"A nagyváradi Bábszínház
Lilliput Társulata ama kérését juttatta el az illetékes hatósághoz, hogy
a jövőben közösségük Fux Pál, az egykori bábtervező és -rendező neve
alatt kíván működni. E tény teszi időszerűvé az esztendővel ezelőtt
elhunyt művész életútjának fölidézését" - írja a Biharország.
Teljes cikk :
"Nagyszalontán
született 1922-ben. Tanulmányait a helybeli zsidó iskolában kezdte, a
középiskoláit részben Szalontán, de főleg a nagyváradi dr. Kecskeméti
Lipót Líceumban folytatta. A rajzolás, festegetés már gyermekkora óta
érdekelte. Váradi diákként a képi ábrázolás módozataiba Földes Imre, a
Sonnenfeld nyomda grafikusa avatta be. Az 1940-es években ezen az úton
lépett tovább, amikor Budapesten a hivatásának élő Bortnyik Sándor
Munkácsi-díjas festőtől, grafikustól (1893–1976), Vasarely mesterétől a
képszerkesztés és a színekkel való bánás műhelytitkait sajátította el.
Fux Pált 1943 nyarától munkásszázadba
sorozták be, és a Kárpátok, majd a szlovákiai Beszkidek lejtőin ásta a
fasiszta csapatok védelmét biztosító lövészárkokat, védőállásokat. A
hitlerizmus várható bukásáról megbizonyosodva, 1944 decemberében
megszökött. Nagyszalontán, a Tenkei úti kifosztott otthonba egymaga tért
haza. Édesapja 1945 tavaszán követte; viszont a női családtagok a faji
gyűlölet áldozatai lettek.
1946-ban megnősült, házasságukból két
fiú származott. A szülőföldjén töltött évtizedekben a város művelődési
életének tevékeny irányítója. Kezdetben az Arany János Líceum
végzőseinek évenként klasszikus színműveket tanított be (Moliére:
Botcsinálta doktor, Farkas Imre: Iglói diákok, Gogol: A revizor, Zilahy:
Süt a nap). Ezeket az 500 férőhelyes Vigadóban adták elő, olykor falusi
művelődési otthonokat is fölkerestek. Az elméleti líceum megszűnte után
az ekkor alakult Művelődési Házban folytatta rendezői tevékenységét. A
műkedvelő felnőttekkel időszerű darabokat mutatott be. Legrangosabb
rendezvénye 1954-ben volt: egész estét betöltő, tematikus balettel
léptek a közönség elé. Mindezeknek nem csupán rendezője, hanem
díszlettervezője és kivitelezője is volt.
1947-ben két, általa tervezett
emlékművet avattak föl, amelyek napjainkig a holokauszt borzalmaira
emlékeztetnek: a zsinagóga előtt áll egy cementoszlop, rajta héber,
román és magyar nyelven a bibliai parancs: „Ne ölj!”; a zsidó temető
közepe táján pedig egy művészien alkotott „siratófal” a 472 áldozat
nevének megörökítésével.
Fux Pál életében 1956-tal új korszak
kezdődött: a nagyváradi Állami Bábszínház díszlet- és bábtervezője lett.
Vallomása szerint „az itt töltött 17 év életem legszebb korszaka volt”.
Művészi elvei, bábszínházi elképzelései azonosnak bizonyultak a
Kolozsvárról idehelyezett vezetőjével, a Kovács Ildikóéval. Közös
sikerük egy több európai országot fölkereső körútban érte el
csúcspontját.
A Román Kommunista Párt megyei bírója
1972-ben figyelmeztette a Bábszínház igazgatóját: Fux Pál művészi
munkássága nincs összhangban a szocialista realizmus alapelveivel.
Eltiltásának következményeként Izraelbe aliázott. Jeruzsálemben
teremtettek új otthont maguknak, és termet művészi törekvései
megvalósításához.
A terjedelmes egyedi grafikák és
festmények mellett miniatűrjeivel közismert vallásos és világi
szövegeket illusztrált: az Ószövetségből Salamon király 150 zsoltárát és
az Énekek énekét, továbbá Shakespeare 154 szonettjét. Az alkotó
vallomása szerint az általa követett művészi irányzat a szecessziónak a
szürrealizmussal való összefonódása.
Legfontosabb kiállításának színhelyei:
Nagyvárad, Nagyszalonta, Bukarest (1972 előtt); Jeruzsálem, Haifa,
Tel-Aviv, Sydney, Monte Carlo, Washington (az emigrálás után). Mindezek
tudatában kijelenthető: Fux Pál nem élt hiába! Bábfigurái a gyermekeket
örömre fakasztották, grafikái, miniatűrjei pedig a felnőtteket
gyönyörködtették, szellemi életüket a szépség élményével tették
gazdagabbá."
Forrás : biharmegye.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése