Oldalak

2015. március 24., kedd

Miklós Jutka, a nagyváradi fényképész

* 
A fényképészet azon kevés tevékenységi ágak egyike volt, amelyben a nőket a kezdetektől előítéletek nélkül elfogadták. Ennek ellenére a fényképezés korai időszakában, a technikai kivitelezés bonyolultsága következtében, a nő fotográfusok száma eléggé korlátozott volt. Számuk a 20. század kezdetétől fokozatosan növekedett. Sok nő számára a fényképezés nem csupán mesterséget, hanem önkifejezési formát is jelentett.

Nagyvárad, a modern szellemiségéről ismert város, ebből a szempontból sem volt kivétel. A 19. század nyolcvanas-kilencvenes éveiben Várad két legismertebb fényképészműhelyét Décsy Ilka és Smárda Mária vezették; a 20. század első két évtizedében Nagyvárad jelentős fényképészműhelyei közé sorolták Topschall Gizi, Miklós Jutka és Kertész Erzsébet műtermét, ezeket követték a harmincas években a Gyenge Rózsi, Winkler Hajnal és mások műhelyei.

A következőkben, a rendelkezésünkre álló dokumentumok alapján, Miklós Jutka fényképész munkásságát kívánjuk bemutatni.

Miklós Jutka (1884–1976), valódi nevén Militzer Júlia, mint ismeretes, a huszadik század első évtizedében Nagyváradon az Ady Endre és A Holnap antológia köré tömörülő fiatal költők és írók csoportjának jellegzetes alakja. Részvétele a Holnap Társaság által kiadott antológiában, a modern magyar líra megteremtéséért kifejtett irodalmi tevékenysége ugyancsak ismeretes. Annál kevésbé közismert egyéniségének másik, gyakorlatias oldala, mely a megélhetését biztosító jövedelmező mesterség – a fényképezés irányába vezette őt. Azt a tényt, hogy Nagyváradon, majd később Párizsban fényképészkedett, az életrajzával foglalkozó eddig megjelent több tanulmányban csak mellékesen említik, anélkül hogy kellő figyelmet szentelnének ennek a fontos életrajzi adaléknak. Ezt a hiányt szeretnénk pótolni a következőkben a nagyváradi időszak bemutatásával - írja Lucia Cornea.
Teljes cikk : varadlap.ro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése