Saját vélemény.Mint váradi nem vagyok büszke a következő idézetre : "Először
is a vén zsidó nem lenne szabad életbe legyen, szögezi le Halák Mihály.
Nagyvárad volt az első város, ahol gettóba zárták a fajtájukat. A lapok
megírták, a Filmhíradó bemutatta. Az egész ország büszke mosollyal
tekintett Nagyváradra. Onnan kezdték el a németek által kijelölt
táborokba szállítani őket."
"Egy nemrég megjelent regény idézte fel Szilágyi Aladárban
a nagyváradi születésű művészettörténész, Bíró József tragikus sorsát.
Mint kiderült, a könyv felidézett részletében kegyeleti okokból név
nélkül szereplő két áldozat maga Bíró József és édesapja, Bíró Márk
gimnáziumigazgató. Mindkettejükkel 1945. január 7-én végeztek a
nyilasok." - olvashatjuk az ERport cikkében.
A 110 éve született Bíró József portréja és kastélymonográfiájának borítója
"Alighogy 2016-ban megjelent Zoltán Gábor döbbenetet és sikert egyaránt kiváltó regénye, az Orgia,
mely a nyilasterror néhány hetéről, pontosabban: Budapest 12.
kerületében, a Városmajorban kegyetlenkedő csoport rémtetteiről állított
irodalmi kor- és kórképet, Parászka Boróka kolleganőnk azon frissiben
interjút készített vele. Amikor 2017 februárjában a Törzsasztal
vendégeként jött Nagyváradra, nekem volt alkalmam elbeszélgetni az
íróval. Én inkább színházi előéletéről, rádiós múltjáról, eddigi
könyveiről faggattam őt. Amikor beszélgetésünk végén mégis rátértünk az
Orgiára, bevallottam Gábornak, hogy ugyan még nem volt lehetőségem
elolvasni könyvét, de van egy történetem, amely szerintem teljesen
beleillik a regénybe. Amikor elkezdtem Várad jeles szülöttének, Bíró
József művészettörténésznek és líceumalapító édesapjának, Bíró Márk
tanárnak a tragikus sorsáról beszélni, Gábor félbeszakított: „De hiszen
ők szerepelnek a könyvemben! Abszolút benne vannak, a maguk helyén,
napra, órára, percre belefoglaltam a sorsukat. Csakhogy a nevüket – akár
a többi áldozatét – nem írtam le, csupán a hóhérokét. Mert nem akartam
az emléküket sem még egyszer megforgatni abban az iszonyú
megaláztatásban és megalázó iszonyatban, amiben részesültek. Az apa és a
fia utolsó éjszakájának, hajnali kivégzésének története 1945. január
hetedikén – akár a könyvem többi áldozatának sorsa – történelmileg
teljesen hiteles. Remélem, irodalmilag is… Nem véletlen, hogy amikor a
Párizsban élő Bíró Ádámmal, Bíró József vészkorszakot túlélő orvos
öccsének a fiával összefutottam, hosszan elbeszélgettünk a család
tragédiájáról, a regényről, kijelentette: ő nem vállalja, hogy
szembesüljön az iszonyattal, képtelen a könyvemet elolvasni…”
Bíró József 1943-ban, alkotóerejének teljében jelentette meg két jelentős szakmai sikert aratott munkáját. Az Erdély műemlékeinek sorsa a belvederei döntés után című tanulmánya Kolozsváron látott napvilágot, nagylélegzetűre tervezett monográfiája első részét, az Erdélyi kastélyokat pedig a budapesti Új Idők Irodalmi Intézet
adta ki. „Az erdélyi lélek, az annyit megénekelt, leírt s oly sokféle
szempontból megvilágított erdélyi lélek és szellemiség ölt testet a
művészetben is – lelkendezett utóbbi tanulmánya bevezetőjében –, annak
sajátos formanyelvén beszélve; a művészettörténet épp olyankor lát neki
legbonyolultabb feladatának, mikor egy tájegység műalkotásaiban a
művészetteremtő nép legfőbb jellemvonásait kutatja, avagy amidőn
általánosan ismert nemzeti sajátosságok lecsapódását keresi a műemlékek
arculatán. Erdély tekintetében itt éppen különleges probléma előtt
állunk, még akkor is, ha művészetföldrajzilag a Kárpát-medencéhez
tartozik e föld, s a rajta kivirágzott művészet szerves és
elidegeníthetetlen része az egyetemes magyar művészetnek; az erdélyi
művészet az ország többi részének műgyakorlatától eltérve, egyéni zamatú
vonásokat nyújt, s jól tudjuk, hogy a magyar s a székely nép mellett az
egyéb, Transzilvániában élő törzsek is építettek, festettek és
faragtak. El kell tehát különíteni Erdély műtörténetírójának e sokarcú
művészeti tevékenységből mindazt, ami kétségtelenül magyar s éppen
erdélyi magyar, ha az uralkodó történeti szellem művészeti
megnyilvánulását akarja látni; s vajon kínálkozik-e erre jobb lehetőség,
mint ha a várak s a kastélyok zártnak tekinthető emlékcsoportjával
foglalkozunk?”
Pauer Gyula cipős holokauszt-emlékműve a Duna-parton
1944
tavaszától édesapjával együtt a biztonságosabbnak tűnő fővárosba
húzódtak. A végkifejlet 1944. március 19-én Magyarország német
megszállásával kezdődőtt. Bíróéknak, mindössze 16 más zsidó családdal
együtt – úgymond, érdemeikre való tekintettel – sikerült megmenekülniük a
május 3. és 9. között lezajlott gettózástól, majd a gettóba bezsúfolt
22 ezer hitsorsosukat sújtó deportálástól. Mi több, Bíró József egy
hadügyminiszteri menlevélnek köszönhetően a munkaszolgálat poklát is
sikeresen ekerülte. Ennyi biztosíték birtokában a nyilasuralom
bekövetkeztével is viszonylag biztonságban érezték magukat. Annyira,
hogy időnként az utcára is kimerészkedtek. Vesztükre tették: 1945 január
hatodikán egy, a fővárosba nyilasnak szegődött nagyváradi újságárus
felismerte őket, és rögtön riasztotta az első útjába kerülő járőrt.
Amikor Zoltán Gábor könyvének a Bíró család kálváriáját megjelenítő
oldalait elolvastam, rögtön erős késztetést éreztem arra, hogy
történetüket másokkal is megosszam. Főleg azokkal az olvasóinkkal,
akiknek a regény nem kerül a kezébe. Íme Bíró Márk és Bíró József
nagyváradi lakosok végóráinak krónikája:
Halák
Mihály pedig, a kis púpos Halák, egymaga két férfival foglalkozik.
Segítséget nem kér és nem fogad el. Persze a két mezítelen férfi
csuklóját és bokáját akkurátusan összeköti spárgával, mielőtt elkezdi a
beszélgetést velük.
Apa
és fia: le se tagadhatnák, úgy hasonlítanak. Az apa háta enyhén
meghajlott, a fiú magas, egyenes tartású. Az apa hatvan és hetven között
lehet, de amikor Halák megkérdezi, pontosan mennyi, és az belekezd,
hogy az idén töltöm be, a púpos félbeszakítja: – Nem töltöd be. Mert én
nem akarom, hogy betöltsed.
És
rámér egy ütést. Nem úgy, mint Bokorék, akik az imént hipp-hopp
agyonverték a németet. Hanem hogy igazán fájjon, de ne igazán ártson.
Nagyváradiak. Gimnáziumigazgató volt az apa. Köztiszteletben álló,
városszerte ismert férfi. Halák Mihály csak kívülről látott gimnáziumot.
Két osztály polgárit járt ki. Ami nem kevés, ha azt vesszük, hogy
törvénytelen gyerek, akinek anyja öngyilkos lett. De tekintetbe véve,
hogy az apja sikeres vendéglős volt, nem sok. Kicsit ha másképp
fordulnak a dolgok, tanulhatott volna Halák is. Neki az apa törvényes
feleségének nagylelkű gondoskodása jutott, amit egy percig se tudott
hálásan fogadni. Tüskés modorú kis fickó volt. Ezért nem vették az apja
nevére. És ezért deponálták falura, a mostohaanyja szüleihez. Ahol az
egyszerű vidéki emberek a maguk rendjének megfelelően nem úgy bántak
vele, mint valami hímes tojással. Megbetegedett. A betegségét nem
kezelték ki. Úgy lett kistermetű és púpos. Muszáj tehát megkérdeznie a
nagyváradi gimnáziumigazgatótól, hogy miért nevet rajta.
– Mert púpos törpe vagyok? Mert egy buta paraszt vagyok?
Az
idősebb fogoly bizonykodik, hogy nem tartja nevetségesnek. Egyáltalán, ő
soha nem nevet a kis növésű embereken. Sem azokon, akiknek fejlődési
rendellenességük van. Azt se gondolta soha, hogy a maturáltak eleve mind
okosabbak lennének azoknál, akik nem jártak gimnáziumot. Sokáig
magyarázna még, reszkető szájjal, de kerek mondatokban, ha Halák nem
hallgattatja el.
– Hazudozol itt nekem, zsidó. Minden zsidó hazudik.
A
mondathoz bántalmazások társulnak. Az összekötözött férfi nekidől a
másiknak. Két kuglibábú, esnek. De a padlón heverni nincs megengedve.
Fel kell emelkedniük térdelő vagy guggoló helyzetbe. Hogy kihallgatójuk
csizmás rúgásaitól megint eldőljenek. A fiatalabbik fogoly a véres
szájából potyogó fogával kérleli Halákot, hogy ne bántsa az édesapját.
Először
is a vén zsidó nem lenne szabad életbe legyen, szögezi le Halák Mihály.
Nagyvárad volt az első város, ahol gettóba zárták a fajtájukat. A lapok
megírták, a Filmhíradó bemutatta. Az egész ország büszke mosollyal
tekintett Nagyváradra. Onnan kezdték el a németek által kijelölt
táborokba szállítani őket. Hogyhogy azt megúszta.
Érdemeire való tekintettel közbenjártak érette.
Kivételezés!
Protekció! A mindenkire vonatkozó rendelkezések alól való kibújás!
Mindig, mindig, mindig! De most aztán vége. Utánamész a nagyváradi
sorsosaidnak, vénember. Én, a kis Halák Misi, utánuk küldelek.
Amikor
behozták őket, kiderült, hogy van egy másik fia is a nagyváradi
gimnáziumigazgatónak. Egy orvos, aki nem tartózkodott a helyszínen. El
fogják árulni, hol van.
Apa és fia bizonygatják, hogy nem tudják.
– Megint hazudtok, ti zsidók. Ti rohadt doktorok.
– És te miért élsz még, ha szabad kérdeznem? – faggatja Halák a fiatalabbik foglyát.
Az
elmagyarázza, hogy munkaszolgálatra kapott behívót, de levelet írt a
honvédelmi miniszter úrnak, aki kegyes mérlegelés után mentesítést adott
neki.
– Mégis mire föl? Bazmeg.
– Hogy befejezhessem a könyvemet.
– Te könyvet írsz? Mirül?
– Erdély kastélyainak értékeiről.
– Ki mondta, hogy te könyvet szabad írjál?
– Már írtam tizennyolcat.
– Ezért most kapsz tőlem tizennyolcat, doktor.
Valamennyi idővel később az apa könyörög. Halák ne bántsa tovább a fiút.
A fiú azt kéri, ölje meg őket. Legyen könyörületes. Lője le őket a puskájával.
–
Mit képzelsz, büdös zsidó? Huszonöt fillér egy golyó! Nem ér annyit az
életed. Egyszerűen addig verlek, amíg megmurdálsz. Világos?
Ezt
csak azért mondta Halák, hogy fájjon. Hajnali háromkor a két nagyváradi
ember meztelenül és tetőtől talpig sebesen, de a saját lábán megy le a
földszintre. Összekötözik őket két másikkal.
Ott
van a a pap meg mások is az aznap kezeltek közül. Míg a Nídosi-bankett
résztvevői déltől ettek és ittak egyfolytában, ezek a vendégek nem
kaptak semmit. Sokan a szomjúságtól jobban szenvednek, mint számtalan
sebüktől. Elindítják őket, és kint meglátják a havat. Van, aki lehajol,
és markol belőle. Magával rántva a jobbról-balról hozzákötözötteket. Az
oldalról kísérő nyilas ráförmed.
– Kértél engedélyt tőlem? Dobd el, kurva anyád redvás zsidó picsájába. Abba.
Azt kérdezi Megadja Ferenc a sógorától, Légrádytól:
– Bercikém, nemrég tele volt zsidóval a ház. Mondd, mi lett velük?
– Hófehérkével és a hét törpével kimentek sétálni a Duna-partra."
Forrás : erport.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése