Oldalak

2014. október 12., vasárnap

Szent László bronzszobrának jubileuma

Szeptember 10-én volt 120 éve annak, hogy Újváros főterén felállították Szent László bronzszobrát. Ez a negyedik ilyen köztéri szobra Nagyváradnak, hiszen I. László király (1077–1095) alakja különleges helyet foglal el a város múltjában - írja Péter I. Zoltán.

Szent László nevéhez fűződik a váradi katolikus prépostság, majd a püspökség és közvetett úton magának a városnak a megalapítása is. Nem csoda hát, hogy a lovagkirályként is tisztelt, 1192-ben szentté avatott I. László emlékét már közel hat és fél évszázada igyekeztek köztéri szoborban megörökíteni Nagyváradon, abban a városban, amelyben védőszentként tisztelte őt a klérus és a lakosság is. Elsőként a XIV. században a várban állítottak két köztéri szobrot Szent Lászlónak: egy álló szobrot 1370-ben – Szent István és Szent Imre társaságában – és egy lovas szobrot 1390-ben. Mindegyik a Kolozsvári testvérpár, Márton és György alkotása volt.
A török fennhatóság utáni viszontagságos évtizedek alatt nem is gondolhattak a váradiak köztéri szobor állítására. Elsőként majd csak 1735-ben a megye rendjei Szűz Máriának állítottak egy kőből faragott szobrot a vármegyeháza előtti téren. A második kőszobrot a káptalan adományából Szent Lászlónak emelték 1738. június 27-én a Kispiac (a későbbi Szent László, a mai Unirii tér) mértani középpontjában.
Schlauch Lőrinc bíboros, váradi püspök (1887–1902) 1890-ben elhatározta, hogy a lovagkirály szentté avatásának 700. évfordulójára új szobrot állíttat. Az új bronzszobor felállítása előtt a kőszobrot 1893-ban átköltöztették a Pray György (ma Berzei) utcai papnevelde udvarára.

A százhúsz éves bronzszobor

Szent László bronz mása 1893. szeptember 10-én került a nevét viselő tér közepére. A városalapító király új szobrát Schlauch Lőrinc bíboros püspök rendelte meg Tóth István szobrászművésztől, aki ebben az időben Strobl Alajos műhelyében dolgozott. Az öntést 1893 nyarán a budapesti Beschorner öntőműhelyben végezték.
Türelmetlenül várta a lakosság az új szobor felavatását. Egy nappal előtte a Nagyvárad napilap egy kis formátumú, egyoldalas különkiadásban számolt be a nagy eseményről. A szobor leleplezésének napján az alábbi ismertető jelent meg ugyanabban a lapban: „…A múlt évben Nagyváradon lezajlott fényes ünnepségek: László király szentté avatásának 700-ados évfordulója, s ezzel kapcsolatban Nagyváradnak a törökök alól való felszabadításának 200-ados emlékünnepe alkalmából fogalmazódott meg Nagyvárad tudós püspöke, dr. Schlauch Lőrinc és a káptalan tagjainál, hogy múlt századbeli elődeinkhez híven, közös költségen a régi, omladozó kőszobor helyett a nagy királyhoz méltó ércszobrot állíttatnak Nagyvárad legszebb terére. A szobor készítését Tóth István fiatal magyar szobrászra bízták, ki mint a híres bécsi szobrász: Zumbusch tanítványa, számos elsőrendű kitüntetést, pályadíjat nyert. A szobor már kész, s ma délelőtt szenteli fel Nagyvárad bíboros püspöke. A három méter magas, óriási ércalak Szent László királyt álló helyzetben tünteti fel. A szoborfelállítók célja volt, hogy a szobor Szent Lászlót mint magyar királyt, mint hőst és mint szentet tüntesse fel. Ezt kellett a művésznek megoldania, s mint szakértők mondják, el is érte a célt…”
A fenti cél érdekében a lovagkirályt a fején a szent koronával, vállán hímzett palásttal, bal kezét egy földre támasztott palloson tartva ábrázolta a művész, az alak csípőjén pihentetett jobb keze mögött csatabárd függ. A szobor négy sarkánál egy-egy kisebb talapzaton címerpajzsot tartó bronzoroszlánokat helyeztek el. A címerpajzsokon Magyarország, Nagyvárad és Schlauch Lőrinc püspök címere, valamint Szent László pecsétje látható. A kis talapzatokat kovácsoltvas kerítés köti össze.

„Sok ambícióval…”

A szobor felavatásáról a helyi sajtó szeptember 12-én számolt be: „A nagy magyar király, a kereszténység első hőse s a nagyváradi egyházmegye alapítójának új szobra előtt borult le vasárnap Nagyvárad bíboros püspöke egyházmegyéje papságával, hogy azt a jövő kegyeletének átadja. A hős király szobra, mely élő emléke a bíboros és a káptalan áldozatkészségének, ott áll Nagyvárad piacán, ércbe öntve, örök büszkesége lesz e szobor városunknak. Mert habár Szent László sírját s testének elporlott maradványait nem is tudtuk fellelni a földnek századévek óta lerakódott rétegei között, ez a szobor, mely magasan emelkedik a föld felé, örökké emlékeztetni fog bennünket arra, hogy Szent László erős magyar szelleme közöttünk lebeg s vezérli tetteinket.
A fölavatás napján már a kora reggeli órákban nagy közönség lepte el Nagyvárad hatalmas méretű főterét, gyönyörködve annak impozáns díszében, a szent király bronzalakjában. A szent király szobra mindenkire a legkedvezőbb hatást gyakorolta. Tiszta, nemes, fölemelő az a hatás, melyet egy fiatal, kitűnő szobrásztehetség ihletteljes alkotásával lelkünkben kelt. A nagy király egész alakja imponáló; arckifejezése pedig a leghívebben tünteti fel a bölcs, az erélyes, a vitéz, a szent királyt. A szakértők vélekedését, melyek a szobrot kifogástalan alkotásnak jelentették ki, szentesítette most az egész közvélemény, mely egész nap nyüzsgő néptömeggel ellátta körül a szobrot, és gyönyörködve halmozta el dicséreteivel Nagyvárad főterének büszkeségét. […]
A fölavatás ünnepély napján tíz óra után megkondultak a Szent László-templom harangjai; zúgó, ünnepi harangszó mellett vonult ki a templom visszhangzó boltíveinek homályából a körmenet templomi zászlóival, fehérbe öltözött, parányi lányainak hosszú sorával. Majd a papság aranydíszítéstől csillogó, fehér talárjai között jött a bíbornok, magas méltóságú teljes díszében, utána ismét a papság nagy csoportja következett. A bíboros püspök a szobor előtt fölállított, bíborral bevont imazsámolyhoz járult, hogy onnan az emlékművet beszentelje. Köröskörül az énekkar sorakozott, melyet a székesegyházi kar tagjai s az óvónőképezde növendékei képeztek, kiknek ajkain egy Szent László korabeli ének zendült föl és áradt szét a gyönyörködő, bámuló közönség tengere fölött. Az Áldott legyen Isten kezdetű, 1695-ből való éneket adták elő.
A bíbornok a szoborhoz lép. A szenteltvíztartó cseppjei csillogva hullanak a magas bronzalakra, a talapzatra és annak aranybetűire: Szent László király könyörögj érettünk. Azután letérdelt. Magyarul mondott fennkölt imát a szent királyhoz. Köröskörül ismét felzendült az ének, zengő feltámadása Szent László korának. Szent László királyunk… Ez az ének 1674-ben keletkezett. Mindkettőt Kersch Ferenc karnagy harmonizálta nagyon szépen. S a hatalmas, fenséges, dicső szoboralak világtalan, mégis ékesszóló szemeivel messze-messze nézett a tolongó népóceán fölött, akik eljöttek az ő emlékét megünnepelni.
Derűs szeptemberi ég enyhe, de azért ragyogó aranyesője hullott alá az egész fényes ünnepélyre. Köröskörül a tér házain csattogtak a nemzetiszínű lobogók, a görögkatolikus püspökség rezidenciáján is. Olyan szép volt ez a nemzetiszínű koszorú a nagy magyar király szobra körül…”
Három nappal az avató után egy külön újságcikkben Tóth István művészetét méltatták, aki igen szerényen mindössze annyit mondott a szobor elkészültéről: „Hát bizony sok ambícióval és szorgalommal dolgoztam rajta.”
Az alkotás utóéletéhez tartozik, hogy az első világháború után, 1923-ban a szobrot áthelyezték a püspöki palota kertjébe, a székesegyház főhomlokzata elé, hogy helyette a tér közepére Ferdinánd román király lovas szobrát állíthassák…
Forrás : biharmegye.ro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése