Nagyváradon, a Pece-parti
Párizsban, fotókiállítással tisztelegtünk az immár 107 éve üzemelő
villamosok előtt, amelyet a nagyváradi Városháza nagytermének folyosóján
nyitottunk meg. A tárlat célja, hogy minél hatékonyabban bemutassa az
összes villamostörténeti korszakot, hogy másokkal is megismertesse a
nagyváradi tömegközlekedés történetét, amelyről sokan alig tudnak
valamit.
Nagyváradon 1906. április 25-én indult
útjára az első villamos. Lóvontatta omnibusz, illetve gőzüzemű
tehervontatás már korábban is létezett, mégis a villamos lett a legfőbb
tömegközlekedési eszköz, amelynek kihasználtsága mindmáig töretlen. A
villamosok mellett nagyon fontos megemlíteni a teherszállítás
elektrifikálását is, egészen 1996-ig három villamos mozdony szolgálta ki
a különböző gyárakat, ipari létesítményeket. Ez a három mozdony a
legszerencsésebb, hiszen egyedül ők maradtak meg az utókornak Nagyvárad
villamostörténelméből.
A megnyitó végén a helyi
tömegközlekedési vállalat vezetője köszönetet mondott mindazoknak, akik
hozzájárultak a kiállítás szervezéséhez, közülük kiemelve Nagy Istvánt,
aki a villamosközlekedés 100 éves évfordulóján Zsíros Attilával és Dr.
Páll Józseffel közösen megjelentetett egy magyar nyelvű monográfiát,
„Álmában csönget egy picit” címmel, illetve Horváth Krisztiánt (azaz
engem), a Nagyvárad villamos-és vasúttörténete című napi szinten aktív
Facebook oldal szerkesztőjét.
A tárlat május 7-ig tekinthető meg a nagyváradi Városháza épületében, majd május 10-től a Moszkva Kávézó ad otthont a képeknek.
Forrás : nagyvaradi-hirhatar.ro
Milyen volt az első villamos és hol járt?Ezekre a kérdésekre kapjuk meg a választ Nagy István - Zsíros Attila segítségével.Köszönet a munkájukért ' A Moszkva kávéház a volt Nyomda Klub helyén található '
1906-ot írunk. A városközpontban szebbnél szebb bérpaloták épülnek, a
kulturális és gazdasági élet pezsgése Nagyváradot a Monarchia egyik
legjelentősebb városává emeli.
Már egy éve beindult a villanyvilágítás is. A jelentősebb utcák ki
vannak kövezve, a csatornahálózat is kiépült, a Pece patakot száműzték a
városközpontból, így a város egyik fő „szégyenfoltja” is megszűnt.
Március elsején este „vakító fehér lámpájával száguldott
egymásután a Nagypiacon végig két ragyogó fényes villamos vasúti kocsi,
és messze elhallatszott a szokatlan csengetés, a villamos vasút hangos
figyelmeztetése”. „Tegnap este tartották meg az első próbajáratot az
üzembe lépő villamos vasúttal, s bocsássuk előre, a próba fényesen
sikerült… Két lovas rendőr lovagolt mindenütt a kocsik előtt, aminek
bámulására hatalmas közönség verődött össze, szaporítva ez végig az
útvonalon, a merre a két kocsi iramodott. A Nagypiacon és a Kossuth
Lajos utcán és tovább egyenesen a Teleky utcán haladt a próbajárat.
A Szent László téren több száz főre rúgott már a tömeg, amely élénk
érdeklődéssel nézte a közben meg-meg álló két kocsit, amely 20-30
méterre követte egymást… A kocsik után szaladtak az inasgyerekek, a két
lovas rendőr alig bírta a rendet fenntartani. A két kocsi a teleptől a
Nagyteleky utca végéig terjedő útvonalat, a szüneteket is beleértve, 12
perc alatt futotta be.”
Forrás : eminescu.rdsor.ro
Néhány fotó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése