszállításra a gyártó cég által. Az esemény 1906 március 1 és február 18.-a között zajlott le, ugyanis 1906 március 1.-én este 20.00 órakor megtörtént az elsö villamos próbaút a jelenlegi Primăriei és Independentei útszakaszon. A két villamost lovas csendörök kísérték, és rengeteg csodálója akadt, akik abban az órában Várad utcáin sétáltak.
1906 március 3-án megjelentették a város rendőrkapitánya által megalkotott Villamos vasúti vonalak működési szabályzatát, melyet a Városi tanács jóvá is hagyott. 1906 március 16-án közzé is tették és kifüggesztették a város főbb pontjain a villamosok útvonalait és megállóit. Tovább : otlra.ro
Forrás : www.otlra.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése