"Az Ady: 140 év 14 hónap alatt rendezvénysorozat keretében a héten új kiállítás nyílt a nagyváradi Ady Endre Emlékmúzeumban. A halálos ágyán fekvő költőt is láthatjuk grafikán, és kitették a Nyugat eredeti különszámát, amelyben mindenki tiszteleg a nagy géniusz előtt." - írja Ciucur Losonczi Antonius a Bihari Naplóban.Teljes cikk :
"Beszélgetésünk elején Imre Zoltán igazgató felidézte, hogy neki, illetve a múzeum számára is fontos esemény zajlott január 27-én, azon a napon, amikor a 99 évvel ezelőtt elhunyt Ady Endre. Ennek kapcsán egy jól sikerült emlékrendezvényt tartottak, koszorúzással, együttműködve a Nagyváradi Állami Filharmóniával, és ezúton is még egyszer köszönetet szeretne mondani Meleg Vilmos színművésznek, az intézmény vezetőjénel, aki szerinte olyan erővel és energiával szavalt verseket, hogy ő úgy érezte, „Ady feltámadt”. Emellett a filharmónia négy kiváló zenésze biztosította a háttérzenét- Costin Éva, Székely Boglárka, Török Apollónia és Trendler Mária-, Imre Zoltán pedig megpróbálta ismét bemutatni Adyt, kiemelni azt, micsoda géniusz volt, és párhuzamot vont a párizsi zsenik és közte. Azt szerette volna elmagyarázni, illetve sugallni: ne azt nézzük, hogy milyen életét élt, a züllöttségét, vagy azt, hogy sok esetben a léte az italok, a nők és a szórakozás körül forgott, hanem úgy tekintsünk rá, mint az alkotóra, hiszen a párizsi művészek is hasonlóan éltek. A züllöttség nem jelenti azt, hogy valaki géniusz, Ady esetében tehát nem azt kell nézni, hogy milyen életet élt, hanem azt, hogy mit tett le az asztalra. Korszakváltó volt, megváltoztatta a magyar költészetet, az újságírást, és azóta is élő példája a költőknek, az újságíróknak, és ez legyen a számunkra a legfontosabb.
Ez az üzenete az új kiállításnak is, illetve ezúttal azt próbálják bemutatni, hogy melyek voltak Adynak az utolsó pillanatai Csinszka mellett, Csúcsán, valamint a halála körülményeit. A halálos ágyán fekvő Adyt láthatjuk grafikán, és kitették a Nyugat eredeti különszámát, amelyben mindenki tiszteleg a nagy géniusz előtt, emlékekkel, cikkekkel. Ugyanakkor a Huszadik Századot is közszemlére tették, hiszen ez a kiadvány is egy Ady-számmal jelentkezett.
Ami még lényeges, hogy az egyik halotti maszkját is kihelyezték az egyik tárlóba. Erről azt érdemes tudni, hogy három eredeti maszk készült Ady Endréről, és ezek egyike látható, mely a múzeumé. A másik a Petőfi Irodalmi Múzeumban található, a harmadik nem lehet tudni semmit, illetve talán magánkézben van.
Ez az üzenete az új kiállításnak is, illetve ezúttal azt próbálják bemutatni, hogy melyek voltak Adynak az utolsó pillanatai Csinszka mellett, Csúcsán, valamint a halála körülményeit. A halálos ágyán fekvő Adyt láthatjuk grafikán, és kitették a Nyugat eredeti különszámát, amelyben mindenki tiszteleg a nagy géniusz előtt, emlékekkel, cikkekkel. Ugyanakkor a Huszadik Századot is közszemlére tették, hiszen ez a kiadvány is egy Ady-számmal jelentkezett.
Ami még lényeges, hogy az egyik halotti maszkját is kihelyezték az egyik tárlóba. Erről azt érdemes tudni, hogy három eredeti maszk készült Ady Endréről, és ezek egyike látható, mely a múzeumé. A másik a Petőfi Irodalmi Múzeumban található, a harmadik nem lehet tudni semmit, illetve talán magánkézben van.
Tisztelgés Tabérynak
A látogatókat tulajdonképpen a tárlat végigvezeti A halottak élén könyvtől egészen a posztumusz megjelent Az utolsó hajók című válogatáskötetig.
Ugyanakkor ettől a kiállítástól kezdve egy tárlóban Tabéry Gézának is biztosítanak egy helyet, abból kiindulva, hogy sajnos még Váradon is kezd kimenni a köztudatból, hogy egy nagyon jó novellista, újságíró volt, nem mellesleg Ady barátja és Csinszkának az udvarlója. Szervesen részt vett a dokumentumok kezelésében, feldolgozásában, és ne felejtsük el, hogy az emlékmúzeum létrejötte is az ő érdemeit erősíti. 1955-ben nyitotta meg, és a falai közt halt meg, Ady íróasztala mellett, és ráadásul ebben az épületben volt felravatalozva, középen a nagyteremben, még fotókat is őriznek erről. Megérdemli tehát, hogy legalább egy, félévente kicserélt tárlóban őrá is emlékezzenek, és mindannyiunk számára ismertebbé váljon a munkássága, az élete.
Az Adyval kapcsolatos új kiállítás körülbelül három hónapig látogatható. A következő tárlat témája Ady és váradi szerelmei lesz, és nem feltétlenül a színésznőkkel lesz kapcsolatos, hiszen azért voltak más hölgyek is, aki rajongtak érte, vagy fordítva. A tavasz folyamán márciusban Rockenbauer Zoltán művészettörténész, etnológus fogja még bemutatni a könyvét az emlékmúzeumban, majd áprilisban Beke László művészettörténész érkezik, akivel a párizsi időszakról fog beszélgetés zajlani.
Ugyanakkor ettől a kiállítástól kezdve egy tárlóban Tabéry Gézának is biztosítanak egy helyet, abból kiindulva, hogy sajnos még Váradon is kezd kimenni a köztudatból, hogy egy nagyon jó novellista, újságíró volt, nem mellesleg Ady barátja és Csinszkának az udvarlója. Szervesen részt vett a dokumentumok kezelésében, feldolgozásában, és ne felejtsük el, hogy az emlékmúzeum létrejötte is az ő érdemeit erősíti. 1955-ben nyitotta meg, és a falai közt halt meg, Ady íróasztala mellett, és ráadásul ebben az épületben volt felravatalozva, középen a nagyteremben, még fotókat is őriznek erről. Megérdemli tehát, hogy legalább egy, félévente kicserélt tárlóban őrá is emlékezzenek, és mindannyiunk számára ismertebbé váljon a munkássága, az élete.
Az Adyval kapcsolatos új kiállítás körülbelül három hónapig látogatható. A következő tárlat témája Ady és váradi szerelmei lesz, és nem feltétlenül a színésznőkkel lesz kapcsolatos, hiszen azért voltak más hölgyek is, aki rajongtak érte, vagy fordítva. A tavasz folyamán márciusban Rockenbauer Zoltán művészettörténész, etnológus fogja még bemutatni a könyvét az emlékmúzeumban, majd áprilisban Beke László művészettörténész érkezik, akivel a párizsi időszakról fog beszélgetés zajlani.
Az Értől a mikrokozmoszig
Február 9-én, pénteken 17 órától az Ady Emlékmúzeumban Imre Zoltán Szegő Péterrel tart közös bemutatót, Az Értől a mikrokozmoszig címmel Adyról és Bartókról, azt taglalva, ismerték-e esetlegesen egymást. Szegő Péter kolozsvári zeneszerző, karmester, Szegő Júlia unokája, aki baráti kapcsolatban volt Bartók Bélával, a Mikrokozmosz pedig Bartók 6 kötetes, 153 progresszív darabot tartalmazó műve zongorára, amelyet 1926 és 1939 között készített."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése