Oldalak

2014. június 18., szerda

Nagyszabású tömegközlekedési tervek

Nagyszabású tömegközlekedési tervek 
A villamosvonalak meghosszabbítása, az autóforgalom korlátozása a belvárosban: többek között ezek az elképzelések szerepelnek Nagyvárad Fenntartható Városi Közlekedési Tervében. 
A Nagyváradi Helyi Közszállítási Vállalat (OTL) által elkészíttetett Fenntartható Városi Közlekedési Tervet a Közszállítók Napján, június 13-án pénteken ismertette Csuzi István vezérigazgató a vállalat mechatronikai laboratóriumában. Elöljáróban a vállalat vezetője elmondta, hogy a közszállítás az egyik legfontosabb közszolgáltatás a városban, hiszen naponta 150 ezer ember veszi igénybe az OTL tömegközlekedési eszközeit, akikhez még hozzá lehet számítani a mintegy 25 ezer ingázót is. Éppen ezért nagyon fontos hangsúlyt fektetni ennek a szolgáltatásnak a jól átgondolt fejlesztésére. Erre szolgál a 25 ezer euróból elkészítette terv, melynek költségeit a vállalat uniós forrásokból fedezte, ugyanis Nagyvárad nem része az ország hét fejlesztési központjának, ezért a kormánytól nem kapott pénzt a város ennek a tervnek a megvalósítására. Csuzi István hangsúlyozta, hogy sikerült elérni azt, hogy az unió finanszírozza a tömegközlekedés fejlesztését, és bármilyen, a közszállítást célzó pályázathoz elengedhetetlen lesz egy ilyen terv megléte. Megtudtuk, hogy a tervet készítő cég kilencven javaslatot fogalmazott meg, ezek közül végül harminchat került bele a tervbe. Csuzi felhívta a figyelmet arra, hogy a dokumentumot még el kell fogadja a helyi tanács, és ha ez megtörténik, „onnantól kezdve a terv Biblia lesz számunkra” – fogalmazott Csuzi, azaz az elkövetkező hat évben a vállalatnak lehetőleg meg kell valósítania az abban foglalt, mintegy 70 millió euró összértékű javaslatokat.

Konkrétumok

Csuzi István elmondta, hogy a terv gyakorlatba ültetésének első lépése már meg is történt, hiszen a közelmúltban elkészült a szőllősi autóbusz állomás, amely a vidéki járatokat fogadja, illetve az ingázók számára átszállási állomásként szolgál. Csuzi bejelentette, hogy az idén, vagy jövő év tavaszára elkészül két másik átszálló állomás is, az egyik a Vitéz/Decebal utcán az ANL tömbházak mellett, a másik pedig a nagyállomás közelében lesz. Az igazgató aláhúzta, hogy a tervben szereplő javaslatok között vannak olyanok, amelyek sok pénzbe kerülnek – például a villamosvonalak meghosszabbítása –, mások ellenben nem kerülnének sokba, viszont megvalósításuk feltehetőleg nagy ellenállásba ütközne, ilyen javaslatnak ítélte meg Csuzi a Sztaroveszky/Magheru és a Fő utcán a villamossínek elkülönítését az autóforgalomtól. Ennek kapcsán Csuzi megjegyezte, hogy ha megépül a Hegyesi Márton/Teodoroiu utca nyomvonalán a gyorsforgalmi út, akkor megvalósítható lesz a villamossínek elkülönítése az említett utakon. A továbbiakban az igazgató elmondta: „A belváros átépítése maga után vonja azt a döntést, hogy a közszállítást be kell vezetni a Szent László térre, és korlátozni kell a kisautó-forgalmat. Javaslatunk szerint az összes buszjáratot, ami a központban közlekedik, bevinnénk a Szent László térre, hogy az utasokat közszállítással tudjuk odavinni, és van egy másik előterjesztésre váró javaslatunk, ami arról fog szólni, hogy a belvárosba közszállítással, ne személyforgalommal lehessen eljutni.”

Villamosforgalom

A villamosközlekedés kapcsán az igazgató elmondta, hogy a vállalatnak szüksége lenne egy újabb szabadtéri villamosremízre, lehetőleg a város nyugati részén, ugyanakkor az OTL az elkövetkező években szeretné mintegy négy-öt kilométernyivel meghosszabbítani a villamosvonalakat. Körülbelül másfél kilométernyi új sínpárt fektetnének le a város nyugati részében, Csuzi elmondása szerint jó lenne, ha a villamos az ipari parkon haladna keresztül. A város déli részének sínekkel való behálózására több variáns is szerepel a tervben. Az egyik változat szerint a Vitéz utcáról indulna az új villamosvonal az állatkert felé. Onnan az ifjúsági stadion és az egyetem sportcsarnoka mellett haladna a sín a Rulikowsky temetőig, onnan a Ceyrat utcán át vezetne a remízbe. A másik variáns szerint az egyetemi sportpályától nem térne le a sín a temető felé, hanem a Pece parton haladva egyenesen a remízbe futna, a harmadik variáns szerint pedig a villamos a Vágóhíd/Blajovici utcán térne le az ócskapiacig, és onnan térne le balra, és a Pece parton haladva érne be a depóba. Mindegyik variánsnak megvan az az előnye, hogy bekapcsolná a villamosforgalomba az ócskapiacot, illetve az, hogy egy új kijárat létesülne a remízből. Egy további elképzelés az, hogy a villamost kivezessék a repülőtérig, de mint Csuzi hozzátette, ez az elgondolás nem kifizetődő mindaddig, amíg nem lesz sűrűbb légiforgalom a váradi reptéren. Csuzi István végezetül kiemelte: csak a villamosvonalak kiépítése mintegy ötmillió euróba kerülne, de amennyiben ezek a tervek megvalósulnak, akkor a villamosparkot is bővíteni kell majd.
Forrás : erdon.ro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése