Az átutazót Nagyváradon a városképből talán csak a
nagyállomás melletti bazilika, püspöki palota, Kanonok sor barokk
épületegyüttese, valamint a Fő utcai szecessziós stílusú bérházak,
paloták ragadják meg. És talán rácsodálkozik - ha elvetődik arrafelé - a
lehangolóan elhagyatott állapotban levő, de így is impozáns várra. Bár e
várost gazdag történelmi múltja sokkal több értékre jogosítaná fel, a
természeti csapások, földrengések, árvizek, tűzvészek, a tatárok, majd a
törökök ostromai azt eredményezték, hogy a várbeli reneszánsz
építészeti emlékek kivételével a legrégibb épületek a barokk korból
maradtak fenn.
A várnak a törököktől való visszafoglalása után, 1692-ben a város
romokban hevert. Ekkor építették újjá a Köröstől északra Olaszit, a vár
körül Váralját és attól délkeletre Velencét. A várostól nyugatra
1714-től alakult ki az Újvárosnak keresztelt városrész. Ennek központja
lett az egykori Kispiac tér, amelyet később Szent Lászlóról neveztek el.
Ez a mai Unirii tér. Innen indul városnéző sétánk.
a
18. század elején kialakult tér legrégibb épülete a , amely a bazilika
felépítéséig sorrendben a város harmadik székesegyháza volt. A
templomot 1717-1742 között építették provinciális barokk stílusban.
Építtető püspökei: gróf Csáky Imre,
Luzinszky István, Okolicsányi János és gróf Csáky Miklós. A késő barokk
tornyot 1800-ban emelték a hajó elé. A templomot külsőleg legutóbb
1991-ben újították fel, belsőleg pedig 1996-ban.
A szentélyben levő barokk főoltár a 18. század harmincas éveiből
származik, a város legrégibb fennmaradt oltára. A Szent Lászlót ábrázoló
oltárképet, melyen királyunk átveszi a váradi püspöktől a város
kulcsát, Friedrich Silcher bécsi akadémiai festő készítette 1863-ban. Ez
a templom legértékesebb képe. A mellékoltárok 18., illetve 19. századi
emlékek. Mindkettőnek a képét Böhm Pál festette 1861-ben. Jobb oldalon
található a Szent Bonifác-oltár (koporsóoltárában 1750-től őrzik Szent
Bonifác római vértanú ereklyéjét), balra pedig a nepomuki Szent
János-oltár. A templombelső dongaboltozatát Thury Gyula képei díszítik
(1908). A bejárattól a szentély felé sorakozó festmények: Szent László
vizet fakaszt a sziklából, Szent László templomot épít Váradon; a
szentély boltozatán: Szent Cecília orgonán játszik az oltári szentség
előtt. Említést érdemel a mellékoltárokkal egykorú, díszesen aranyozott
szószék is.
A Szent László-templom bejáratával átellenben van a VÁROSHÁZA.
Az eklektikus stílusú épületet 1902-1903 között emelték a római
katolikus püspöki lak helyébe. Tervezője és kivitelezője ifj. Rimanóczy
Kálmán. Ez a tér kulcsépülete, markáns középrizalitja a tér felé néz. A
folyóparti szárny két, szögben megtört homlokzati szakaszának
találkozásánál négyzetes alapú, 50 méter magas torony emelkedik. A
századelőn tűzjelző őrtorony is volt. A városháza épülete a
Polgármesteri Hivatalnak, Nagyvárad Helyi Tanácsának és egyéb
intézményeknek az otthona.
A tér bal oldalán, a Pavel utca sarkán álló GÖRÖG KATOLIKUS PÜSPÖKI PALOTÁT
is ifj. Rimanóczy Kálmán terve alapján építették, 1904-ben. Neobizánci
jegyekkel tarkított eklektikus stílus jellemzi. Évtizedek óta a megyei
könyvtár működik benne.
Nem messze tőle (az 5. szám alatt) a város legjelentősebb profán
klaszszicista épülete, az egykori KOVÁTS-HÁZ található. A 18. század
első harmadában emelt ingatlan két részre tagolja a teret, egy szűkebb
délire és egy tágasabb északira.
A Kováts-féle háztól délre található a szentélyével a tér felé néző
egykori GÖRÖG KATOLIKUS SZÉKESEGYHÁZ (1948-tól Sf. Nicolae ortodox
templom). 1800-1810 között építették klasszicizáló barokk stílusban.
Tornya 1803-ból való. Jelenlegi toronysisakja 1910-1912 között készült,
előtte 1836-ban és 1907-ben tűzvész pusztította el a barokkos, majd a
nyolc kis fiatornyos sisakot. Belső tere kereszt alakú. A díszes
keretezésű freskókat 1892-ben Szirmai Antal festette; 41 képből álló
ikonosztáza bizánci stílusban készült, de a barokk hatás is érződik
rajta.
A tér délkeleti részét az ORTODOX KATEDRÁLIS uralja. Közismert nevét -
Holdas templom - az oromzat közepén elhelyezett félgömbről kapta, amely
a Hold változását jelzi (Georg Rueppe in Grosswardein - 1793).
1784-1790 között épült, 1832. június 11-én szentelték fel. A
klasszicizáló barokk legszebb váradi példája, a kiváló terv Eder Jakabot
dicséri.Építészeti szempontból a templom belső terét is a nyugodt,
klasszicizáló késő barokk stíluselemek jellemzik, de a díszítés elüt
ezektől. Az egyházi rítus megköveteli a bizánci stílus hagyományaihoz
való ragaszkodást. A szentélyt elválasztó, négy emeletre osztott, 45
képet magában foglaló ikonosztáz képeit Alexandru és Arsenie Teodorovici
festette. A freskók újabb keletűek, 1977-1979 között készítette őket a
fővárosi Eremia Profeta.
Építészeti szempontból említést érdemel a Vasile Alecsandri (Zöldfa) utca sarkán levő szecessziós stílusú bérház, az egykori Moskovits-palota. 1911-re épült fel, teljesen Vágó László és József terve alapján.
A tér északkeleti részén Erdély talán legszebb szecessziós épülete, a
FEKETE SAS PALOTA látható. Elődjét, az 1714-ben épített ódon Sas
fogadót 1906-ban bontották le. Egy ideig a városháza is itt volt. 1798.
augusztus 26-án a nagytermében tartották az első magyar nyelvű váradi
színielőadást. Az eseményt megörökítő emléktáblát átmenekítették ugyan
az 1909-re felépült Fekete Sas palota Independentei (Kossuth) utcai
homlokzatára, de onnan 1989 nyarán eltávolították.
A Fekete Sas palotát Komor Marcell és Jakab Dezső tervezte.
Érdekessége a három utcára nyíló üvegfedelű passzázs. A V. Alecsandri
utcára vezető kijárata az egykori Zöldfa fogadó épülete alatt halad el.
(A Zöldfa Szálló nagytermében ma a bábszínház van.) A passzázs központi
kupolája melletti üveghomlokzaton levő sas-vitraille a nagyváradi
Neumann K. munkája 1909-ből. (A főbejárat feletti ennek gyenge
utánzata.)
Az épületben egykoron vigadó működött (a mai mozi helyén), itt volt a Fekete Sas Szálló
(ma is az), az Urania filmszínház, a Bonbonniere kabaré, ahonnan Nagy
Endre indult el a hírnév felé. Jelenleg is számtalan üzlet, a Libertatea
mozi és egy bankszékház van itt.
Az Szent László tér szobrai újabb keletűek. Mihai Viteazul lovas
szobrát (Ion Gheorghita alkotása 1994-ből) a szovjet háborús emlékmű,
Ferdinánd király lovas szobra (1924), Szent László bronzszobra (1893),
illetve kőszobra (1739) előzte meg. A tér másik szobrát Emanuil Gojdunak
állították, kobol (1988 - Mircea Stefanescu).
Újváros főteréről dél felé az A. Iancu (Kert) utca vezet, majd az
Armatei Române (Rulikowski) utca visz a városi (Rulikowski) temetőig.
Ezt 1870-ben nyitották meg. Közismert nevét az 1849-ben Váradon
kivégzett lengyel hazafiról, Rulikowszki Kázmérról kapta, akinek sírja
közvetlenül a bejárat mellett van.
Nem sokkal a temető előtt (5. szám) a NAGYVÁRADI EGYETEM
épületegyüttese található. 1913-ra készült el, Csendőriskolának, Vágó
József terve alapján, szecessziós stílusban.
Folytatva utunkat visszafelé a Balcescu (Rhédey) park bejáratánál a
névadó N. Balcescu szobrát láthatjuk (1970 - Fekete József). Nem messze
tőle 1908-tól a húszas évekig egy fából épített nyári színkör működött.
A park végén található az ÁLLATKERT, közepén a területet Nagyvárad
városának adományozó gróf Rhédey Lajos és neje igen elhanyagolt
mauzóleumával. A fehér alabástrom szakrofágot - mely sürgős restaurálást
igényelne, akárcsak az egész kápolna, berendezéseivel együtt - Ferenczy
István készítette 1834-ben.
Visszatérve,
az Unirii (Szent László) térről kelet felé három utcán keresztül lehet
eljutni a December 1. térre. A Körös felőli első utca egy részét
lebontották, helyére parkoló és Mihai Eminescu szobra (1990 - Ovidiu
Maitec) került. Ezen az oldalon jelentős értékkel bír a NEOLÓG ZSINAGÓGA
(7). 1878-ra készült el az eklektika jegyében, mór stílusjegyek
felhasználásával. Tervezője Busch Dávid városi főépítész.
Az utca másik oldalán, közvetlenül a Sas palota melletti ház (3.
szám) udvarának mélyén, szemben a zárt kapualjjal volt a százdfordulón a
Szabadság szerkesztősége. Itt kezdte Ady a váradi "újságírói robotot"
1900 januárjában, olyan barátok mellett, mint Biró Lajos és Nagy Endre.
Innen szerződött át 1901 májusában a Nagyváradi Naplóhoz.
Az utca másik végének a sarki épülete (11. szám), az egykori FÜCHSL-HÁZ
érdemel még említést. Ez a szecessziós stílusú bérház 1903-ban épült,
Bálint Zoltán és Jámbor Lajos budapesti építészek terve alapján.
A December 1. tér, mint hajdani neve - Nagyvásár tér - is sugallja, a
18. század első felében már vásározó hely volt. Az elöljáróság 1722-ben
tíz kalmárnak engedélyezte, hogy itt téglából épített és zsindellyel
fedett boltokat nyisson. A park közepén áll a román katona szobra (1959 -
Iulia Onita), a mögötte levő szakszervezeti kultúrház a hetvenes évek
elején épült.
A
tér jelentősebb épületei a századforduló eklektikus és szecessziós
stílusát tükrözik. Építtetőik a város gazdag kereskedői voltak. Az
északi fronton Andrényi Károly és fiai (4-6. szám), ifj. Ullmann Izidor
(12. szám) háza állt. A 10. szám alatt épült fel 1894-re a KERESKEDELMI CSARNOK,
ma az egyetem orvosi karának ad otthont. Egy évszázada a sarki részén
még a kereskedők körében kedvelt Lloyd kávéház, míg a Körös felőli
oldalán a Felső Kereskedelmi Iskola működött. A jó akusztikájú
díszteremben gyakran tartottak koncerteket is.
Az egykori Kereskedelmi Csarnok északi frontja a Körös-parti Emanuil
Gojdu (Deák Ferenc) utcára néz. Továbbhaladva a gesztenyefákkal
szegélyezett Körös-parton a Spiru Haret (Reáliskola) utca sarkán elérjük
a GOJDU LÍCEUMOT. E kétszintes, eklektikus stílusú iskolát 1893-ban
építették Állami Főreáliskolának, Busch Dávid és Knapp Ferenc terve
alapján. Az 1873-ban létesített főreáliskola addig a Szent László téri
egykori püspöki lakban (a mai városháza helyén) működött.
A
középiskola előtti kis utcán át visszajutunk a December 1. térre. A
keleti részén a nyolcvanas évek végén épített tömbházak szinte teljesen
eltakarják a várat, de már épül ugyanitt egy ortodox katedrális is. A
szerényen meghúzódó VÁR a város legősibb magja. A régmúlt emlékeiből már csak a reneszánsz stílusú külső védőövezet őrzött meg valamit. 1569-től, János Zsigmond uralkodása alatt kezdték el az építését - a 11. századból való, de folyamatosan átépített belső vár köré -, majd folytatták Báthory István, Kristóf és Zsigmond idejében, mígnem 1598-ra a Földbástya kivételével gyakorlatilag az egész külső vár elkészült. Ez utóbbit Bethlen Gábor építtette
át 1618-ban. Ezért is őrzi a fejedelem nevét a főbejárattól jobbra levő
bástya. A rajta levő töredezett mészkő emléktábla 1618-ból való,
Bethlen Gábor építkezését idézi. A bástyák az óramutató járását követve:
Csonka bástya, Aranyos bástya (nevét az aranyozott Báthory-címerről
kapta, amely egykoron az ormán volt, mára csak egy oroszlánfej és egy
töredékes évszám - 1572 - látható rajta), Veres bástya, Királyfia bástya
(János Zsigmondról elnevezve), Bethlen-bástya.
Belépve a várkapun
a külső udvarban jobbra egy 17. század végi - mára bezárt - pékség
található. A belső épületek az 1620-tól épített egykori ötszögű
Bethlen-palota részleges lebontásából és átalakításából származ-nak. E
kaszárnyaépület 1881-ből való. A Bethlen-kori építkezést a belső vár
nyugati szárnyának déli sarkában levő, dongaboltozattal fedett nagyterem
példázza. Értékesek a heraldikus, állat- és növényfüzéreket ábrázoló
17. század eleji stukkódíszítmények.
A belső vár
északkeleti szárnyában levő barokk stílusú római katolikus templomot
1775 körül építették. Sokáig kihasználatlanul, elhanyagoltan állt.
Tempfli József megyés püspök állíttatta helyre kívül-belül 1992-ben.
Bejárást a velencei várkapun keresztül biztosítottak. Az egykori kis
helyőrségi templomnak semmi köze a Szent László által valamikor
1083-1095 között alapított püspökség székesegyházához. Az a mostani
belső vár udvarának helyén volt. Eredetileg román stílusban kezdték el
építeni a szent király életében, majd a 14. század negyedik évtizedében
gótikus stílusban megnagyobbították és átépítették. Az ostromok, a
földrengések következtében elpusztult, köveit Bethlen Gábor használta
fel a várbeli építkezésekhez. A vár jelenleg igen elhanyagolt. Bár a
városvezetés újabban foglalkozik sorsával, több fórumon is beszéltek
helyreállításának szükségességéről, eddig a pénztelenség miatt egyetlen
megnyugtató intézkedést sem hoztak. A használható részeket jelenleg az
állami levéltár, az egyetem képzőművészeti kara és több cég foglalja el.
Mielőtt folytatnánk a nézelődésünket a vár előtti téren, érdemes
befordulni a tőle északra levő Clujului (Kolozsvári) utcába. Velence
városrészbe vezet, amelyet az első reánk maradt dokumentum 1281-94
között a katolikus püspökséggel kapcsolatban említ.
A főterén (Tineretului tér) levő RÓMAI KATOLIKUS PLÉBÁNIATEMPLOM
már a harmadik ezen a helyen. Báthori András 1338-ban építtetett ide
klastromot és templomot a klarissza apácáknak. Ez utóbbi egyúttal a
plébániatemplom szerepét is betöltötte. A török fennhatóság alatt
pusztult el. Helyére 1734-ben kezdtek építeni egy barokk templomot (a
tornyát 1804 és 1811 között emelték). A mostani templomot Szaniszló
Ferenc püspök (1850-1868) építtette. A romantika jegyében készült,
túlsúlyban neoromán és neogótikus elemekkel. Három szép neogótikus
oltára van, az oltárképek 19. századi ismeretlen festő alkotásai.
A közeli Anton Bacalbasa utcában levő barokk ORTODOX TEMPLOM műemléki
szempontból jelentős. Építése 1768-ra datálható, 1779-ben szentelték
fel. Az 1836-os tűzvészben leégett, újjáépítették; 1864-ben tornyot
emeltek a homlokzata elé. A hajót a szentélytől egy 49 képből álló
ikonosztáz választja el. Gazdag díszítése, Axente és Mihail Piltaurer
mesterek képei az ikonosztázt az ország ezen részének legértékesebb
darabjává avatják.
E
rövid velencei kitérő után megtekintésre vár a December 1. (Nagyvásár)
tér déli frontja is. Ennek legjelentősebb épülete a 9. szám alatti ULLMANN-PALOTA.
A neves kereskedodinasztia, Kurländer és Ullmann építtette 1913-ban.
Löbl Ferenc tervezte szecessziós stílusban. Jellegzetesek a második
emelet ablakai alatti domborművek a hétágú gyertyatartóval, valamint a
menórát őrző núbiai oroszlánnal. A pécsi Zsolnai cég készítette őket.
Nem messze innen, a Mihai Viteazul (Zárda) utca elején található az
ORTODOX ZSIDÓ TEMPLOM (13). 1890-ben építtette Várad ortodox hitközsége
ezt a mór stílusjegyekkel díszített, eklektikus stílusú templomot, Bach
Nándor terve alapján.
Átellenben, az egykori zsidó iskola és a tanári lakások helyén 1993
szeptemberétől a LORÁNTFFY ZSUZSANNA REFORMÁTUS GIMNÁZIUM működik.
Visszatérve a Mihai Viteazul utcán és a sarki feszületnél balra
fordulva a General Mosoiu (Kapucinus) utcához érünk. A masszív
kőkerítéssel körülvett sarki telken az egykori KAPUCINUS TEMPLOM
(jelenleg plébániatemplom - 14) és a volt rendház található. Mindkettőt
1734-1742 között építették, de az 1836-os tűzvészben leégtek; a mostani
klasszicista stílusú templomot és rendházat 1838-ra emelték Barthel
György terve alapján.
A templombelső 1942-ig teljesen fehér volt, akkor festette ki
Szilágyi János és Dobóczy József. Művészi szempontból említést érdemel
az oldalkápolna Nepomuki Szent Jánost ábrázoló oltárképe, a Szent
Kereszt-mellékoltár képe (Göltz József - 1836), valamint a főoltár képe,
a Sarlós Boldogasszony (19. századi ismeretlen festő alkotása).
Az amúgy rendezett utcában a 14. szám alatti VÁGÓ-HÁZ képvisel még
építészeti értéket. Vágó József és László terve alapján építették
1905-ben. Nem messze tőle (10. szám) volt a közkedvelt Kék Macska
vendéglő és kerthelyiség. A sarki Holdas templomnál az Unirii térre
érünk ki.
A Mosoiu (Kapucinus) utcával párhuzamosan húzódik a Vasile Alecsandri
(Zöldfa) utca. Egykori nevét a közepén lévő (8-10. szám) ZÖLDFA
FOGADÓRÓL nyerte, amelyet valamikor az 1760-as években építettek. Azóta
többször is kibővítették, átalakították, legutóbb 1908-ban, Sztarill
Ferenc terve alapján. Akkor nyerte el mai külsejét. Belsőleg azóta is
többször változtattak rajta. Felszámolták a szállodát és a kávéházat, az
egykori Bonbonniere kabaré helyén ma a bábszínház található.
A 4. szám alatti szecessziós oromzatú ház egykoron DEUTSCH K. I.
PORCELÁNHÁZAKÉNT VOLT ismert, jelenleg az ING Bank székháza. Valamikor
1906-1910 között épülhetett.
A Zöldfa utca páratlan oldalának sarkánál a már megtekintett
Moskovits-palota szomszédságában a szecessziós ROTH-HÁZ (3. szám)
található. 1912-ben építették Mende Valér terve alapján. A 13. szám
alatt az egykoron neoklasszicista stílusban épített kis palota, az
AMANT-HÁZ található (homlokzatát rég lecsupaszították). A világosi
fegyverletétel után egy időre ide internálták Görgey Artúrt.
A főtéri városházát két utca határolja. Északon a Tudor Vladimirescu
(Körös), délen a Maresal Ion Antonescu (Teleki) utca. Az első a
Sebes-Körös közelsége miatt kapta a nevét. Egykoron az északi oldalán a
főleg tímárok lakta szerény házak telkei lenyúltak a folyóig. Az utca
legjelentősebb épülete a 28. szám alatti EVANGÉLIKUS TEMPLOM (15). Erre a
telekre az Érolasziból származó sváb telepesek 1813-ban imaházat
építettek. Ezt használták 1902-ig. A mostani háromtornyú neogótikus
templomot 1903-ra építették fel Petz Samu terve alapján. Értékes a
szentélyében a Palka cég által készített színes üvegablak, a
kovácsoltvas csillár és az 1813-ból való, vörösrézből készült
keresztelőmedence.
A Tudor Vladimirescu utcát az Antonescu utcával összekötő Duliu
Zamfirescu utca (Dudek sikátor) végén a századelőn egyszerre két
szecessziós stílusú épületet is emeltek. Az első a Helység- és
Lakásgazdálkodási Vállalat székháza (3. szám). IPAR ÉS KERESKEDELMI
KAMARÁNAK épült 1907-ben, tervezői Komor Marcell és Jakab Dezső. Az
átellenben levő sarki bérház DR. NEMES HÁZA. Mende Valér tervezte,
1909-re lett kész.
E két ingatlantól nem messze található az Antonescu (Teleki) utcában
az újvárosi kálvinista polgárok által emelt kéttornyú REFORMÁTUS TEMPLOM
(16). A klasszicista stílusú épületet Szász József tervezte. Alapkövét
1835-ben tették le. Építését késleltette az 1836. évi tűzvész, majd a
szabadságharc. 1853-ra fejezték be, de a tornyokat csak 1870-ben
emelték. A keleti toronyban található az 1871-ben öntött Kola-harang,
amely 36 mázsájával Várad legnagyobb harangja.
Közel a templomhoz, átellenben, a 27. szám alatt 1937-ben építették a
REFORMÁTUS PÜSPÖKI PALOTÁT. Elkán Károly tervezte. A vele szembeni
Arany János utcában 1991-ben megnyitották az ARANY JÁNOS REFORMÁTUS
KOLLÉGIUMOT.
Az utca végén, a Decebal (Vitéz) utcával való kereszteződésnél a
tömbházak közül kiemelkedik modern vonalaival a 2-es számú BAPTISTA
TEMPLOM. A román gyülekezeti központ Pafka Ernő terve alapján készült,
1995-ben adták át.
A baptista templom előtti Decebal (Vitéz) utca a Körös-hídon túl is
folytatódik Olaszi városrészben. Ennek első okleveles említése - önálló
településként - 1215-ből maradt fenn. E városrésszel való ismerkedésünk
ellenben nem itt, hanem a Szent László-templom terére visszatérve, a
hídon túli Ferdinánd király (Bémer) térrel folytatódik. Ez régebbi a
Szent László térnél, mai alakja mégis csak a 18. század második
harmadában alakult ki, miután lebontották a közepén éktelenkedő
földszintes épülettömböt. A századfordulón épült ki a tér mai harmonikus
képe, fő helyen a színházzal, körülötte szállodákkal, tükrös
kávéházakkal.
A Szigligeti Edéről elnevezett SZÍNHÁZ (17) a váradi eklektikus
építészet gyöngyszeme. A neves bécsi színházépítő cég, Fellner és Helmer
terve alapján épült a századfordulón, ünnepélyes megnyitóját 1900.
október 15-én tartották. A neoklasszicista homlokzatú, egyébként
neoreneszánsz stílusú színház barokkos díszítésű belsőt takar. A
kocsifeljáró két oldalán a dráma és a komédia kőszobrai láthatóak, a
budapesti Mayer szobrászműhelyből kerültek ki. Margó Ede szobrászművész
alkotását, Szigligeti Ede mellszobrát 1912-ben állították a színház elé.
A színház szomszédságában levő bazárépületet azért építették, hogy a
bérleti díjakból is törleszthessék az itt lebontott házak óriási
kisajátítási költségeit.
Közvetlenül a színház mellett található az ASTORIA SZÁLLÓ ÉS KÁVÉHÁZ
(18). 1902-ben a közismert EMKE kávéháznak és Szállónak építették
Sztarill Ferenc terve nyomán; 1906-ban a mellékutca irányában
kibővítették. Közkedvelt találkozóhelye volt a művészeknek, íróknak,
újságíróknak.
A színház mellett, illetve mögötte levő ADORJÁN-HÁZAK (Patriotilor
utca 4-6.) 1903-ban (6. szám), illetve 1905-ben (4. szám) épültek Komor
Marcell és Jakab Dezső tervei alapján. Virágmotívumokkal gazdagon
díszített homlokzatukkal a szecessziós stílus lechneri irányzatához
igazodnak.
Az Astoriával átellenben a TRANSILVANIA (egykori PANNÓNIA) SZÁLLÓT
(19) Guttman József építész vezetése alatt 1904 nyarára építették fel.
Főhomlokzatán a két emelet közti, virág, szalag, puttó kombinációjából
formált és grafittószerű díszítés vonja magára a figyelmet. A szomszédos
Astoria kávéházzal ellentétben vendéglője díszítésében megőrizte a
századforduló hangulatát.
Közvetlen szomszédját a KÖZPONTI TAKARÉKPÉNZTÁR székházának építették
1907-ben. Az ifj. Rimanóczy Kálmán tervezte épület ma is a bankvilágot
szolgálja, de itt található a VÁROSI KULTÚRHÁZ is, amely a két
világháború között újságíróklub volt. A felújítások során az épület
sokat veszített szecessziós stílusjegyeiből.
A híd melletti Ady Endre (Szent János) utcában az 5. szám alatt volt a
Juhász Gyula által is látogatott Kis Pipa vendéglő. Az innen nem
meszsze, a 11. szám alatti jelentéktelen házon elhelyezett emléktáblán
az olvasható, hogy a Nagyváradi Napló itteni szerkesztőségében dolgozott
1901 és1904 között Ady Endre. Sajnos a szöveg pontatlan. Igaz, hogy a
főszerkesztő, Fehér Dezső lakásából leválasztott udvari szobában volt a
redakció, de csak 1902 májusa és 1903 novembere között., Ady pedig
tudvalevőleg már 1903 októberében kilépett a szerkesztőségből.
Visszatérve a Bémer térre, annak jobb oldali frontján a sárga színű
sarki LÉVAY-HÁZ (1894-ben épült Hanzlián János terve alapján) után
néhány jelentéktelen múlt századi ház, majd egy klasszicista
stílusjegyeket viselő épület áll. Utána az egykori POYNÁR-HÁZ (20)
következik (napjainkban az Eminescu könyvesbolt van benne). Sztarill
Ferenc tervezte, akárcsak az Emke épületét. Szecessziós stílusú,
1907-ben épült. Szomszédságában kis kerthelyiséggel a CRISUL REPEDE
(egykori RIMANÓCZY) SZÁLLÓ (21) található. Körös felőli (a Libertatii
térre néző) szárnyát a fürdővel együtt Várad neves építésze, id.
Rimanóczy Kálmán építette 1892-ben. Ő 1900-ban a Bémer tér felőli Magyar
Király kávéház helyére is kiterjesztette szállodáját, földszintjén
megnyitotta a gyorsan közkedveltté vált ROYAL KÁVÉHÁZAT. Ez utóbbi
gazdag díszítését ma is őrzi az ORADEA VENDÉGLŐ. A szálló tulajdonosa,
id. Rimanóczy Kálmán az egész ingatlant végrendeletileg a városra
hagyta.
A szálloda kerthelyiségénél kezdődik a sétálóutcává alakított
Republicii (Fő) utca. Jobb oldalán, a jelenlegi LIBERTY BINGÓSZALON
mögött volt 1857-től a fából épített NYÁRI SZÍNKÖR, előbb fedetlenül,
majd többszöri átépítés után már zárt színházként. Később mozi,
sírkoraktár, vigadóféle helyiség lett, mígnem 1954-ben lebontották.
A bingószalonnal szomszédos az Aurel Lazar (Nagysándor József) utca
sarkán a PARK SZÁLLÓ (22). Weiszlovich Emil és Gyula 1903-ban vásárolta
meg az ódon Bethlen-kastélyt, és kitartó munkával 1915 tavaszára
szállodává építették át.
A szálloda sarkánál befordulva, az Aurel Lazar (Nagysándor) utca 4.
szám alatti emeletes házon levő szürke emléktábla szövegéből megtudjuk,
hogy ezen a helyen volt Nagysándor József honvéd tábornok, aradi vértanú
ifjúsági lakhelye. Itteni földszintes, késő barokk stílusú szülőháza
helyébe építették a múlt század nyolcvanas éveiben a ma látható
bérházat.
A Park szállóval szemben a két utca által határolt ADY ENDRE
KÖZÉPISKOLA (23) található. Az Orsolya-zárda részére vásárolt itt házat
1771-ben Szentzy István apát, majd alapítványt tett egy leánynevelő
intézet létesítésére. 1772-ben felépítették a templomtól északra levő
klauzuraépületet. Három évre rá felszentelték a zárda templomát (Szent
Anna-templom), és felépítették a tőle délre levő sarki részt is. A
barokk stílusú épületeket és templomot 1858-1859-ben gótizáló stílusban
átépítették, így láthatók ma is. Az ennél újabb szárnyak az eklektikus
stílus jegyében születtek.
Visszatérve a Fő utca elejére, a Iosif Vulcan (Rimanóczy) utcán át a
Körös-parti sétányra, az egykori korzóra jutunk. Néhány szecessziós
stílusú bérház hívja fel magára a figyelmet: a 7. és a 9. szám alatti,
1910-1911 között épített, Mende Valér tervezte bérházak, valamint az F.
C. Bihar sportklub székháza (11. szám), az egykori DARVAS-LA ROCHE-HÁZ
(24). Ez utóbbi 1911-re épült fel a Vágó fivérek terve alapján, udvara a
Körös-parti sétányig terjed. A 35. szám alatt van a IOSIF VULCAN
EMLÉKMÚZEUM. Az utca névadóját elsősorban irodalomszervezőként, a
Familia című lap alapítójaként emlegetik, bár szépíróként is ismert
volt.
A sétányt magában foglaló Libertatii teret a milleniumi ünnepségekre
alakították ki, innen egykori neve is: Ezredévi emléktér. Az elején
látható Iosif Vulcan mellszobra (1964 - Fekete József), nem messze tőle
pedig Szacsvay Imre egész alakos bronzszobra (1907 - Margó Ede). A megye
szülötte a Habsburg-ház trónfosztását kimondó debreceni országgyűlés
jegyzője volt, ezért szenvedett mártírhalált 1849-ben. Kissé arrébb, a
Körös-parti református templom előtt található a park legfiatalabb,
Lorántffy Zsuzsannát ábrázoló bronzszobra (1996 - Gergely István). A
Magyar Reformátusok III. Világtalálkozója alkalmából avatták fel.
Az OLASZI REFORMÁTUS TEMPLOM (25) II. József türelmi rendeletét
követően épülhetett. 1787-ben szentelték fel. A klasszicizáló barokk
templomhajó elé 1884-ben emelték az eklektikus tornyot (id. Rimanóczy
Kálmán). Szomszédságában a világtalálkozóra készült el a LORÁNTFFY
ZSUZSANNA EGYHÁZI KÖZPONT.
Ha a templomtól ismét a Fő utca irányába indulunk, az Aurel Lazar
(Nagysándor József) és a Saguna (Jakab Mihály) utcák kereszteződésénél
levő eklektikus stílusú iskolaközpont előtt visz az utunk. A sarki részt
REFORMÁTUS ISKOLA ÉS TANÍTÓKÉPZŐ részére építették 1897-ben, 1905-ben
tovább bővítették. Az 1948-as évi államosításkor az iskolát elvették az
egyháztól.
A főhomlokzat előtti Saguna (Jakab Mihály) utca a Traian (Széchenyi)
térre vezet. Az itteni park közepén levő ADY ENDRE-EMLÉKMÚZEUMOT
1957-ben létesítették, a múlt századi Müller kioszk, a "Mülleráj"
épületében. Előtte van Ady mellszobra, Vetró Artúr 1957-es alkotása.
Talapzatán eredetileg az a Mária mennybemenetele bronzszobor állt, mely
jelenleg a Barátok temploma udvarán látható.
A tér déli frontját a három utcára kiterjedő egykori VÁRMEGYEHÁZA
(26) uralja. Ma is megyeháza. Valamikor az 1760-as években építették
barokk stílusban, az 1855-ös évi átépítés és bővítés során
kivetkőztették eredeti stílusjegyeiből.
Továbbhaladva kelet felé az elkeskenyedő téren, a tömbházak
árnyékában egy minden építészeti stílust nélkülöző kis, falusias templom
szerénykedik. 1692-ben építették és szentelték fel SZENT BRIGITTA (27)
tiszteletére. Ideiglenesen a római katolikus székesegyház szerepét is
betöltötte. Birtokolták a ferencesek, a pálosok, az örmény katolikusok,
majd a rutén görög katolikusok, mígnem 1948-ben - a görög katolikus
egyház megszüntetése után - ortodox templom lett (Sf. Terime).
Nyolcvanas évekből származó külső mozaikképei nem kötődnek a templom
múltjához.
A hosszan elnyúló zöldövezetbe B. St. Delavrancea (1979 - Cornel
Medrea) és Avram Iancu (1994 - Cornel Durgheu) mellszobrát helyezték. A
Magheru (Sztaroveszky) utca sarki ortodox templom (Sf. Mare Mucenic
Gheorghe) mint SZEMINÁRIUMI TEMPLOM (28) vált ismertté. A jezsuita
szerzetesek építették 1772-ben a török fennhatóság előtti templomuk és
rendházuk helyére. A rend feloszlatása után, 1792-ben II. Lipót császár a
görög katolikus püspökségnek juttatta. A templomot 1858-ban romantikus
stílusban újjáépítették, belső elrendezése barokkos, díszítése bizánci
jellegű maradt.
A Magheru (Sztaroveszky) utcán túl a Strand sétány következik, elején
a DACIA (2000-től CONTINENTAL) SZÁLLÓVAL (1970-ben épült Ionescu
Vladimir terve alapján, 2000-ben korszerűsítették). Vele szemben a
BAPTISTA TEMPLOM (29) található, amelyet Örömy Gyula tervezett, és
1913-ra épült fel. A sétány a VÁROSI STRAND felé tart (jelenleg átépítés
alatt) végig az I. C. Bratianu park (Bunyitai liget) mellett.
Ha városnéző sétánk során visszafordulunk a Traian (Széchenyi) tér
irányába, elhaladva az ÜGYVÉDI KAMARA Enescu (Ritoók Zsigmond) utca
sarki épülete előtt (1909-ban építették ifj. Rimanóczy Kálmán terve
alapján, szecessziós stílusban), az IGAZSÁGÜGYI PALOTA impozáns
székházához jutunk. Az egykori Frimont-palota helyén igazságügyi
palotának is építették 1898-ban eklektikus stílusban (tervező: Kiss
István). A szomszédos hasonló stílusú épület 1912-ből való, Alpár Ignác,
a neves építész tervezte. Az Osztrák-Magyar Bank székháza volt, ma a
Román Nemzeti Banké.
A bank után a Fő utcai útkereszteződés négy bérháza közül három szecessziós
stílusban épült. A jobb sarkon lévő a müncheni Lilienstilből ihletődött
MOSKOVITS-PALOTA . 1905-ben építették, ifj. Rimanóczy Kálmán tervezte.
Szintén az ő alkotása a szemben lévő, 12. szám alatti, 1914-re
felépített APOLLÓ PALOTA (32). Ez a berlini szecesszióval, a
Jugendstillel mutat rokonságot. Az átellenben, a 10. szám alatt álló
STERN-PALOTÁT (33) Komor Marcell és Jakab Dezső tervezte. Az 1905-re
elkészült bérpalota külső stílusjegyei alapján a lechneri irányzathoz
tartozik. Az útkereszteződés utolsó bérháza (13. szám) eklektikus
stílusban épült 1887-ben a 18. századi Fehér Bárányka fogadó helyébe,
Knapp Ferenc terve alapján. A századfordulón a SZÉCHENYI SZÁLLODA (34)
volt itt.
Továbbhaladva a sétálóutcán az állomás irányába, egyszer csak
kiszélesedik a szűk utca és meglátjuk az OLASZI RÓMAI KATOLIKUS
PLÉBÁNIATEMPLOM (35) háromtornyos főhomlokzatát. A váradiak egyszerűen
csak Barátok templomának emlegetik. Ennek magyarázata, hogy elődjét
1732-1743 között a ferences barátok építtették. Ebből a korból maradt
meg a templomhoz épített, zárt udvart körülölelő egykori RENDHÁZ (ma a
szomszédos katonakórházhoz tartozik). Mivel II. József feloszlatta a
Ferenc-rendet, a templom 1788-tól plébániatemplom lett. Később többször
javították, átépítették, végül a torony kivételével lebontották. A
mostani, neoreneszánsz stílusjegyeket viselő templomot 1903-1905 között
építették ifj. Rimanóczy Kálmán terve alapján.
A templomban a hat mellékoltár a legértékesebb. Ezek ferences
templomi örökségek. Oltárképeik a főbejárattól befelé jobbra a
következők: Assisi Szt. Ferenc (Mezey Lajos festette 1876-ban), Szent
Kereszt (1750), Páduai Szt. Antal (1750). Balra, ellentétes irányban:
Szent József (Mezey Lajos), Szentháromság (Friedrich Silcher), Szt.
István (Szamossy Elek). A főoltár képe a Szentlélek eljövetelét
ábrázolja. 1827-ben festette Gölsz Jakab, 1876-ban Friedrich Silcher
átfestette. Ez utóbbi festette a jobb oldali mellékoltár Szűz
Mária-képét is 1870-ben. A bal oldali kereszthajóban lévő felső,
1755-ben készült képen két őrangyal kisgyermeket vezet kézen fogva. A
festmény a szemközti irgalmas rendi templomból származik, akárcsak a
faragott padok. A templom talán legkiválóbb műemléke az 1750 körüli
barokk szószék. A kripta is a barokk korból maradt meg.
A templomkertbe 1960-ban került át a Traian (Széchenyi) térről Szűz
Mária mennybemenetele bronzszobra (Kiss György - 1888), míg a kőbol
faragott Piétat (Tóth István - 1906) 1961-ben a templom előtti kis
térségről száműzte a hatalom a kerítésen túlra.
A Barátok templomával átellenben építették fel az IRGALMAS REND
KÓRHÁZÁT (36), 1760 körül, barokk stílusban. Mai homlokzati kiképzését a
húszas években kapta. Udvari faragott kapuja 1799-ben készült. Fölötte a
három kőszobor Nepomuki Szent Jánost (a kórház felől), a rendalapító
Szent Jánost (középen) és Szent Flóriánt ábrázolja. A ma is az
egészségügyet szolgáló épületben 1770-ben nyílt meg az egykori
Gránátalma gyógyszertár, ez a városban most is működő legrégebbi patika.
A kórházzal egy időben építették az udvari részhez az IRGALMAS REND
TEMPLOMÁT (37). A kéttornyú templom tulajdonképpen egyetlen hajó,
amelyet a szentély és az orgonakarzat között elliptikus kupolatér metsz
ketté. A kupolaboltozat képét I. A. Rupp bécsi festő készítette
1867-ban. Művészi a főoltár felépítménye (képe a Barátok templomában
van), valamint a faragott domborművekkel díszített szószék. A kriptában
nyugszik Gyöngyössy György kanonok, a templom és a kórház alapítója.
Az egykori irgalmas rendi kórház mellett a Magheru (Sztaroveszky)
utca sarkán építették fel 1900-ban a PÉNZÜGY-IGAZGATÓSÁG eklektikus
stílusú palotáját (ifj. Rimanóczy Kálmán alkotása). Jelenleg
rendelőintézet (poliklinika).
A közeli MEGYEI KÓRHÁZ (38) 1806-ban nyílt meg. Azóta többször
átépítették, bővítették. Homlokzatán ma már nem láthatóak az egykori
neoromán, illetve neogótikus építészeti elemek. A kórházzal szemben a
város legnagyobb áruháza, a Crisul áruház található (1978-ból való,
tervezője Ardelean Ioan építész).
Továbbhaladva a Fő utcán, az állomás felé érdemes egy percre megállni
a ROMA BÁR (57-59 szám) előtt. No nem bár volta, hanem
irodalomtörténeti jelentősége miatt: ebben a házban lakott Léda, ezért
Ady is gyakran megfordult itt.
A VASÚTÁLLOMÁS (39) épületét 1860-ban adták át a forgalomnak. Az "indóházat" 1901-1903 között építették át jelenlegi formájára.
A Fő utca az állomáson túl a Stefan cel Mare sugárúttal (Püspöki út)
folytatódik. A 6. szám alatt található a RÉTI REFORMÁTUS TEMPLOM (40).
Az erdélyi népi építészetből ihletődött templomot tíz éven át építették
Szeghalmy Bálint terve alapján. 1956-ban szentelték fel. Szépek a
faragott tölgyfa berendezési tárgyak.
A vasútállomás előtti térről (Bukarest tér) két utcán - Berzei (Pray
György) és Savinestilor (Pataki Tibor) - keresztül juthatunk a város
legszebb barokk épületegyütteséhez. E két utca között húzódik a tíz
egyemeletes épületből álló KANONOK SOR (41). Zömök pillérekkel
alátámasztott csehboltozatos folyosó köti össze őket. Építésük 1760-tól
1875-ig húzódott. A kanonokok egykori házaiban jelenleg többek között a
Római Katolikus Püspökség, a plébánia, a Caritas Catolica, a Szent
László Gimnázium, a Bunyitai Vince Könyvtár, a Tibor Erno Galéria, a
Bihari Napló és az Erdélyi Napló szerkesztősége, orvosi rendelő kap
helyet.
A Kanonok sorral szembeni kertet a RÓMAI KATOLIKUS BAZILIKA (42)
uralja (a székesegyházat II. János Pál pápa 1992-ben emelte bazilica
minor rangra). Franz Anton Hillebrandt és G. B. Ricca terve alapján
1752-1780 között épült klasszicizmusba hajló barokk stílusban,
részleteiben copf stíluselemekkel.
Előcsarnokából a 15 méter széles főhajóba jutunk. Mellette futnak a
mellékhajók, felettük a galériákkal. Ezekben rendezték be a Szent László
Keresztény Múzeumot és a képtárat. A mellékhajók oltárai 1785-ig
épültek vaskohi márványból. Az oltárképek jobbára 1778-1780 között
készültek, Gölsz Jakab restaurálta őket 1832-ben.
A jobb oldali mellékhajó oltárképei a szentély irányában: Szent
Kereszt (Ilics Tódor, 1786), Szent Mihály Arkangyal, Nepomuki Szent
János (I. Ignaz Cimbal), Szent István felajánlja az országot a
Boldogságos Szűznek (Cimbal). Említést érdemel a mellékhajó harmadik
pillérén Ipolyi Arnold életnagyságú bronzreliefje (Kiss György),
valamint az első mellékkápolna falán Szent László majolika domborműve. A
bal oldali mellékhajó oltárképei, azonos sorrendben: Szent Borbála,
Szent Péter és Szent Pál búcsúja, Szent János apostol, Szentháromság (a
két utóbbi Cimbal alkotása, a többi ismeretlen festőé). A jobb oldali
kereszthajó oltárképén Szent László fogadalmat tesz a váradi
székesegyház építésére (Vincenz Fischer), míg a bal oldali a Szent
Családot ábrázolja (Fischer). A Mária mennybemenetelét ábrázoló
főoltárképet is Vincenz Fischer festette, 1779-ben, akárcsak a
kereszthajók képeit. Kétoldalt a színes üvegablakokon Szent Erzsébet és
Szent László látható (ezeket Storno Ferenc rajzolta és a budapesti
Kratzmann Ede cég készítette el 1879-ben).
A székesegyházban a legnagyobb művészi értéket az 1780 körül készült
kupolafreskó képviseli. Johann Schöpf alkotása Krisztus mennyei diadalát
állítja elénk. Körös-körül a Megváltó előképei: Ádám, Áron, Mózes és
Dávid király; a kupola alatti négy csegelyben a négy evangélista alakja
látható. 1878-ig ez volt a templom egyetlen festménye, akkor készítette
Storno Ferenc (az előbbinél alacsonyabb művészi színvonalon) az
orgonakarzat feletti boltszakaszon a Szent Cecíliát ábrázoló képet. A
hevederekkel elválasztott boltszakaszokon Mária életét követhetjük
nyomon: Mária születése, az angyali üdvözlet, látogatás Szent
Erzsébetnél, Jézus születése Betlehemben. A hevederek végeire az
ószövetségi próféták képét festette Storno.
A jobb oldali kereszthajó boltozatán aranycsillagos kék égbe
helyezett kép: a tizenhat éves Jézus a templomban. Körülötte a
kereszthajó falán: Szent László templomot épít; eskütétel Szent László
sírjánál. A bal oldali kereszthajó boltozatán: a három szent király
hódolata. Körülötte a kereszthajó felső falán: menekülés Egyiptomból;
Szent József halála. A szentélyboltozaton - akárcsak az előbbiek, ez is
Storno munkája -: Szűz Mária szentek és magyar történelmi alakok mennyei
seregétől körülvéve.
A főoltárnak és a kereszthajó két oltárának a felépítménye 1777-ből
való. 1897-ben került az impozáns főoltár-felépítmény elé a korai
reneszánsz stílusú fehér márványoltár (Tóth István terve, az olasz
Triscorania mester alkotása). A bazilika orgonája Mária Terézia ajándéka
1780-ból.
A szentélytől balra esik a Jézus Szíve-kápolna (oltárképét Eder Gyula
festette 1916-ban). Jobbra a sekrestye folyosójára, a mellékkijárathoz
jutunk. Ennek falán a várból kiásott püspöki síremlékek találhatóak.
Scolari Andrásnak (1426) és Thurzó Zsigmondnak (1512) a nevét sikerült
azonosítani.
A bazilika főbejárata előtt 1923-tól latható Szent László bronzszobra
(Tóth István alkotását eredetileg - 1893-ban - a Szent László téren
állították fel). Nem messze tőle, a sétány mellé 1896-ban helyezték el
Szaniszló Ferenc püspök bronszobrát. Ezt is Tóth István mintázta meg.
A bazilika szomszédságában Fr. A. Hillebrandtnak egy másik jelentős
alkotásában is gyönyörködhetünk: a klasszicizmus felé hajló barokk
stílusú PÜSPÖKI PALOTÁBAN (43). Az U alaprajzú rezidenciát Patachich
Ádám püspök kezdte el építtetni 1761-ben, 1777-re készült el. A bazilika
felé néző főhomlokzatot erőteljes középrizalit uralja. Itt található a
palota főbejárata. Ezen át jutunk a széles előcsarnokba, ettől jobbra
van a bejárás a főlépcsőházhoz. Az emeleti díszterem falaira Storno
Ferenc 1879-ben a váradi püspökség nevezetes alakjait festette. Ezeket a
palota felújításakor lefestették, akárcsak a mennyezet Szent
László-történeteket ábrázoló freskóit (igaz, bármikor ismét
elővarázsolhatóak). A kápolna falát Schöpf János Ádám freskói díszítik.
A második világháborút követően az épületben görög politikai
menekülteket szállásoltak el, ők valósággal "felélték" a püspöki
palotát. A hatvanas évek végén restaurálták, és 1971-ben ide
költöztették a korábbi, kicsinek bizonyult múzeumból a KÖRÖSVIDÉKI
MÚZEUMOT.
Az egykori MÚZEUM (44) a róla elnevezett közeli utcában található.
1896-ban nyitották meg, a neoklasszicista stílusú épületet Rimanóczy
Kálmán tervezte. Jelenleg gyermekpalota.
A püspöki palota kertjének meghosszabbításában az 1880-as években
poros lovassági gyakorlótér volt. Ezt parkosította Schlauch Lőrinc
püspök. A kert sokáig a nevét is viselte, ma Petőfi parkként ismerjük. A
Fő utca felőli végénél Petőfi Sándor mellszobra (1991 - Fazekas József)
áll.
A parkon át ismét a Fő utcára jutunk: az Ady által megénekelt "hosszú
hársfa-soron" keresztül, a Crisul áruház előtt jutunk be az
elkeskenyedo sétálóutcába. A már bemutatott Apolló palotánál (elődje
volt az Apolló fogadó, ahol gyakran tartottak színielőadásokat a 18-19.
században) jobbra fordulva az Eminescu (Szaniszló) utcában érdemes egy
pillantást vetni a 11. szám alatti, 1868-ban neoromán stílusban épített
egykori SZENT JÓZSEF INTÉZETRE.
A Szaniszló Ferenc által épített intézet épülete ma a Tanfelügyelőség
és egyéb intézmények központja. Egy kicsi (nemrég átépített) sarki ház,
a FOGTÖVI-HÁZ (19. szám) arról nevezetes, hogy Fráter Erzsébetnek,
Madách Imre feleségének ez volt az első váradi lakása azután, hogy el
kellett hagynia alsósztregovai otthonát.
Az első útkereszteződésnél balra fordulva a Nicolae Iorga
(Szentpétery) utcában egy hosszú kőkerítés mögül karcsú neogótikus
templomtorony tekint reánk. A századfordulón építették az itteni SZENT
LÁSZLÓ KOLDUSÁPOLÓ ÉS FIÚGYERMEK MENEDÉKHÁZ KÁPOLNÁJAKÉNT. 1990-ben
restaurálták, és 1991 decemberében szentelte fel Tempfli József római
katolikus megyés püspök.
A Iorga utca a Roman Ciorogariu (Úri) utcába torkollik. Ha
bepillantunk a közeli Szigligeti Ede utcába, annak közepén, a 16. számú
ház falán egy emléktábla arra emlékeztet, hogy itt született az utcának
nevet adó népszínműíró. A kapualjjal szembeni udvari hónapos szobában
lakott a századelőn Juhász Gyula.
Visszatérve a Ciorogariu (Úri) utcába, a Fő utca felé haladva az
EMINESCU LÍCEUM, az egykori PREMONTREI FOGIMNÁZIUM (45) épületével
találkozhatunk. Az iskola a volt jezsuita gimnázium utódjaként 1808-tól a
Szent László téren, az egykori püspöki palotában működött. Ebbe az
épületbe 1874-ben költözött. Akkor épült az 1760-as évekből való
premontrei rendház meghosszabbításában az iskola. Itt működött a
Jogakadémia is (az Akadémia utca felőli szárnyban). A román hatóság
1923-ban bezáratta az iskolát, a Jogakadémia pedig 1934-ben Kolozsvárra
költözött. 1940-ben ismét megnyitotta kapuit az iskola, Pázmány Péter
Premontrei Gimnázium néven. Az 1948. évi államosítás ismét kivette a
rend kezéből az oktatást. Azóta többször is átszervezve világi
középiskola működik az épületben.
A sarki PREMONTREI TEMPLOM (46) eredetileg pálos templomnak épült -
akárcsak a rendház -, az 1760-as években. A hagyomány szerint mindkettő
tervezője Vépi Máté pálos szerzetes volt. A rend felfüggesztése után
(1786) a templom sokáig használaton kívül állt, mígnem 1808-ban átvette a
premontrei rend.
A kéttornyú templom külsejének nyugodt, tiszta összhangjában a barokk
stílus erősen klasszicista jelleggel érvényesül. A belső tér egyetlen
hajóból és a hozzá csatlakozó csehboltozású szentélyből áll. A templom
legkiemekedőbb művészi értékei a pálos szerzetesek fafaragásos munkái: a
tölgyfa padok (faragott képeik remete Szent Pálnak, a rend ősatyjának
az életéből merített történeteket illusztrálnak), a vakablakokat
eltakaró faragványok, valamint az orgonakarzat rokokó rácsai.
A templom mellékoltárai 1808-ból valók. Jobbról van a Szent Anna- és a
Szent Ágoston-oltár. (Előtte egy 17-18. századi, hársfából faragott,
művészi Pieta szobor látható.) Baloldalt a Szent Jakab- és a Szent
Norbert-oltár található. Mind a négy oltárkép szignatúrája: "Révész -
1874". Említést érdemel egy megfakult régi kép, a lengyel czestochowai
pálos templom kegyképének a másolata, a Fekete Madonna. A főoltár képe a
Fájdalmas Szüzet ábrázolja. Mezey Lajos festette 1841-ben. A képet
1935-ben Mikes Lajos felújította, ekkor új felépítményt is kapott az
oltár. A templombelső 1920-ig teljesen fehér volt, akkor festették
halványkékre.
Kilépve a templomból még két jelentős épülettel találkozhatunk az
utcában. A POSTAPALOTA (47) főépületét 1895-ben építették, majd 1910-ben
Nagy Virgil terve alapján kibővítették a sarki egyemeletes, és a
Baritiu utcai kétemeletes résszel. Az utca elején, a 3. szám alatt ifj.
Rimanóczy Kálmán 1903-ban építette fel családi háznak azt az impozáns
palotát, amely ma az ORTODOX PÜSPÖKSÉG SZÉKHÁZA. (48). Az újonnan
alakult görögkeleti püspökség 1921-ben vásárolta meg ezt a velencei
gótikából ihletődött eklektikus stílusú épületet, amely az utca
látványos színfoltjaként meghatározó jelleggel bírt az itteni további
építkezésekre.
A sarokra érve érdemes egy pillantást vetni a szembeni sarkon levő
BARTSCH-HÁZRA (1888-ban épült Hanzlián János terve alapján, a Fő utca
legelső palotájának tartják), valamint az átellenben levő sarkon álló
ID. RIMANÓCZY-FÉLE HÁZRA (Traian tér 1. sz.). Ezt a velencei gótika
loggiás homlokzatainak formavilágából ihletődött bérházat 1905-ben
építette családi háznak id. Rimanóczy Kálmán építész, a fia terve
alapján. A későbbi tulajdonos után Plesz-házként emlegetik.
A már jól ismert Fő utca vonalát követve, a színház előtt elhaladva a
Körös-hídon át, az egykori Szent László téren - városnéző sétánk
kiindulópontján - zárul Nagyvárad bemutatása.
Péter I. Zoltán
Forrás : nagyvarad.gportal.hu
Az Egyváradi Blogja Nagyváradról blog Nagyváradról és környékéről szól,az Egy Váradi Facebook társoldala.A blogban nézhet fotókat,videókat Nagyváradról,valamint olvashat híreket,személyes véleményeket városunkról. Őrizzük meg Nagyváradot és az emlékeit a következő nemzedékeknek,mert felgyorsult az új Várad képének az átalakítása' Isten hozta Nagyváradon és környékén'
Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '
Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése