Farkas László felvétele
Áll egy ház,a Schlauch kert (Petőfi park) déli házsorán.Ebben a házban élt,alkotott,szeretett,végül
az újságírói és írói munka mellett,odaadóan ápolta mozdulatlanságra
ítélt férjét,Pállfy Jenő mérnököt, GULÁCSI IRÉN,Corvin koszorúval
kitüntetett írónő,a Nagyvárad c.lap újságírója.
Ezen ablakok mögött született a Fekete vőlegények című történelmi regénye.
Méltán örökíti meg nevét emléktábla,a ház falán.
Ezen ablakok mögött született a Fekete vőlegények című történelmi regénye.
Méltán örökíti meg nevét emléktábla,a ház falán.
Forrás : facebook.com
Gulácsy Irén írónőről olvasható a következők :
Őrmezei és gulácsi Gulácsy Irén (Szeged, 1894. szeptember 9. – Budapest, 1945. január 2.) magyar írónő.
Teljes cikk : hu.wikipedia.org
1894-ben született, 1945-ben Budapest ostrománál
halt meg. Már indulásakor föltűnést keltett erős egyénisége,
képzeletének és nyelvének eredeti színe, de a jószemű kritika nemcsak
Móricz és Szabó Dezső hatását vette észre, a Hamueső (1925)
megjelenésekor arra is figyelmeztetett: az író különb, mint a munkája. A
tehetség ígéretét igazában csak egyetlen művének sikerült beváltania: a
Fekete vőlegények tudta úgyahogy becsvágy és alkotás egyensúlyát létrehozni. A Hamueső
a román fennhatóság alá jutott érmelléki magyar falu életét festette,
néhol erős realizmussal, máshol naturalista, romantikus túlzásokkal, a
nyelvi modorosság túlszínező eszközeivel. Inkább a regénybe zsúfolt
élmény és életanyag jogán érdemelt a fiatal írónő dicséretet; azt a
szándékát, hogy egész Erdély sorsát érzékeltesse, nem sikerült
keresztülvinnie, hiába kísérletezett a jelképességgel, szélsőséges
indulatoktól fűlött történettel. Legolvasottabb műve, a Fekete vőlegények
(1927) történelmi regény, színes, mozgalmas jelenetekben, a
szenvedélyek viharzásában kelti életre Ulászló, II. Lajos és Zápolya
János korát; Dózsa György parasztháborúját, a mohácsi vész idejét és az
1526 után következő eseményeket. A kornak úgyszólván minden jelentős
személyét fölvonultatja regényében; a történet királyi és prímási
udvarokban játszódik, de elvezet főúri palotákba és nemesi kúriákba, a
végvárakba és kolostorokba, a parasztháború csatatereire és a mohácsi
síkra. Főhőse, a köznemesi származék Czibak Imre, az egyik "fekete
vőlegény", nemcsak tanúja, de tevékeny részese is az ország sorsát
alakító eseményeknek. Az ő példájába foglalja Gulácsy Irén a
történelemnek jelenre is érvényes intelmét: a hazát csak az összefogás
tarthatja fenn, a széthulló erők {187.}
egyesítése, de ehhez mindenkinek át kell mennie a szenvedés és
önfeláldozás tisztítótüzén, mert a mártíriumban megnemesedett lélekből
épülhet a jövő fundamentuma. A kor történelme valóban az erős nemzeti
király, a központi egységesítő hatalom hiányát sínylette – erről azonban
a Fekete vőlegények írója keveset vagy félrevezetőt tudott
mondani. 1514 és 1526 azért következhetett el, mert az idő kiszemelt
nemzeti királya, Zápolya János, akinek a legjobbak jártak kezére, gyönge
szláv jellemnek bizonyult, benne "egy elítélt faj gyötrelem-éhsége
nyílt ki lázas bűnrózsákkal". Jószerint mindenért az idegenvérűeket
teszi felelőssé, azok az ország megrontói, udvari cselszövések
fondorlatos bajkeverői; a hatalom igézetében kijátsszák a becsületes
szándékot és meggyalázzák a tiszta szerelmet. Ennek jegyében formálta
meg főhősét, Czibak Imrét is, akit a "tűzálló, viharbíró" nemzeti eszme
jelképének szánt. Gulácsy hitvallása szerint a magyarságnak szenvedés
kell, mert halála a nyugalom, s a mártírium vállalása tette a "fekete
vőlegényt" is naggyá: egyéni sorsának tragédiája edzette hozzá a nemzeti
érdekű feladatokhoz, így lehetett belőle "messzevilágító lármafa,
Erdély esthajnalcsillaga". A Fekete vőlegények a nacionalista elemeket is tartalmazó "tragikus magyarság" képét heroizálja és az önfeláldozó egyéni élet dicsfényével övezi.
Gulácsynak e sikerült alkotása is egyenetlen:
vannak szép részletei, eleven epizódjai, de állandó zavart visz hőseinek
sorsába, a szerkesztés nagyvonalúságába is a szertecsapongó képzelet, a
giccsel érintkező színező romantika, a "nagy, zengő, dübörgő élet"
harsány jelenetezése, a képzavartól sem mentes túlfűtött stílus.
Monumentális művek alkotására ereje nem volt elegendő, s egész életében
alig találta meg az egyéniségéhez illő feladatot. Pályája e mű után
rohamos hanyatlás. A hamis romantika színes és szövevényes eljárásait
ismételte, ügyeskedő olvasmányokat, kalandos szerelmi történeteket írt,
az izgalmas hatásokat hajszolta. A Pax Vobisban még kísérletet tett a nagy történelmi tabló megfestésére, előbbi művénél is kevesebb sikerrel.Forrás : mek.oszk.hu
Gulácsy Irén Pálffyné (Lázárföld, 1894. szept 9. 1945. jan. 2. Budapest) író. Tizenhat éves korában férjhez megy unokabátyjához, Pálffy Jenőhöz, Esterházy herceg uradalmi mérnökéhez, akivel évekig él a Bánságban; az I. világháború kitörésekor *Nagyváradra költöznek, ahol férje a káptalan alkalmazottja. Így nyílik alkalma megismerni a népéletet, a parasztságot feszültségben tartó társadalmi kérdéseket; belőlük meríti majd első két regénye témáját.
Teljes cikk : lexikon.kriterion.ro
Könyvei : libri.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése