Válogatás Ady Endre nagyváradi tartózkodásairól és Léda és Csinszka iránti szerelmének az eseményeiről,valamint más fontosabb eseményekről.
1851-ben születik Ady Lőrinc , 1858-ban Pásztor Mária, a költő
édesapja és édesanyja. 1874-ben kötnek egymással házasságot. Mindketten túlélik
fiukat, Ady Lőrinc 1929-ben, Pásztor Mária 1937-ben hal meg. A fiatal házaspár
, döngölt földes padlózatú, nádfedeles vályogházban lakik, s mintegy félszáz
holdnyi birtokon folytat gazdálkodást. A falut elkerüli a vasút, s nincs
postahivatala.
1899
Ősszel elígérkezik a nagyváradi Szabadsághoz, de csak néhány hónappal később tudja elhagyni Debrecent.
1900
Januárban belép a nagyváradi Szabadság szerkesztőségébe. A lap
kormánypárti.
A városban elsők között Szűts Dezsővel ismerkedik össze, aki
különböző lapoknál újságíróskodik, bátorítja, támogatja Adyt költői útján, de ő
vezeti be a váradi éjszakai életbe is.
A Szabadság szerkesztőségében barátságot köt Biró Lajossal és
Nagy Endrével.
Mindhárman nyilatkozatban utasítják vissza a helyi Szigligeti
Társaság elnökének, Rádl Ödönnek támadását a modern irodalom ellen.
Barátságot köt Dankó Pistával.
Tavasszal bejelenti, hogy új verseskötetet szándékozik kiadni,
augusztusban megjelenik a kötet első előfizetési felhívása a Szabadság
hasábjain, ősszel segélyt kér Szigligeti Társaságtól a kiadásra.
Ugyancsak még tavasszal megismerkedik egy csinos szőke diáklánnyal,
Márton Gabriellával, akinek írói ambíciói vannak, hírlapi cikkei is
megjelennek. Ősszel már eljegyzésükről ad pletykaszerű híradást egy lap, a hírt
Ady cáfolja.
A városok, amelyeket addig alaposabban megismerhetett a magyar
városiasodás különféle kérdésköreit mutatták be, most Váradon találkozik az
asszimilált-asszimilálódó zsidóság világával és az antiszemitizmus nyílt vagy
rejtett megnyilatkozásaival. Álláspontja határozott. Szeptemberben éles,
szarkasztikus írásban utasítja vissza a fővárosban élő, neves
irodalomtörténész, Bodnár Zsigmond nézetét, hogy „a klerikalizmus és
antiszemitaság térfoglalása az idealizmus növekedését jelenti”
1901
A január 1-jén megjelent Írók és írások című cikkében
először említ Nietzschénél szereplő fogalmat: „Az Űbermensch tehát nem fantóm.
Igaz, élő ember: kiválóság.”
Több műsoros esten szavalják, felolvassák verseit.
Ismeretséget köt Fedák Sárival.
Április 22-én megjelenik a Nagyváradi Friss Újságban a váradi
káptalant támadó cikke, az Egy kis séta. „…De nézzék meg a Kanonok-sort
és gondolkozzanak. Az előkelő, feszengő, jómódra valló paloták redőnyei le
vannak bocsájtva. Lakosai a legmihasznább, legingyenélőbb emberek. (…)
Sétáljanak el aztán bármely külvárosi részbe. De erősítsék meg a szívüket. Mert
nyomort, bűnt és piszkot látnak. Meglátják, hogy mennyi nyomort lehetne
enyhíteni s mennyi könnyet letörölni a kanonokok pénzével.”
A káptalan bepereli, a bíróság az év végén három napi fogházra és tíz korona
pénzbírságra ítéli.
Májusban elhagyja a Szabadság szerkesztőségét és átszerződik az
ellenzéki szellemű, erősen radikalizálódó Nagyváradi Naplóhoz. Szerkesztője
Fehér Dezső, akit Ady a „nevelőmesterének” tart őszintén hisz költői
tehetségében, és egyengeti útját.
Júniusban A fekély címmel éles támadást intéz Bartha
Miklós ellen, akivel a korábbi években még rokonszenvezett.
Tisza István és a bihari dzsentry címmel október 24-én
jelenik meg első bíráló cikke Tisza Istvánról. Előzménye, hogy október elején
megbukott a helyi képviselőválasztáson Tisza Kálmán, s a megyében csökkenni
kezd a Tiszák népszerűsége. Ady 1899 október 28-án említi először
publicisztikájában Tisza István nevét, s ez év őszéig legtöbbször
megbecsüléssel ír róla. 1901. február 2-án még „mi országunk: Biharország
szeretett reménységének” nevezi.[12]
Novemberben A poétakirály és felesége címmel
beharangozza a Jókai-házaspár váradi meghívását és kiáll Jókai mellett, akinek
sokan nehezményezték a zsidó származású Nagy Bellával kötött
házasságát.(Jókaiék csak a következő évben tesznek eleget a meghívásnak.)
Decemberben mozgalmat indít a párbaj betiltásáért.
1902
Januártól Fehér Dezső társszerkesztőjévé teszi a Nagyváradi
Naplónál.
Márciusban rövid, lelkesült cikket ír Kiss Józsefről: „…A
kozmopolitának hirdetett nagy poétának az egyetlen verse fölér a legújabb
összes úgynevezett hazafias lírával”[13],
ugyanabban a hónapban megismerkedik Bródy Sándorral.
Májusban a váradi királyi tábla elutasítja fellebbezését az Egy
kis séta perében és helybenhagyja az elsőfokú ítéletet.
Nyáron bontakozik ki néhány hónapig tartó viszonya egy nála
idősebb orfeum-énekesnővel, Rienzi Máriával.
Júliusban ötnapi fogházbüntetést tölt Szegeden egy még
1899-ben, Debrecenben vívott párbaja miatt.
Ady, Biró Lajos és egy váradi ügyvéd, Dénes Sándor egy-egy
egyfelvonásos darabot írnak, a három darabot szeptemberben adják elő. Ady
jelenete, A műhelyben az irodalom emberének három lehetséges, egymástól
eltérő felfogását és magatartását vázolja fel a társadalommal szemben (a teljes
kiábrándultságot, a messiánikus hitet és a társadalom-jobbítás reményét). A
bemutató napján, szeptember 27-én Várady Zsigmond cikket ír a Nagyváradi
Naplóba A mi fiaink címmel. Várady ügyvéd, újságíró, később képviselő, s
1913-ban öngyilkos lesz, amikor meghiúsul az általános választójog bevezetése.
Cikkében a három fiatalt méltatja, az eredeti magyar darabok színrehozatalának
jelentőségét említi, de túl ezeken felhívja a figyelmet a vidéki városok önálló
kulturális kezdeményezéseinek fontosságára. Csirája ez annak a nagyobb ívű
gondolatnak, mely A Holnaphoz vezet. Juhász Gyuláék majd éppen annak a
Dénes Sándornak lakásán szövik terveiket, aki ezen az esten szerepel, s nála
történik az antológia legendás névadása.
Októberben Osvát Ernő közreadja a jelenetet a Magyar Műhely
hasábjain.
Novemberben Irodalmi reakció címmel felemeli szavát,
amikor egy budapesti lap Erdős Renée új verseskötete kapcsán a modern irodalom
„beteges érzékiségét” emlegeti.
1903
A Nagyváradi napló felelős szerkesztőként jegyzi nevét. Újévi
cikkében arról a hecckampányról ír, amelyet a kormány és Bartha Miklós szított,
mondván, hogy a valamikori Rákóczi-birtokon a zsidó bérlők szipolyozzák ki a
rutén parasztokat. Ady szerint az egész nagybirtokrendszer felelős a
szegénységért. „Lelkében ma már minden dolgozó magyar ember szocialista…”
Februárban a Szigligeti Társaság neki ítéli a (bihari
születésű, de szegedi törvényhatósági bizottsági tag) Pálfi Antal által
alapított 200 koronás újságírói pályadíjat. Ezután adja közre március 1-én a
Nagyváradi Naplóban Levél az apámnak című írását az újságíró-hivatásról,
Heine szavával a szentlélek lovagjainak nevezve az újságírókat.
Márciusban néhány napra Velencébe utazik.
Áprilisban versei jelennek meg Bródy Sándor lapjában, a
Jövendőben.
Májusban harcos cikkeket ír Somló Bódog mellett, akit
evolucionista, darwinista nézetei miatt a konzervatív tanári kar el akar
távolítani a jogakadémiáról. A Merénylet a nagyváradi jogakadémián című
írást Pör a gondolkodás ellen címmel vezércikként leközli Vészi József a
Budapesti Naplóban.
Júniusban letölti az Egy kis séta miatt kirótt
háromnapos fogházbüntetését.
Júliusban a Társadalomtudományi Társaság nagyváradi megbízottja
lesz.
Augusztusban megismerkedik Diósy Ödönné Brüll Adéllal. (Egyes
emlékezések szerint szeptember elején.) Brüll Adél (1872-1934) jómódú nagyváradi
zsidó családból származik, okos, művelt, szép nő, 1898-ban megy hozzá Diósy
Ödönhöz. Férje jó képességű üzletember, Baross Gábor kinevezi a Kereskedelmi
Múzeumba, s annak megbízottjaként Szófiában tevékenykedik, export-import
ügyeket intéz Magyarország és a Balkán között, közben saját vállalkozásokat is
folytat. A házaspár Szófiában katolizál. Diósy 1900-ban tönkremegy, szökve
menekülnek Szófiából. Párizsban telepednek le, Diósy új vállalkozásokba kezd.
Adél néha hazalátogat, 1901-ben és 1902-ben is hosszabb-rövidebb időt tölt
Nagyváradon. 1903-ban júliusban ismét hazautazik. Korábban is találkozhatott
már Ady nevével, hallhatott róla otthoni tartózkodásai alatt, s olvashatta
írásait a Nagyváradi Naplóban, amely Párizsban is járt nekik, mivel férje a lap
alapító részvényesei közé tartozott. A kortársak egész legendát szőttek a köré,
hogy Diósyné 1903-ban avval a föltett szándékkal utazott haza, hogy kimentse
Adyt a provincialitás hínárjából. A szép, de kellő alapot nélkülöző legendával
szemben valószínűbb, hogy személyes megismerkedésük a véletlen műve volt.
Szeptemberben Adél Pestre utazik, Ady elkíséri, másnap tér
vissza. Megjelenik az első Brüll Adélhoz írott vers: A könnyek asszonya.
Ady néhány nappal később újra meglátogatja Adélt Pesten, féltékenységi jelenet
játszódik le köztük, mivel Adél egy régebbi váradi férfiismerősét fogadja
szállodájában. Ennek a jelenetnek emléke szüremlik át a következő évben írott
Balogh című novellájába. Megjelenik új kötete, a Még egyszer.
Októberben Adél visszatér Párizsba. Ady Pesten elbúcsúzik
tőle.(Emlékezések szerint Münchenig kísérte, mások szerint Bécsig ment vele.)
Bejelenti Fehér Dezsőnek, hogy megválik a laptól. Hazautazik Érmindszentre,
franciául tanul. Utolsó cikke a Nagyváradi Naplóban október 24-én jelenik meg (Falusi
levél), ebben többek között megemlíti, hogy a következő évben külföldre
megy, talán Pétervárra (néhány hónappal korábban már vásárolt egy orosz
nyelvtant), talán Párizsba, talán Berlinbe.
Novemberben megyei segélyt próbál szerezni külföldi
tartózkodásához.
Decemberben Vészi József munkatársul hívja a Budapesti
Naplóhoz.
1905
Február 19-én jelenik meg a Találkozás Gina költőjével: ebben
a versben írja le először a Léda nevet. E költött név ezután is a versek
számára fenntartott név marad, személyes érintkezésükben, levelezésükben
mindvégig Adélnak szólítja Diósynét, s másoknak is így beszél róla.
Májusban Adél hazautazik Párizsból, Ady Münchenig megy elé, néhány
napot együtt töltenek a Starnberger See partján. Ez az élményi alapja A tó
nevetett című versnek.
Adél őszig Nagyváradon van, Ady többször meglátogatja.
1906
Ősszel több hetes földözi tengeri hajóúton vesz részt Adéllal.
1907
Júliusban Adél is hazutazik édesanyja betegségének hírére, de
édesanyja meghal, mire hazaérkezik.
Augusztusban Adélnak kislánya születik: halva. Ady gyermeke
volt? Diósy Ödön volt az apja? A visszaemlékezések nagy része az előbbit
sugalmazza, de ez is a bizonyíthatatlan legendák körébe tartozik.
1908
Februártól májusig Érmindszenten lakik, ez alatt az idő alatt
onnan utazik Debrecenbe, Nagyváradra, Pestre. Februárban részt vesz Váradon a
fiatal íróknak azon a baráti összejövetelén, amelyen irodalmi kör megalakítását
tervezik. A legenda szerint megérkezésének estéjén adja a Holnap nevet a
szerveződésnek. (A kérdésre, hogyan nevezzék magukat, fáradtan csak annyit
válaszol: Majd holnap…- ti. majd akkor térjenek erre vissza.
Augusztusban Olaszországon, Velencén keresztül tér haza
Adéllal. Adél szeptemberben néhány napos látogatást tesz Érmindszenten.
Szeptemberben megjelenik Vajda János emlékének dedikálva A
Holnap első kötete. Antal Sándor rendezi sajtó alá és ő ír hozzá előszót. Ady
mellett Babits Mihály, Balázs Béla, Dutka Ákos, Emőd Tamás, Juhász Gyula és
Miklós Jutka verseit tartalmazza. Minden költőt kis ismertető szöveg vezet be.
Már a Nyugat megindulása is konzervatív támadásokat váltott ki az év elején, de
most a kötet megjelenése után még élesebben két táborra szakad az irodalmi
közélet, és megkezdődik a modern magyar irodalom első nagy vitája, mely a
következő évet is felöleli.Ady októberben végleg megválik a Budapesti Naplótól. Részt vesz Nagyváradon a Holnap Társaság megalakulásán. Antológia helyett a jövőben rendszeresen megjelenő folyóiratot szeretnék kiadni. Ez a terv nem válik valóra.
1909
Márciusban Adéllal a Riviérára utazik, megfordulnak Nizzában, Monte Carlóban. Itthon megjelenik második novelláskönyve, az Új csapáson. Octavian Goga románra fordítja és közreadja néhány versét. Verseit szavalják a Galilei Körben.
Augusztus elején a Gyalui havasokban üdül kolozsvári
barátaival. A hónap második felében Adél hívására Svájcba utazik.
Szeptember közepén jön haza, hazautazik Érmindszentre, majd
decemberig a fővárosban és különféle vidéki városokban vesz rész irodalmi
matinékon és esteken.
1910
Júniusban Adél itthon kezelteti magát. Egyre többet civódnak,
Ady szakításra gondol. Szinte menekül Adél elől, a Csorba-tóhoz utazik, ahol
öccse tölti a mézesheteit.
Szeptemberben helyreáll kapcsolata Adéllal.
Novemberben rosszul lesz egy Miskolcon rendezett Nyugat-esten.
Érmindszenten betegeskedik. Vádaskodó, veszekedő levélváltása van Adéllal. Adél
Ady családját okolja viszonyuk romlásáért.
1911
Januárban Párizsba utazik. Mind több a veszekedés közte és Adél
között.
Márciusban Adéltól búcsú nélkül jön haza.
Májusban újra, immár utoljára útnak indul Párizsba. Röviddel
megérkezése után Monte-Carlóba utazik Adélhoz. Együtt mennek Olaszországba,
Pisába, Firenzébe és Rómába látogatnak.
Június végén érkezik haza. Júliusban Adél is Pestre utazik.
Szeptember közepén a Chiemseenél találkozik Adéllal, Münchenbe
mennek.
November második felében levelet kap Svájcból.” Kedves Ady
Endre. Itt a francia Svájcban, egy lánypensionatban ezen a szomorú őszi
délutánon kezembe került a maga arcképe és erősen elszomorított. Bocsásson meg,
de borzasztó elgondolnom, hogy maga, a ma talán egyetlen élő magyar zseni,
ilyen fiatalon, ilyen betegen, ilyen kiélten néz a világba. Nem tudom létezik-e
s ha létezik jó-e Magához a Maga Léda asszonya, de kérve-kérem, vigyázzon
Magára.”
A levél írója az akkor tizenhét éves Boncza Berta, Csinszka.
A levélre Ady december végén válaszol.
Boncza Berta újévre jókívánságait küldi Svájcból, levelében
írja: „A betegsége szomorúvá tesz - őszintén érint - bár érdek nélkül.
1912
Januárban „Talán címezhetném Kedves Kis ismeretlen barátnőmnek
is magát” kezdettel levelet ír Boncza Bertának
A tavasz folyamán folytatódik levelezése Boncza Bertával, az év
második felében azonban megszakad a levélváltás. Boncza Berta júniusban végleg
hazatér a svájci intézetből Csucsára.
Karácsonyra hazautazik Érmindszentre. Boncza Berta újévre
üdvözlő lapot küld.
1913
Március 16-án a Nyugatban megjelenik a Kis női csukák,
melyben mintegy elbocsátja az Adéllal történt szakítás utáni futó kalandjait.
Májusban Brüll Adél Pestről Párizsba utazik, Adytól levélben
találkozót kér a bécsi pályaudvaron. A találkozás nem jön létre.
Júliusban elhagyja a szanatóriumot és hazautazik Érmindszentre.
Zilahra, Nagyváradra látogat.
Egész évben folyamatosan levelez Boncza Bertával.
1914
Április 23-án Csucsára látogat, több mint kétévi levelezés után
személyesen is megismerkedik Boncza Bertával. Boncza Berta ebben az időben Lám
Bélához készül férjhez menni, aki diplomás gépészmérnök, később novellákat is
ír. Ezt a viszonyt zavarja meg Ady betoppanása. Váradon mulatozás után mámoros
fővel ül vonatra, fáradtan, gyűrötten érkezik Csucsára. Néhány nappal később
írott levelében mentegetőzik is kinézetéért.
A Nyugat május 1-i számában jelenik meg a csucsai bemutatkozást
idéző vers: Vajon milyennek láttál?
Májusban egyre bensőségesebbé válik levelezésük. Május 14-én
Boncza Berta így ír: „Egyetlen - jó - Ady Endrém - tegnap - nem folytathattam
[ti. a levelet. K. Z.], túl izgatott voltam! - Aludni sem tudtam - mindig Önre
gondoltam - rettenetes - így élni! Messze attól az egyetlentől - akit én igazán
szeretek!”
Júniusban Ady ismét Csucsára látogat, 6-án érkezik és 12-én
utazik tovább. Ez a hét kapcsolatuk döntő fordulata. Elhatározzák, hogy
összeházasodnak. Ady megkéri Berta kezét a nagymamától. Berta anya nélkül nőtt
fel,édesanyja gyermekágyi lázban az ő születésekor meghalt. A nagymama, Török
Károlyné – mivel Berta szülei első unokatestvérek voltak – egyszerre nagymamája
és nagynénje Bertának. Ő áldását adja a frigyre. Azon a héten születik meg a
Csinszka név. Eltérően a Lédától, ez nemcsak versekben szereplő név lesz, hanem
a levelek és később a mindennapi érintkezés megszólító formája is. Boncza Berta
ettől kezdve magát is Csinszkának nevezi. A hét hangulati emlékét őrzi A
Kalota partján című vers.
Ady elutazik Csucsáról, de 26-án visszatér, levelet ír Boncza
Miklósnak, megkéri leánya kezét. Csinszka ugyancsak levélben kéri apja
hozzájárulását férjhezmeneteléhez. A két levelet közös borítékban adják fel.
Nem érkezik válasz, de a hallgatás ezúttal nem beleegyezést jelent.
Júniusban Csinszka húsz éves, tehát még nem nagykorú, szülői
engedély nélkül nem mehet férjhez. Az akkori törvények (1877. XX. t .c.) a
huszonnegyedik életév betöltéséhez kötik a nagykorúságot. A huszadik életév
után viszont kérelmezni lehet önálló háztartás alapítására a nagykorúsítást,
vagyis a szülői beleegyezést pótló gyámhatósági beleegyezést. Csinszka ezért a
kolozsvári árvaszékhez fordul az engedélyezésért. Megkezdődik a hosszadalmas
bürokratikus eljárás, melynek során a rokonságnak és a leendő férjnek egyaránt
meg kell jelennie a lakóhelyén illetékes hatóság előtt.
Júniustól decemberig Ady Érmindszent, Csucsa, Kolozsvár és Pest
között ingázik. Próbálja sürgetni az eljárást, kerülő utakon, összeköttetései
révén próbálja jobb belátásra bírni Csinszka apját. Mozgósítja közös
ismerőseiket. Hasztalan. Márpedig Boncza Miklós a központi szereplő: ha az
árvaszék az ő akarata ellen dönt, joga van megfellebbezni a határozatot, évekig
elhúzhatja a házasságkötést. Így is nyolc hónapig áll ellent leánya
kívánságának. Nem maradiságból, nem gőgből ellenzi a házasságot, nem az a baja,
hogy leánya egy poétához akar hozzámenni, Ady nőügyeit és italozását is
elnézné. A beteg embertől félti leányát. Ellenkezésében nem ideológiai vagy
politikai megfontolások játszanak szerepet. Egyébként is szabadkőműves és
ekkorra már kikopott a politikából. Valamikor országgyűlési képviselő volt, de
1905 után lehagyták. Visszavonultan él Pestszentlőrincen Erlesbeck Kamillával,
aki szeretője, s fokozódó érelmeszesedésekor ápolója.
Ady az év végét Csucsán tölti.
1915
Januárban Érmindszentre utazik, onnan Pestre, hogy előmozdítsa
a gyámügyi engedélyezést. Ady a több hónapos hajszában kimerülve
újra az ital mámorát keresi, beteg lesz, veronálmérgezést kap.
Február közepéig ismét a Városmajor Szanatóriumban ápolják.
Február 26-án Kolozs vármegye Árvaszéke meghozza döntését,
irásos véghatározatában engedélyezi Csinszka kérelmezett házasságkötését.
Boncza Miklós továbbra sem adja áldását a házasságához, de a tizenöt napos
fellebbezési idő alatt nem nyújt be fellebbezést.
Március 27-én tartják esküvőjüket. A polgári anyakönyvezés
Bárczy István polgármester előtt történik, az egyházi szertartás pedig a
Szilágyi Dezső téri református templomban. Rajtuk és az összeeskető lelkészen
kívül csak a három tanú van jelen, Ady Lajos, Ignotus és Vészi József.
Április első napjaiban még Pesten vannak, aztán visszautaznak
Csucsára. Adyt Tasnádon behívják sorozásra. Az orvosi vizsgálaton
alkalmatlannak minősítik. Érmindszentre, Zilahra utaznak.
1916
Csinszka felkeresi a hadkiegészítő parancsnokság tábornokát, aki
jóindulatúan engedélyezi, hogy a mentességet egy kolozsvári szállodában
várhassák meg. A menetesség megérkezik, de ideiglenes, időről időre meg kell
hosszabbítani. Ady ettől kezdve nem szabadulhat a behívástól való félelemtől.
Márciusban Csinszkával Pestre utazik, noha február óta
betegeskedik, köszvényre, neuraszténiára panaszkodik. 26-án részt vesz a Nyugat
matinéján. Háborúellenes megmozdulás ez, melyen legnagyobb hatást Babits kelti Húsvét
előttjével. A pesti tartózkodás sűrű összejövetelei, a baráti
látogatások előhívják alkoholizmusát. Állapota hirtelen leromlik.
Áprilisban ismét a Városmajor Szanatóriumba kerül. Csinszka
vigyáz rá, rövid idő alatt rendbe jön. Amikor Csinszka elutazik újra italozni
kezd, s udvarolgat, még házassági ajánlatot is tesz egy tizenhét éves lánynak,
Máthé Eleonórának, akit idegrohamok miatt kezelnek a szanatóriumban.
Júniusban Csinszka hazaviszi Csucsára.Leveleinek tanúsága szerint az év második felében végig Csucsán van, egy rövid novemberi érmindszenti látogatást kivéve. Megrázó élménye, hogy látnia kell, mint vonulnak el a villa alatti úton a dél-erdélyi menekülők, akik a szülőhelyükre betört román csapatok elől voltak kénytelenek elhagyni otthonaikat.
1917
Januárban meghal Boncza Miklós. Végrendelete szerint egyedüli
örököse Csinszka. Semmit sem hagy törvényes házasságán kívül, egy belvárosi
kalaposnővel folytatott viszonyából született másik leányára, Gurgacsinszky
Emíliára, akinek egyébként gondoskodó, jó apja volt. Megindul a hagyatéki
eljárás.
Áprilisban két hetet töltenek Pesten.
Május elejétől június elejéig Balatonfüreden vannak. De május
20-án részt vesz a Nyugatnak a Zeneakadémián rendezett matinéján, melyen Bartók
is szerepel.
(A történethez tartozik, hogy Hatvany a szerzői
jogot Ady halála után majd Csinszkának ajándékozza. Csinszka nem hajlandó
osztozkodni Ady szüleivel, akik a trianoni béke után nehéz helyzetbe kerülnek.
Hosszú pereskedés kezdődik Csinszka és az Ady-szülők között.)
Júliusban ismét késlekedik ideiglenes katonai mentesítésének
hivatalos meghosszabbítása. Idegőrlő várakozás. Csinszka Tisza titkárától
ezúttal bevárási engedélyt tud kieszközölni, amely azt jelenti, hogy addig sem
kell bevonulnia, amíg a hivatalos felmentés nem érkezik meg.
Októberben Csinszkával Pestre utazik, átveszik Boncza Miklós
Veres Pálné utcai háromszobás lakását. Berendezik és a hónap közepén
beköltöznek.
A karácsonyt Csucsán töltik.
1918
Februárban részt vesz a nagyváradi újságíró-rendezvényen. A
közönség döbbenten látja romló állapotát, ittasságát.
Június végétől október végéig Csucsán van.
Novemberben állapota rosszabbra fordul, kisebb szélütés éri.
Egy gyötrelmes, zavart pillanatában állítólag szétszaggatja
kedvenc Bibliáját. Belső táblájára Jézus utolsó szavait írja: Eli,Eli,Lama
Sabaktani. Egyes emlékezések szerint ez még Csucsán történik, mások szerint
Pesten.
Decemberben felkötözik hozzájuk Csinszka nagymamája, aki fél a
zavargásoktól. Mindnyájan megbetegszenek. Ez nemcsak az őszirózsás forradalom ideje,
hanem a spanyol járványé is. Ady tüdőgyulladást kap.
1919
anuárban állapota válságosra fordul. Beszállítják a
városligeti Park Szanatóriumba. 27-én reggel meghal. Utolsó óráiban egy fiatal
ápolónő van mellette. 29-én a Nemzeti Múzeum oszlopcsarnokában állítják fel
ravatalát, innen kíséri hatalmas tömeg a Kerepesi úti temetőbe. Móricz
Zsigmond, Jászi Oszkár, Babits Mihály, Schöpflin Aladár, Kunfi Zsigmond, Biró
Lajos, Kernstok Károly mond beszédet és Haypál Benő Ady és Csinszka eskető
lelkésze.
Teljes cikk : m-szilvi.web.elte.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése