A galéria természetes fénnyel teli terme, a márványlapokkal burkolt és
kavicsokkal övezett aljzat és a hozzá közeli, alacsony, fehér
posztamensek a rájuk rakott és így felülnézetből látható kerámiák
természetes környezetének tűnnek, vagy legalábbis a
galériatér/galériaművészet és a természet/művészet sajátos ötvözetének
látszik a helyszín és a kiállítás. A szabadban járva szoktunk meg egy
minden irányra nyitott nézési módot, mely nem csupán szembenézet. A
természetet járó ember tekintetének nyitottsága más szempontból is
jelentős: a távlat miatt, melyet érzékelni képes, még akkor is, ha
monumentális hegyek állnak az útjában. A természetben elgondolható a
végtelenség, és megfogalmazhatók a jelenségek összefüggései. Jakobovits
Márta kiállításának installálása csak egyetlen, de galériatérben
szokatlan szemlélést kíván, mely a természeti, például a földközeli
tárgyak/lények megpillantásához hasonlítható, azzal a figyelemmel
társulva, aminek eredményeként – ahogy odakint is – lehajolunk,
megérintünk, kézbe vennénk ezt-azt. A kiállítás így óhatatlanul a
természetművészet új keletű fogalmát hívja elő, melynek története
egyidejű Jakobovits Márta életművével - írja Keserű Katalin.
A két, látszólag ellentétes fogalmat tartalmazó „természetművészet”
kifejezésbe – szélesebb értelemben véve – minden olyan alkotás
beletartozik, melynek helye a természetben van, mely médiumként a
természet anyagait, tárgyait és lényeit, elemeit használja, és ezekről
hűen szól. A művészettörténet kezdeteinek szinte az egészére
alkalmazhatjuk a fogalmat, hiszen miből és hová is készültek volna az
első kerámiaszobrok, képi ábrázolások, „díszek” és használati tárgyak,
ha nem a természet anyagaiból (például: agyagból), természetes helyekre
(például: barlangokba) vagy „hordozókra” (az emberi testre)? Bizonyára –
egyebek mellett – a civilizáció kifejezetten műalkotások számára
fenntartott (vagy azoknak is teret adó) helyeinek elkülönülése a
természettől, az alkotó és „befogadó” ember természeti lényből
társadalmi lénnyé válása, az alkotás funkcióiban bekövetkező
hangsúlyeltolódások (például a mágikus funkcióról az esztétikaira), sok
évezred után a (természetes anyagokból ötvözött) műanyagok megjelenése
stb. okozhatták az őskultúrák „természetművészetének” átalakulását
„csupán” művészetté. Az antik mítoszok – például Pygmalioné – arra is
utalnak, hogy az egyik legdöntőbb változást a természetben folyamatosan
alakuló anyagok életébe való beavatkozás jelentette: más formákká
alakításuk valamely technikával, és e formák koncentrálódása az
emberfigurára.
Mindazonáltal régóta léteznek olyan, állandónak mondható
művészetek, melyek a természetművészethez is tartoznak. Ilyen a
természet műv(ész)i változatát, a kertet megteremtő tevékenység is,
Szemirámisz ókori, ma is legendás függőkertjeitől a szerzetesek
(különösen a bencések) középkori kertjein, az uralkodói és főúri
kastélyok előbb francia, majd angolkertjein, az utóbbiak sokféle
kultúrát bemutató, romantikus pavilonépítészetén keresztül a 19–20.
század fordulójának már illusztrált lapokon keresztül is terjedő,
polgári kertkultuszáig, amit kiegészítettek a paraszti kultúra névtelen
alkotóinak kertjei, melyek vidékenként – talán etnikumonként is –
különböztek. A természetbe való ilyen beavatkozás: változatosságának
gyarapítása, újabb és újabb élőlénytársulásainak kimunkálása a természet
ismeretén és esztétikai érzéken nyugodott. Hasonló művészettípusnak
nevezhetjük a kerámiát: a szabadon formálható agyag mesterséggé
(fazekasság), művességgé válása (szobrászat) és a művészi kerámia
története a természeti kultúrákból a természettől egyre jobban
elszigetelődő, mesterséges világba vezetett, noha a kerámia,
díszítményeivel, olykor alkímiai kutatásokkal vetekedő
anyagkísérleteivel s formáival is majd mindvégig a természetet idézte
zárt vagy városi tereinkbe. Emellett az emberek (mesterek és művészek)
évezredek óta szőnek-fonnak, rajzolnak-festenek természetes anyagokkal,
tanulmányozzák és ábrázolják a természetet. Valaha mindenütt művészet
volt? Vagy olyan gyakorlatok/készségek/igények alakultak ki, melyek –
még mindig a természet mindenütt való létéhez igazodva – hozzátartoztak
az ember fogalmához?
Teljes cikk : varad.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése