Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2015. január 27., kedd

Nagyváradi zsidók az emlékeimben ...

 
Nagyváradi zsidó gettó.Forrás : varad.ro

Ma mikor a világon az auschwitzi haláltábor felszabadítását ünneplik az emlékeimben megjelennek a zsidók.Nem tudtam gyerekként mit jelent a zsidó szó.Azt hallottam,hogy a zsidók sokat szenvedtek a náci uralom alatt.Nagyon sokan elpusztultak és nem jöttek vissza.Szüleim és nagyszüleim a tiszteletre neveltek a zsidók iránt.Azt láttam,hogy ők más templomba ,pontosabban kifejezve zsinagógába mentek istentiszteletre.Gyerekkoromban sok zsidó élt Nagyváradon.Számomra meglepő volt,hogy az 1960-os években nagyon sok zsidó család vándorolt ki Izraelbe,Amerikába vagy más országokba.Nem értettem az okát.Voltak olyan családok melyeket azóta nem láttam Nagyváradon.

Az emlékeimbe elevenen él egy idős zsidó néni aki visszajött Auschwitzi táborból.Nem sokat beszélt az élményeiről,mert talán nem akart engem megrémiszteni.Egy napon kezembe adta Dr. Nyiszli Miklós könyvét a Dr. Mengele boncolóorvosa voltam az Auschwitz-i krematóriumban címűt. Néhány oldalt olvastam el a könyvből,mely nagyon megrémisztett és nagy hatással volt rám.Biztosan látta a helyzetet és azt mondta,hogy ha felnőtt leszek meg fogom érteni.Azt mondta : igazat ír Dr. Mengele.

A zsidó néninek igaza volt,mert talán most tudom megérteni a lényeget.Később munkatársaim között voltak zsidók is.Általában jó kapcsolatom volt az életem során a zsidókkal,mert a kölcsönös tiszteletre voltam nevelve.Megértettem mi a különbség a keresztények és a zsidók között.Fiatal koromban nem értettem meg azt,hogy miért vándorolnak ki Izraelbe.Érdekes számomra,hogy a cionista eszme egyik alapítója szintén nagyváradi zsidó volt.

Miért temetik a zsidókat külön temetőbe? - kérdeztem édesanyámtól,aki nem tudott egyértelmű választ adni amikor a Rulikowszki temetőben jártunk.Ma már kevés a temetés,mert kevés zsidó él Nagyváradon.Nagy meglepetés volt számomra amikor megtudtam hogy a zsidóknak jelentős szerepük volt Nagyvárad fejlődésében.Gyönyörű városunkat nagyobb részt gazdag zsidók magyarokkal és románokkal együtt építették fel.

1945-ben mintegy 27 ezer zsidó élt Nagyváradon.Sok zsidót elvittek,sokan nem jöttek vissza.A mai napig ép ésszel nem lehet megérteni azt a szörnyűséget,mely valóban megtörtént a zsidókkal. Próbálnak tagadni,mert nem tudnak kibékülni a lelkiismeretükkel.Emlékeimben megmarad az idős zsidó néni aki a kezembe adott egy könyvet,melyet akkor nem értettem meg.A néni sokáig nem élt.Ha jól tudom a Rulikowszki temetőbe temették él.Ha elmegyek valamelyik zsidó temető mellett azt mondom magamban a zsidó néninek : sajnálom a történteket ...

Nagyváradi zsidó gettóról : egyvaradiblogjanagyvaradrol.blogspot.ro 
Dr. Nyiszli könyvéről : egyvaradiblogjanagyvaradrol.blogspot.ro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése