Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2015. november 14., szombat

Mindenben a varázslatot keressük - beszélgetés Tóth Tündével

 
Fotó: szigligeti.szigligeti.ro

"November 20-án pénteken, 19 órától a Szigligeti Stúdióban mutatjuk be Szilágyi Andor Leánder és Lenszirom című mesejátékát. A kamaszokról, kamaszoknak szóló varázslatos történetről az előadás rendezőjével beszélgettünk.
- Nem először rendezel ifjúsági előadást...
- Az első rendezésemet Temesváron „követtem el”, akkor az Óz, a nagy varázslót állítottam színpadra. Frissen végzett színészként, huszonhárom évesen elég nagy bátorság kellett ehhez, de a mi évfolyamunkról sokan elég hamar belekóstoltak a rendezésbe, már a főiskola alatt is foglalkoztatott bennünket a színháznak ez a része. Amikor Váradra kerültem, először egy felnőttelőadást rendeztem, majd sorra érkeztek a felkérések, általában ifjúsági előadásokra.
- Hogyan bukkantál rá a Leánder és Lenszirom történetére?
- Szilágyi Andor szövegével először a kolozsvári éveim alatt találkoztam, Czeizel Gábor rendezésében Hatházi András volt az egyik főszereplő, én pedig egy denevért játszottam. Számomra nagyon fontos, hogy olyasmiről tudjak beszélni, ami foglalkoztatja a nézőket, a Leánder és Lenszirom a mi koncepciónkban pedig a kamaszokról és a kamaszoknak szól.
Azért érdekelt különösen ez a darab, mert  szereplői állandó fejlődésben vannak, az ő fejlődéstörténetük pedig a mi hétköznapi kapcsolataink bonyolultságára mutat rá. Varázsmese lévén, tele van mágikus elemekkel, a hősök elé gördített akadályok pedig tulajdonképpen önmagunk kereséséről beszélnek. Az előadás célja nem a válaszadás, hanem sokkal inkább a keresés izgalmának felfedezése. A darab egyszerre elgondolkodtató és szórakoztató, úgyhogy sok merész ötletre is számíthatnak a nézők.
- Amikor bent jártam az egyik próbán, legelőször a helyzeteknek, az ötleteknek és úgy általában, a hangulatnak a frissessége tűnt fel.
- Ez egyrészt azért van, mert remek csapattal dolgozom együtt, akik első pillanattól kezdve azt a nyitottságot és játékosságot hozták, amire számítottam, és amire alapozni lehet egy ilyen alkotói folyamatnál.
Ugyanakkor nagyon szeretem, ha új emberekkel dolgozhatunk, hiszen, egy másik színész teljesen új viszonyrendszereket épít, másképp szólunk hozzá, és másképp szólunk egymáshoz. Ezért a Leánder próbafolyamatába  egy frissen végzett színészhallgató, Jerovszky Tímea kapcsolódik be. Azért örülünk különösen ennek a találkozásnak, mert Timi tagja volt az iskolaprogram első generációjának, ezúttal viszont nem csupán ismerősként, hanem munkatársként köszönthettük újra köreinkben. 
Nagyon jó élmény volt találkozni Rákay Tamás díszlet- és jelmeztervezővel, aki szintén most végezte el a főiskolát, és akivel rögtön az első találkozó alkalmával egymásra hangolódtunk, megértettük egymást – ő az én rendezői szándékomat, én az ő formanyelvét. Egy olyan mesei teret képzeltünk el, ahol tényleg varázslatos dolgok történhetnek. 
- A varázslatos térhez pedig varázslatos zenei világ is tartozik.
Az előadás zeneiségét többsíkúnak képzeltem el, és mindenképpen szerettem volna visszanyúlni a zenei gyökerekhez is. A dalok keresésében Brúgós Anikó volt segítségemre, vele mindenféle kelet-európai népdalt találtunk, amelyekből kettő maradt benne az előadásban. A zenei világ összeállításában ugyanakkor Dombi Dávid is közreműködött, ezúttal nemcsak korrepetitorként; improvizációi izgalmas zeneiséget biztosítanak az egyes jeleneteknek. Az előadás zeneiségében az ősiségtől az egyedi és megismételhetetlen dallamokon keresztül haladunk a mai kor zenéjéig – így az előadás zenéje is egyfajta fejlődéstörténetet mesél el. Mint mindenben, ebben is a varázslatot keressük." 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése