A nevekkel mindig bajban
vagyok. Többször is meg kell kérdeznem valakit, mire megjegyzem a
nevét. Még nehezebb, ha az illetővel hol egy irodalmi, hol egy zenei,
hol egy képzőművészeti eseményen találkozom, vagy netalán szembe jön
velem a kerékpárját tolva a váradi sétálóutcán. Legutóbb Cs. Erdős Tibor
festőművész vernisszázsán megajándékozott egy ritka, a legendás
Scampolo együttesről szóló könyvvel, és a rövid ajánlás után
odafirkantotta, hogy TOMORY (sic) PÁL…
– Most akkor i-vel vagy y-nal írja a nevét? – kérdezem, mikor leülünk egy rövid, kétórás beszélgetésre egy újfalui kávézóban.
–
Mivel régi nemesi családból származom, természetesen y-nal – mondja
somolyogva. – A Mohácsnál elesett Tomori is rokon volt, bár ő még i-vel
írta a nevét. A családi emlékezet szerint a szerelmi csalódások – két
menyasszonyát is elvesztette – ösztönözték arra, hogy papnak álljon.
Mohácson pedig a fejét is elvesztette a török által. Édesanyám pedig
Fabricius lány volt. Híres felvidéki családunkról Mikszáth is
megemlékezik
A fekete város című regényében. A Nuszer család is rokonság, így többszörösen is jogosult lennék a „kutyabőrre”.

Édesapám
Munkácsról érkezett, de én már Nagyváradon születtem. A 2-es
gimnáziumba jártam, a református templom mellett, mienk volt az utolsó
magyar osztály. Édesapám nyelvész volt, orosz–német szakos tanár, és ő
volt az én végtelenül toleráns osztályfőnököm is. Ebből az iskolából
került ki Pataki István vagy Ara-Kovács Attila, és olyan osztálytársaim
voltak többek között, mint Harabula András, a román válogatott
vízilabdázó vagy Tüzes Bálint költő, aki már nincs közöttünk.
–
Számomra csak a közelmúltban derült ki, hogy nemcsak nagy rajongója a
zenének, de valamikor aktívan muzsikált is. Hogy kezdődött?

–
Váradon a Schmidt-házban laktunk, ahol Patakiné Schmidtné „Baba”
oltotta belém az igényes zene szeretetét, és valamennyire megtanultam
zongorázni is. Tizenöt évesen azonban már hallgattam a Szabad Európa
Rádióban Cseke László műsorát, és az más kapukat is kinyitott számomra… A
klubviták éve volt 1968. Én a Fortuna együttes oszlopos tagja voltam
Elekes Csabával és Dávid Sanyival, Szabó Imivel, amikor majdnem ölre
mentünk néhányan az Alumina klubért. Mi lett az eredmény? Fúzió! 1968.
november 29-én az IEMB Klubban a Metropol együttes bemutatkozott a
váradi közönségnek. Akkor már én ültem a doboknál. 1969-ben letekertem
egy barátommal a tengerpartra. Itt láttam először diszkót, és annyira
megtetszett, hogy ősszel már a Solidaritate Klubban meg is tartottam az
első műsoromat. Románul és magyarul konferáltam le az estét. Nagyon sok
Beatles volt a programban, de volt Pink Floyd is… Ez volt az első diszkó
Nagyváradon.

A
Metropollal Várad-Velencén játszottunk vagy öt bulit, de meg is vertek
minket az ötödik fellépés után. Kemény kritika volt, át is költöztünk a
cipőgyár művelődési házába. Én mindent elvállaltam, pedig még messze
voltunk attól, hogy egy egész estés bálon kiszolgáljuk a közönséget. Nem
tagadom, rajtam kezdő dobosként kifogott a román népzene, volt, hogy
menekülni kellett a táncolni vágyók elől, ha nem akartunk nagyobb
balhét. 1970-ben emlékezetes árvízi koncertet adtunk Váradon. Közel
ötszáz fiatal volt kíváncsi a fellépésünkre. A hangulat tetőfokán egy
őrült aktivista lerántotta a generálkapcsolót, és a hirtelen beállt
sötétben eluralkodott a pánik a fiatalok között, szerencsére nem lett
nagyobb baj.
Teljes interjú :
biharmegye.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése