"Nagyvárad polgármestere ismertette a
2014–2020 költségvetési időszakban külső anyagi forrásokból
megvalósítandó városfejlesztési terveket." - írja Pap István.
Nagyon fontos cikk a nagyváradiaknak,mert a jövőnkről szól ' Íme, a tervek :
"Ilie Bolojan, Nagyvárad polgármestere
tegnapi sajtótájékoztatóján felvázolta azokat a fejlesztési terveket,
amelyeket az önkormányzat a 2014–2020 költségvetési ciklusban külső
forrásokból kíván megvalósítani. Mint mondta, az előző költségvetési
ciklusban a város összesen mintegy 200 millió eurónyi összeget nyert el
pályázatok útján, és a következő költségvetési ciklusban is körülbelül
ugyanannyi anyagi támogatásra akar szert tenni. A közúti infrastruktúra
terén fontos terv a váradi körgyűrű összekötése a leendő autósztrádával.
Ennek kapcsán Bolojan megjegyezte, hogy az autósztráda Bihar megyei
szakaszának építését elnyerő spanyol konzorcium valójában nem is akarja
építeni azt a szakaszt, de több részletet nem mondott erről.
A tervekre visszatérve: a város egy közúti
hidat akar építeni a Sebes-Körös fölött az 1. számú Eurobusiness Ipari
Park közelében, három közúti aluljárót építene a Baross (Dacia) híd és
az ortodox katedrális közötti területen, ez 20-25 millió euróba kerülne,
ugyanakkor a Nagyvásártér és a katedrális közötti területet a
gyalogosforgalom számára alakítanák ki. Bővítenék a gyalogosoknak szánt
területet a Bémer (Ferdinand) téren, a Körös áruház előtt, és nemzetközi
forrásból alakítanák át gyalogos sétánnyá a Zöldfa (Alecsandri) és a
Nagysándor József (Lazar) utcákat is.
Tervek
A polgármester elképzelése szerint
2014–2020 között külső forrásokból 50–55 utcát aszfaltoznának le a
városban és további huszonötöt újítanának fel. Folytatódna a város
fűtési rendszerének megújítása. Már jövő tavasszal megkezdődne mintegy
húsz kilométernyi fűtési fővezeték cseréje, majd egy következő etapban
további 13–15 kilométernyi fővezeték cseréjét tervezi a város,
ugyanakkor a mellékvezetékeket is felújítanák ott, ahol a legnagyobb a
hőveszteség. Mindezekre a munkálatokra 50–70 millió euró közötti
összeget tervez megpályázni a város.
Jelentős célkitűzése az önkormányzatnak
több műemléképület felújítása külső forrásból, ezek között szerepel a
Darvas-LaRoche ház, a volt Szabadság mozi, a volt premontrei gimnázium
felújítása, a városháza főhomlokzatának, valamint a várfalnak és a
bástyáknak a felújítása. Ezekre 10–14 millió eurós forrást kíván
szerezni a város. Az infrastrukturális beruházások közé tartozik egy
intermodális közlekedési csomópont építése a biharpüspöki
vasútállomásnál. A tervek között szerepel a villamosvonalak
meghosszabbítása az Aradi úttól a Pece part mentén az ócskapiac és a
Nagyváradi Egyetem mellett, ez a vonal az Atelierelor utcán haladva
futna be a villamosremízbe, illetve a Gillányi (Cantemir) útba. Ennek a
mintegy nyolc kilométernyi szakasznak a megépítése körülbelül tízmillió
euróba kerülne. Ugyanakkor a Borsi úti sínpárt is meghosszabbítanák
mintegy ötszáz méterrel, és abban az övezetben egy új villamosremízt is
építenének. A közszállítási szolgáltatások bővítése érdekében
autóbuszokat is vásárol majd a város.
Épülne továbbá egy négy kilométeres út
Várad és Félixfürdő között, egy út a Bihorului utca és a Real
bevásárlóközpont között, Hegyalja és Fugyi között, valamint az Izvorului
utca és Hegyközpályi között. Külön tételt képez a beruházások listáján a
városban működő kórházak felszereltségének biztosítása, illetve
fejlesztése. A tervek szerint folytatódni fog a város víz- és
csatornahálózatának felújítása az Aparegio program keretében mintegy 26
millió euró értékben. Végezetül a tervek között említette a városvezető
egy ötezer férőhelyes sportcsarnok építését az Era Shopping Center
közelében, egy tanuló úszómedence építését a sportiskola mellett,
valamint az Ifjúsági Stadion körüli atlétika pálya felújítását.
Honnan a pénz?
Az anyagi támogatások zömét a szektoriális
operatív programokból, és a Románia-Magyarország Határon Átívelő
Együttműködés programból hívná le az önkormányzat. Bolojan megemlítette
azt, hogy a város már korábban áthelyezte saját projektjeit a szerinte a
román kormány által nem hatékonyan működtetett Országos Helyi
Fejlesztési Programból (OHFP) az Unió Operatív Szektoriális
Programjaiba. Bolojan kifejtette, hogy 2005-től 2014-ig összesen mintegy
2800 projektet kezdtek meg az OHFP keretében, tavaly azonban, azt
követően, hogy sok polgármester átállt a Szociáldemokrata Párthoz,
további ezerötszáz projektet nyitottak meg úgy, hogy a már megkezdett
projektek egyikét sem fejezték be. Jelenleg tehát a mintegy 3500 futó
projekt megvalósítására több mint ötmilliárd euróra, illetve tizenöt
évre van szükség, de ez is csak abban az esetben, ha időközben nem
kezdenek el újabb projekteket a program keretében. A városvezető szerint
ahelyett hogy újabb és újabb beruházásokat kezdenének el, előbb be
kellene fejezni a 80–90 százalékban már elkészült beruházásokat, mert
máskülönben csak eltékozolja a kormány a rengeteg pénzt. Ráadásul ez a
program úgy van kialakítva, hogy a munkálatokat az önkormányzatoknak
saját költségvetésből kellene elvégezni, és a kormány évek múlva
térítené meg a költségeket. Bolojan hozzátette: ez az ígéret aztán sok
esetben beváltatlan marad."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése