Forrás : radiocluj.ro
A 18.
századi Nagyvárad, a török hódoltság alóli felszabadulás és a katolikus
restauráció korában komoly virágzásnak indult kulturális, zenei
területen is. Az 1760-as évek elején a művészetpártolásáról híressé vált
báró Patachich Ádám püspök egy fiatal zenészt hívott Váradra, Johann
Michael Haydnt (1737-1806), Joseph Haydn öccsét, hogy a püspöki zenekart
irányítsa és a zenei életet megszervezze. Michael Haydn 1760-1762
között tevékenykedett városunkban. Őt Karl Ditters von Dittersdorf
(1739-1799) követte a püspöki zenekar élén 1764-1769 között.
Tulajdonképpen e két zeneszerzőnek köszönhetjük a szervezett zenekari
muzsika megalapozását városunkban. Említést kell még tennünk a kor egyik
kiváló hegedűséről, zeneszerzőjéről, Wenzel Pichlről (1739-1799) aki
szintén itt alkotott és tevékenykedett a püspöki udvarban. Dittersdorf
idején 34 tagú zenekar működött Váradon, prágai, bécsi muzsikusokból, a
létszám és a színvonal a korabeli Váradot Európában is egyedülállóvá
tette.
A 19.
század szintén rendkívül színes időszak volt Várad zenei életében. A
zene lassanként kiszabadult az egyház keretei és kötelékei közül,
megszületett a professzionális, polgári muzsika, a szalonzene, melyek
komoly teret hódítottak ebben az időszakban. A színjátszás fejlődésével
párhuzamosan megsokasodnak az operaelőadások is és a zenei események
egyre gyakoribbakká válnak. Csak 1828-ban 83 operaelőadást jegyeztek fel
Nagyváradon. A közönség a század folyamán olyan korabeli szerzők
darabjait láthatta, hallhatta a színpadon, mint Rossini, Donizetti,
Weber, Verdi, Mozart, Auber, Gounod, Erkel. Említésre méltóak a gróf
Rhédey Lajos, Kilényi Dávid, Komlósi Ferenc, Ruzitska Antal által
vezetett társulatok.Teljes történet és információ a oradeaphilharmony.com-on.
A koncert terem
Teljes album : xfree.hu
Nagyváradi Filharmónia-Madarász Katalin és Bordás Cecília énekel
Forrás : magyarnota.network.hu
Hirek a nagyváradi Filharmóniáról a erdon.ro-n
Jankó Zsolt: „Rengeteg hasznos dolgot tanultam Szombathelyen”
Jankó Zsolt a Bartók Szeminárium és Fesztivál hallgatójából lett a a Filharmónia Budapest művésze, valamint a Kolozsvári Magyar Állami Opera és a Nagyváradi Filharmónia állandó, továbbá a Budapesti Fesztiválzenekar asszisztens karmestere. És még csak harminckét éves…- Fiatal korod ellenére már számos eredménnyel, tapasztalattal büszkélkedhetsz. Te magad hogy látod, hol tartasz a karrieredben?
- Úgy gondolom, még nagyon az elején vagyok. Azt szokták mondani, egy karmester harmincöt-negyven éves korában válik igazán karmesterré, addig tanul, tapasztalatot gyűjt, és talán akkorra kifejlett egyéniséggé válik. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a tanulási, fejlődési folyamat leáll.
Teljes interjú a fidelio.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése