Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2020. szeptember 21., hétfő

Emlékek a régi gyalagos Garasos hídról ...

 

 
A régi Garasos híd, háttérben a Nagyvárad-Olaszi református templom.Forrás : Fortepan/Kibédi Károly.1968


Kedves fiatalkori emlékek fűznek a régi gyalogos Garasos hídhoz. Nem tudom az okát,nekem nagyon tetszett a régi híd. Szívesen sétálgattam a hídon, mert volt valami varázsa.Nem elsősorban a szerelemre gondolok, hanem a híd szépségére.Az is lehet,hogy a nosztalgia miatt emlékezek a régi Garasos hidra (Podul Intelectualilor). Néhány adat a Köztérkép honlapról : 1910-ben lett átadva,1974-ben lett elbontva, felépítve a jelenlegi híd. Az emléktáblát 2010-ben ellopták,ezért újat kelletett készíteni. 


"A Körösön építettek a gyalogosok számára is egy vashidat, az egykori fából készített felső Garasos híd helyébe. (A Szigligeti utca meghosszabításában található gyalogoshíd elődjét nevezték alsó Garasos hídnak.) Az építésre 1909 tavaszán pályázatot írtak ki. Mint legelőnyösebb ajánlattevő, a hídlábak építésére Incze Lajos és Társa, míg a vasszerkezet tervezésére és szállítására az Osztrák–Magyar Állami Vasúttársaság resicai hídgyára kapott megbízást. A hídlábak alapozását 1909. augusztus 25-én kezdték el, és november 24-re fejezték be. Az építést Altnöder Endre városi mérnök vezette, a vasszerkezet tervezője Totth Róbert volt, a részletterveket és méretszámításokat Kaltner Ferenc és Seyfried Tivadar végezte. A vasszerkezet helyszíni szerelésével 1910. szeptember 3-ra végeztek. A próbaterhelést 1910. december 19-én tartották.

A városvezetés az 1970-es években könnyelműen lemondott erről a kecses kis hídról, arra hivatkozva, hogy állaga megromlott. Lebontották és 1974-ben építették helyébe a ma is látható gyalogoshidat, amely stílusát tekintve jobban szolgálta volna a várost Észak-Őssi és a Rogériusz negyed között, talán éppen ott, ahol már évtized óta csak egy pontonhíd lebeg a Sebes-Körös vizén."



Nem népszerű manapság a régi emlékeket feleleveníteni, mert az fejlődés ellenes lehet. A régi híd elbontását drámai módon éltem át. Miért? Az 1970-es évek vége felé azt a választ kaptam,az osztrák-magyar monarchia emlékeinek el kell tűnnie, helyt adva az új szocialista Nagyvárad arculatának. Ezt akkor komolyan gondolták,sőt végrehajtani akarták,csak közbejött az 1989-es forradalom. Számomra az emlékezés maradt.Nézze meg,milyen volt 1912-ben ' 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése