Múlt héten a város iparának néhány jeleséről írtam, eheti írásomban
szeretnék az iparosok mellett egy kereskedőházról is megemlékezni.
Kezdjük is az időutazást, a Fő utcán, mégpedig a Bartsch házban. A mai
Lactobar helyén működött ekkoriban a Tarsoly és Risztó cég vasáruháza.
Az egykori Wurst féle üzlet helyén nyitotta meg Tarsoly János és Risztó
György modern berendezésű „dús felszereltségű és mintaszerűen vezetett”
üzletét - írja a Reggeli Újságban Farkas László.
A két ambiciózus fiatalember korához képest nagy merészséggel vágott
bele az üzletbe. Mi tagadás, a merészség mellett, a két fiatal
kereskedőnek hatalmas szaktudása és óriási helyismerete is volt. Ne
csodálkozzanak a szuperlatívuszokon kedves olvasók, hiszen Tarsoly János
hosszabb ideig működött az Andrényi Károly és Fiai cégnél és a
cégalapítás előtti négy évben a budapesti Schopper J. G. nagy
vaskereskedésében gyarapította szaktudását. Társa, Risztó György pedig a
Kugler és Andrényi vasáru üzletekben sajátította el a
vasáru-kereskedésben való jártasság csínját-bínját.
A cég rövid három esztendő alatt elnyerte a váradi vásárlóközönség
bizalmát, rokonszenvét és támogatását. Köszönhető volt ez a
szaktudásnak, a választékos, minden kényes igényt kielégítő, gyors és
pontos kiszolgálásnak, ugyanakkor a hatalmas választéknak és az „előnyös
áraknak” is. Említésre méltó az is, hogy a Tarsoly és Risztó cég, a
magyar királyi belügyminisztertől elnyerte a lőpor, lőszeráruk,
lőfegyverek és vadászati kellékek árusításának engedélyét. Mindezt
persze a vasáru különlegességek, teljes háztartási és
konyhaberendezések, épület és bútorvasalási kellékek mellett. Egyszóval a
Rákóczi út első igazi palotájának földszintjén egy, a helyhez méltó
üzlet működött 1907-től.
Ugorjunk át a Sztaroveszky utcára, ahol Vadász és Grósz kocsigyára
működik. A korabeli leírások szerint, a még csak pár éve működő gyár a
„legérdekesebbek és legtökéletesebbek” közül való, olyannyira, hogy
Nagyvárad ma már „büszkén hivatkozhatik” gyártelepei közül erre a
nagyszabású iparvállalatra is.
A kocsigyár nemcsak Nagyvárad és Bihar vármegye szükségleteit látja
el, de az ország határain túl is hódít. A szerb királyi udvar fogatait
is a váradi kocsigyár szállította. A múlt század tízes éveiben az akkori
legmodernebb technikával gazdagodott a gyár, mégpedig a hidegráfhúzó
géppel. Ez a gép a sok embert igénylő, a fát összeégető, tökéletlen
eljárást helyettesíti. Három megyére, mégpedig Bihar, Kolozs és Szilágy
megyére monopolizálták a gépet és máris fokozott tempóban kellett
dolgozni a sok rendelés miatt.
A Vadász és Grósz cég kocsijaik minden kellékét maga állította elő,
természetesen a legjobb minőségű anyagokból. Sok alkalmazottal dolgozott
a gyár. Kiváló lakatosok, bognárok, lemezelők, kovácsok, fényezők és
lakkozók alkották a szakembergárdát. Volt a gyárnak egy speciális
műhelye is, a nikkelező. Itt nemcsak a kocsialkatrészeket nikkelezték,
hanem nagyban szállítottak viszonteladók részére kerékpáralkatrészeket
és teljes „villamos csengő felszereléseket” A Vadász és Grósz évi 250 új
kocsit gyártott. Raktárában hatalmas választék állt a vevők
rendelkezésére. A ma emberének semmitmondó nevű kocsifajták nevével
találkoztam adatgyűjtés közben, de a kuriózum kedvéért felsorolnék párat
ezekből. Például Eszterházy hajtó és támlás, cserkésző, (vadász) és
szegletes hajtó kocsi, Kanada hajtókocsi, chat-á banc, gabroletta,
ponnikocsi és még sok furcsaság, minden alakban, kivitelben, nagyságban.
A cég elismertségének jele volt az, hogy Nagyvárad város „díszes,
csinos” mentőkocsijait is ők gyártották. Az állammal is szerződéses
viszonyban állottak. Négyszáz darab postakocsi gyártására szerződött a
Sztaroveszky utcai gyár.
Mai utolsó állomásunk a Szalárdi utca. Az utca végén áll az
egyszerűségében is pompás Rosenzweig ház. A házat sokan Goldstein háznak
ismerik az építtető neve után. Nos, ez részben igaz is, mert tényleg
Rosenzweig Róza férje, Goldstein Sámuel építtette. A házban működött a
Rosenzweig féle mellfűzőgyár. Az 1899-ben alapított gyár nemcsak
Magyarországon, hanem német, orosz és más külföldi piacokon is
forgalmazta termékeit. Öt-hat utazó ügynökük új piacokat kutatott fel,
nem kevés sikerrel. A Szalárdi utcai műhelyben igen sok munkás dolgozik,
írja a korabeli ismertető. A fűző mára csak kuriózum, a tulajdonosok
már az égi fűzőgyárban, de emléküket őrzi a máig álló pompás,
kétemeletes palota. Ha a Sztarill palota (Astoria) és a Pannónia
(Transilvania) sarkáról bepillantanak a mai G. Coşbuc utcára,
képzeletben ott láthatják a fehér épület csúcsán a Rosenzweig Míder
feliratot.
Forrás : reggeliujsag.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése