Az eredetileg, és több alkalommal újraépített Nagyhíd mindig fából volt
készítve (hogy kép lenne róla arról nem tudok, talán rajzon
megtalálható).1891-1892-ben döntötte el a város hogy kicserélik egy
vashídra, amelyet takarékossági megfontolásokból minden dísz nélkül
szándékoztak kivitelezni. A híd megépítésére a budapesti Danubius Hajó-
és Gépgyár, illetve Neuschloss Miksa cége kapott megbízást (a képen a
szóban forgó híd a legtávolabbi).Több neve is volt (Nagyhíd, Baross híd,
jelenleg Dacia híd); ezen az 1965-ös képen Augusztus 23 hídnak hívták.A
második világháború végnapjaiban a németek fel akarták robbantani a
vashidat, de ez nem sikerült teljesen. Sérüléseit kijavították de az
ötvenes évek elején mégis lebontás alá került és egy vasbeton híd került
a helyére.Ez utóbbit 1999-ben felújították és többsávosra
bővítették.
Forrás : Többarcú Nagyvárad Facebook oldal
Péter I. Zoltán újságíró, helytörténész írja :
Milyen is lehetett a fából vert Nagyhíd? Erre keresett választ
Kerényi Miklós újságíró is a Nagyvárad 1878. november 5-i számában: „A
felső vagy Nagy-híd nevét alkalmasint onnan vette, mert az alsó vagy Kis-híd
csak gyalogjárókra volt kezdetben építve. (...) Azon a helyen, hol a Nagy-híd
mostan áll, már századok óta állhatott híd, mert a víz medre mindig tele volt
ott régi elkorhadt czölöpök maradványaival, ugy, hogy a tutajok csekélyebb víz
állásnál alig voltak képesek ott áthaladni. A híd igen egyszerű volt, hídfő
nem létezett, hanem a parttól mintegy három ölnyire emelkedett az első hídláb,
mely hat oszlopból állott és így tovább a túlsó partig lehetett vagy 12 láb,
mert a híd hosszabb volt mint a mostani, s csak később az újvárosi részen töltötték
a medret, amint az ott lévő töltésből is látható. E gyönge lábakra tétettek
azután hosszabb-rövidebb gerendák, azokra a keresetlen fából készült hosszabb-rövidebb
pallók, és azokra lett erősítve az egyszerű, faragatlan, gyalulatlan korlát,
mely midőn szekerek haladtak a hídon, izgett-mozgott, sőt helyen-helyen ki is
dőlt; gyalog-járda nem létezett, ennek következtében nagyobb heti vásároknál
a gyalog-járók szinte élet-veszély között juthattak át a hídon. (...) Ezen primitív
állapotú hidat az 1817-ik évi május 31-ikén jött árvíz, mely már délután öt
óra tájba a híd pallóit is elérte, éjjel elsöpörte. Az új híd csak öt év múlva,
1822-ik évben készült el; addig folytonosan építették. Az átjárást e hosszú
idő alatt két halász csolnakkal eszközölték a halászok 2 Kr. díjért. (...) Az
új hídon már gyalog-járda is volt és így némi kényelem a közönségre nézve. E
hidat aztán az újabb időben ismét átalakították, miután a régi lábak elkorhadtak,
az új híd több lábakat nyert." A Kerényi által említett átalakítás gyakorlatilag
egy újabb fahidat eredményezett. Ezt 1878 januárjában kezdték előkészíteni.
Sok gerendát és cölöpöt halmoztak fel a parton, és az első hídlábat is leverték.
Mellette egy gyalogoshidat emeltek. A híd nyárra elkészült, de hogy ez maradt-e
meg a vashíd építéséig, avagy építettek még egy újabb fahidat is, erre nézve
nem találtunk semmiféle dokumentumot. Az ellenben tény, hogy 1890-re a fahíd
nagyon elöregedett.
Tovább a epa.oszk.hu-n '

Az Egyváradi Blogja Nagyváradról blog Nagyváradról és környékéről szól,az Egy Váradi/Un Orădean Facebook társoldala.A blogban nézhet fotókat,videókat Nagyváradról,valamint olvashat híreket városunkról. Őrizzük meg Nagyváradot és az emlékeit a következő nemzedékeknek,mert felgyorsult az új Várad képének az átalakítása' Isten hozta Nagyváradon és környékén'
Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '
Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése