Találgatások folynak arról, hol és merre lehet Szent László királyunk
sírja a nagyváradi várban. Erre keressük a választ soron következő
riportunkban.Forrás : varadvideo.ro
Ugyanis I. Lászlót előbb Somogyvárott temették el, később azonban - 1113
után - a holttestét átvitték Nagyváradra, s ott helyezték örök
nyugalomra. Váradi sírja csodatevő zarándokhellyé lett. A 15. század
elejéig a váradi székesegyházban őrizték kürtje és csatabárdja mellett
fejereklyetartó mellszobrát (hermáját), amelyre peres ítéletek
résztvevői és főúri összeesküvők tettek esküt. Az eredeti herma a 15.
század elején megsemmisült, helyette újat készítettek, amelyet ma Győrben őriznek.
Teljes cikk : hu.wikipedia.org
Árpád-házi szentjeink közül a legnagyobb tisztelet Szent László
király alakját övezte. A néphagyományban mindmáig az ő alakja köré
szerveződött mondai hagyomány él a legélénkebben. Tisztelete nemcsak a
korabeli Magyarországon élt erősen, hanem egyes nyugat-európai
területeken is ( Rajna-vidék ).
A XV. századi belga városi bíróságok egyházi hatásra gyakran ítéltek
zarándoklatra bűnösöket. Az ítéletek kiszabásánál olyan
kegyhely-listákat használtak, amelyeken a szent helyek távolságok
szerint voltak osztályozva.
E listán mindössze három közép-európai kegyhely szerepel: a prágai
Szent Vencel-templom, a bécsi Szent István-dóm, s a nagyváradi Szent
Péter-templom.
László király, a kunok elleni csaták hőse, a magyar lovagkor
példaképe 1095. július29-én hunyt el. A somogyvári apátság templomában
temették el, s majd csak Kálmán király halála (1114) után II. István
király vitette át Nagyváradra, a Szent László által alapított templomba.
Temetési helyét illetően ugyanis vita támadt, és ószövetségi mintára
istenítéletnek vetették alá magukat, hogy Lászlót Somogyváron,
Székesfehérváron vagy – kívánságának megfelelően – Nagyváradon temessék
el.
Koporsóját szekérre tették, s a lovak Nagyvárad felé robogtak el vele.
Teljes cikk : ekor-lap.hu
Hogy a székesegyház mely táján temették el a szent király hamvait? nem
említik történeti forrásaink; de ismeretes e tekintetben a középkor
szokása s a szivósság, melylyel szokását megtartotta anynyira, hogy
szinte törvénynyé emelte, melytől csak kivételesen engedett eltérést. Az
egyházak alapítóinak rendszerént az egyház legelőkelőbb helyén, a
szentélyben, a főoltár előtt nyitottak sirt; ott kellett állnia
eredetileg Szent-László sirjának is. Ezt igazolja az 1883-iki ásatás
egyik igen fontos lelete. A székesegyház talaja alatt tekintélyes
nagyságu s déli oldalon két ajtóval bíró sirt találtak, mely az
alaprajzon a betüvel
van megjelölve. E sir a Báthori-féle székesegyháznak már egészen a
főhajójába, de a Szent-László építette székesegyháznak, legalább
részben, szentélyébe, a főoltár közelébe esett, mert az egyház szentélye
a keleti tornyok nyugati oldalainál kezdődött, s ama korban, midőn a
miséző pap még arczczal fordult a hivek felé, s a papság a miséző pap
háta mögött foglalt helyet: a főoltárt nem az apsis keleti oldalán
állították fel, hanem ettől távolabb, nyugat felé. E sir tehát ily
helyen s ily terjedelemmel csak Szent-László sirja lehet. Egyszerü,
földalatti helyiség volt, melynek tetejét sima, az egyház padozatával
vizszintes kőlapok fedheték; déli oldalára a két ajtót csak később,
talán akkor vághatták, midőn a szent király hamvait egyre sürübben és
sürübben kezdték látogatni.
Teljes cikk : mek.oszk.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése