Oldalak

2016. október 25., kedd

„Hátrány, hogy nem tudok jól románul, mert lehetne jobb munkám is” - Miért nem tudnak románul a magyar tanulók Nagyváradon?

Örökzöld téma több mint száz éve Erdélyben , a román nyelv ismeretének a hiánya,vagyis sokan nem tudnak románul.Más a helyzet Székelyföldön, Kolozsvárott,Nagyváradon, és a többségében magyar lakta közösségekben.A romániai tanügy nem tudta,vagy nem akarta megoldani a magyar származású állampolgárok román nyelv könnyebb megtanulását.Anyanyelvi szinten kell megtanulni a magyar tanulóknak a román nyelvet,mely szinte lehetetlen a többség számára.

Szülői szemmel nézve is nem könnyű a helyzet megoldása.Fiam az egyik nagyváradi líceumba tanul.Az első szülői értekezlet fő témája volt és van, a román nyelv ismeretének a hiánya.Az osztály több mint a fele nem tudta,vagy nagyon gyengén beszélte a román nyelvet.Megjegyzem,hogy a román nyelvet tanító tanárnő is csak néhány szót ismer magyar nyelvből. Valamelyest javult a helyzet,de állandóan hangoztatja,hogy kötelesek megtanulni az állam nyelvét.Ha magyar közösségben él a tanuló,hogyan tudja megtanulni a román nyelvet?Esetleg egyéni ambícióval,plusz órákkal lehet segíteni.Az tény, a román nyelv ismerete fontos,ha a tanuló Romániában akar élni és dolgozni.Úgy látszik,nem sikerült a többségi nemzetnek elérni,hogy mindenki az állam nyelvét használja.Sajnos az akarat is hiányzik ...

Olvastam egy tanulságos cikket.Ezt olvashatjuk a bevezetőben : "Kolozsváron a székely egyetemisták pénzt fizetnek azért, hogy megtanulják azt, amit 12 év alatt a romániai oktatásnak nem sikerült elérnie: román nyelven kommunikálni. A kincses városban a Kolozsvári Magyar Diákszövetség (KMDSZ) negyedik éve szervezi meg románnyelv-tanfolyamát azoknak a diákoknak, akik nem ismerik megfelelően az ország hivatalos nyelvét. Háromszéken például az önkormányzatokkal karöltve szervezne az RMDSZ olyan programokat, amelyek a román nyelv megfelelő elsajátítását segítenék elő. A segítség elkelne, hiszen a 2011-es tanügyi törvény gyakorlatba ültetése túlságosan lassú." Miért lassú? "A 2011-es tanügyi törvényből, amely előírja a nemzeti kisebbségek számára a román nyelv nem anyanyelvi szintű oktatását, 5 év alatt annyi valósult meg, hogy elkészült az 1-4 osztályosok románnyelv-oktatására (is) vonatkozó alternatív tanterve. Király András oktatásügyi államtitkár tájékoztatása szerint jelent pillanatban harmadik osztályig tanulják a nemzeti kisebbségek nem anyanyelvként a románt, jövő tanévben kezdenek a negyedik osztályosok. Most dolgoznak az ötödikes alternatív tanterven, készül a tankönyv is. "

Fontos ,elindult valami.Mi az akadály: "Arra a kérdésre, hogy meglátása szerint miért megy ilyen lassan a kerettörvény gyakorlatba ültetése, Magyari elmondta: az alkalmazásra, a fokozatos életbe léptetésre óriási határidőket jelölt ki a minisztérium. "Egy ilyen ráérős, bürokratikus magatartással van dolgunk, amit folyamatosan bírálunk, a parlamentben interpelációk is voltak ezzel kapcsolatban. Szakmai téren egyetértés van abban, hogy ez egy túl lassan előrevitt folyamat, fel kellene gyorsítani, politikusok is egyetértenek ezzel, de borzasztóan nehézkes a rendszer, további törvénymódosításokra lesz sajnos szükség, hogy írtsunk a benne levő bürökráciából" - magyarázta az RMDSZ oktatásért felelős ügyvezető alelnöke. "
Teljes cikk : maszol.ro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése