Milyen helyzetben voltak a nagyváradi zsidók a két világháború között és a második világháborúban?Hogyan mentették a zsidókat a váradiak? Néhány adat,mely frissül ...
Nagyvárad zsidósága is megszenvedte a két világháború közötti
romániai üldöztetést. A közösséget 1927 végén érte az első nagy
megpróbáltatás. Lobontiu főispán és a megye más vezetőinek tiltakozása
ellenére a kormány engedélyezte, hogy december 4én Nagyváradon
megkezdődjön az Országos Diákszövetség kongresszusa négyezer
résztvevővel. A román diákság „nemzeti érdekeinek biztosítása érdekében”
követelte a numerus clausus bevezetését. A javaslatot egyhangúlag
elfogadták, és elhatározták, hogy a kormány támogatását kérik hozzá. Két
nappal később a felbujtott diákok egy csoportja husángokkal és
bunkókkal felfegyverkezve száznál több nagyváradi zsidó lakost vert
össze, közülük négyet súlyosan megsebesített. Betörtek a város hat
legnagyobb zsinagógájába, ahol a berendezést és a kegytárgyakat
pozdorjává törték. Támadást intéztek a kávéházak és a vendéglők ellen,
illetve a Nagyvárad szerkesztősége ellen is. A randalírozó diákság
december 7-én hagyta el Nagyváradot, és számottevő része – Bánffyhunyad
érintésével – Kolozsvár felé vette útját, ahol ugyancsak nagy pusztítást
végzett.
A két világháború közötti időszakban a román hatóságok gyakran hoztak
a zsidó közösséget hátrányosan érintő intézkedéseket, így 1938
januárjában betiltották a rituális vágásokat, egy évvel később pedig
Nagyvárad zsidóságát kiforgatták kereseti lehetőségeiből, és nem
engedélyezték többé a szombati szünnapot.
A második bécsi döntés után az új magyar közigazgatás szeptember
közepétől a hónap végéig betiltotta az összes zsidó újságot és hetilapot
(a Népünket), felfüggesztett minden zsidó sportegyesületet (a
Maccabit), megszüntette a zsidó szervezeteket és klubokat is. Kizárólag a
vallásgyakorlás kereteit engedélyezték. A közoktatási miniszter első
határozata előírta a numerus clausus alkalmazását a középfokú
oktatásban, ami a zsidó diákok számát 6 százalékra korlátozta. E
rendelkezés a legtöbb bihari járásban numerus nullust jelentett. Miután
Kolozsváron engedélyezték a zsidó gimnáziumot, hasonlók kezdhették meg
működésüket Nagyváradon és Szatmárnémetiben is.
1941 nyarán a magyar hatóságok több nagyváradi hontalannak ítélt
zsidót deportáltak családostul Kamenyec Podolszkijba, ahol a németek
lemészárolták őket. 1941 őszén Rabinovits munkácsi főrabbi, a németek
által KamenyecPodolszkijban végrehajtott tömegvérengzés egyik túlélője
Nagyváradra is eljutott, ahol az Ullmann palota kistemplomában beszámolt
arról, amit átélt; így közvetlen forrásból tájékoztatta a város jómódú
polgárait a nácik által elkövetett tömegmészárlásról. Közlésének a város
aszszimilált magyar zsidósága nem sok hitelt adott, tovább élte
megszokott életét.
1942-ben a nagyváradi zsidó fiatalok közül sokakat munkaszolgálatra
vittek, kétszázadnyit közülük – mintegy 500 fiatalt – a keleti frontra,
Ukrajnába vezényeltek, ahol többségük elesett.
Nagyváradon működött a 110/66. munkaszolgálatos század, amelynek
megbízatása a vasúti pályaudvar karbantartása és lövészárkok ásása volt.
Lustig Tibor munkaszolgálatos a nagyváradi állomáson volt, amikor a
családját szállító deportáló vonat áthaladt. A peronról sikerült a
vagonba zárt szüleivel és testvéreivel – utoljára – beszélnie.
Nagyváradról vitték a keleti frontra Halmos György kiváló
zongoraművészt, a pesti és bécsi zeneakadémia kitüntetéssel végzett
növendékét, Emil von Sauer tanítványát.
A német megszállás után, 1944. március 31én Wennholz Gestapofőnök
több SS orvos kíséretében kisajátította a zsidó kórházat. Ezt követően
kezdték lefoglalni a zsidó lakásokat és kisajátítani a berendezési és
műtárgyakat. Miután április 5én bevezették a sárga csillag viselésének
kötelezettségét, a magyar katonaság is kezdett javakat elkobozni. Az
intézkedések a kikeresztelkedett zsidókat is érintették, akiknek száma
Nagyváradon 1941-ben 572 volt. Annak ellenére, hogy a gettó
felállításának előkészületei nagy titokban folytak, kitudódott Gyapay
László polgármester helyettes kijelentése, miszerint ha szabad kezet
kap, három nap alatt felállítja a kényszerlakhelyet, és további négy nap
alatt elhelyezi benne a váradi zsidókat. Május 2án nagyobb dunántúli
rendőralakulatot vezényeltek Nagyváradra. Május 3án három falragasz
jelent meg Gyapay László aláírásával, amelyben elrendelték a helyi gettó
felállítását, korlátozták a zsidók kijárását, illetve a keresztény
lakosságot internálás terhe alatt felszólították, hogy a nála
elhelyezett zsidó vagyontárgyakat szolgáltassa be.
Nagyváradon a gettóba szorítás május 3án kezdődött. Két gettót
létesítettek a városban: az egyiket a zsidók lakta negyedben hozták
létre Nagyvárad zsidó lakossága, mintegy 27 ezer ember számára. Ez volt
Magyarország legnagyobb gettója (az 1944. november végén létrehozott
budapesti gettótól eltekintve). Ez a gettó a nagy ortodox zsinagóga és a
Nagypiac környékén feküdt, területét nyugaton a Mezei Mihály utca,
északon a Kapucinus utca és a Mussolini tér, keleten a Frangepán utca,
déli oldalán pedig a Szeptember 6. és a Tompa Mihály utca határolta.
Egyetlen kapubejárata a Kapucinus és a Zárda utca sarkán nyílott. A
gettót deszkakerítés vette körül.
A második gettó 8 ezer Bihar vármegyei zsidót fogadott be; a városi
majorban és a Mezeyféle fatelepen, illetve annak környékén volt. Ide a
falvak, községek és kisvárosok lakosait hozták be, miután előzőleg a
helyi zsinagógákban és egyéb gyűjtőhelyeken alaposan átvizsgálták és
megmotozták őket.
A gettósítást gyorsított iramban, alig öt nap leforgása alatt
hajtották végre. Először a zsinagógában gyűjtötték össze az embereket,
és átkutatták őket, majd egy szűk bejáraton át a gettóba kerültek. A
nagyváradi gettó rendkívül zsúfolt volt, a város lakosságának mintegy 30
százalékát kitevő zsidóságot akkora területre költöztették, ahol a
város összlakosságának legfeljebb 15 százaléka fért volna el. Gyakran
1415 személy szorongott egyetlen szobában. Kevés volt az élelmiszer, és
hiányoztak az alapvető szolgáltatások; a gettó gyakran maradt víz és
villanyáram nélkül.
Már május 3án megalakult a zsidó vagyon felkutatását végző bizottság.
A polgármesteri hivatalban megtartott egyeztető ülésen Gyapay László
elnökölt; részt vettek a városi szervezetek vezetői, a városi kormányzat
főtisztviselői, a rendőrségi és a csendőrségi vezetők. A hatalmat
háromfős gettóbizottságra ruházták: Péterffyre, Gyapayra és Nadányira,
akik a zsidótörvények alóli felmentést is elbírálták. „Alaposságukra” és
rosszindulatukra jellemző, hogy Nagyváradon mindössze 16 család kapta
meg a mentesítést.
A két nagyváradi gettót a rendőrség és a csendőrség különleges
egységei őrizték. Május 3–7e között a nagyváradi gettó parancsnokai
Németh Imre rendőrtanácsos és Kovács Nagy István rendőr százados voltak,
feletteseik pedig Wennholz és Theodor Dannecker német tisztek, az
utóbbi Eichmann Sonderkommandójának helyi megbízottja. Ugyanakkor Gyapay
és az újonnan kinevezett Rajnay (Reiner) Károly főispán utasításait is
követték.
A gettó belső működését öttagú zsidó tanács (Judenrat) irányította:
Leitner Sándor elnök, az ortodox zsidó közösség vezetője, Vajda István
főrabbi, Lőrincz Sándor ügyvéd, dr. Osvát René orvos és Metzen Sámuel
gyáriparos. A gettórendőrséget Pásztor Izsák és Pásztor Jenő szervezték
meg és irányították. Egészségügyi kérdésekben dr. Kupfer Miksa orvos,
dr. Osvát René bőrgyógyász, urológus és dr. Molnár Vilmos orvos
döntöttek. Ugyancsak háromtagú bizottság felelt az ellátásért és a
leveskonyha felállításáért.
A zsúfoltság és a teljesen elégtelen egészségügyi feltételek miatt a
gettónak jellegzetes szaga volt, amelyet Zsolt Béla író így idézett fel:
„elképesztően megszoktuk a jellegzetes szagot, amely hullák bomlásából,
a förtelmes latrinák-ból, a túlcsordult kanálisokból és a közeli
melaszraktár édes bűzéből kerekedett”.
A gettó belső szigora valósággal rémuralommá vált május 10e után,
amikor vitéz nemes kibédi Péterffy Jenő csendőr alezredes vette át a
nagyváradi „zsidó ügyek” irányítását. Helyettese „szakértői” minőségben
Petry (Petri) Gyula tartalékos csendőr százados volt, míg a gettó
parancsnoki tisztét Garay István csendőr százados gyakorolta. A
csendőrség 14 szakaszból álló táborrendet tett közzé, amely szabályozta
az alvás és ébrenlét óráit, az étkezések időpontját, elrendelte a
külvilágtól való teljes elszigetelést, beleértve a postai forgalom
felfüggesztését, és megkövetelte, hogy „takarodó és ébresztő között a
ghettó kihalt és néma legyen”. Nyolcvan büntetést felsoroló rendelkezést
tettek közzé, elrendelték a szökni próbálkozó zsidók kivégzését, a
vigyázzban és hajadonfőtt állás kötelezettségét bármely német vagy
magyar tiszt előtt.
A zsidó vagyon felkutatását 40 fős különleges csendőri alakulatra
bízták. Főhadiszállásukat a gettó szomszédságában levő Dreher
Haggenmacher sörfőzde egykori irodájában és raktáraiban állították fel. A
nagyváradi „pénzverde” nemcsak a nagyszámú kínvallatott személy által
vált hírhedtté, hanem a kínzás szadista módszerei révén is. Napirenden
volt az összeöklözés, a botokkal, gumicsövekkel való ütlegelés, a
gumibottal történt tenyérverés, a villamos árammal való sokkolás. Volt,
akinek napokra lánccal hátrakötötték a kezét, másokat kikötöttek,
fejüket vizes lavórba nyomták. Osvát René orvosnak például kampósszeget
nyomtak le a torkán, majd az áramfejlesztőhöz kapcsolták. A testi és
lelki szenvedés Osvát doktort öngyilkosságba kergette: morfiummal vetett
véget életének. Később több nagyváradi orvos követte példáját:
ugyancsak a kihallgatástól való félelmében méreggel vetett véget
életének dr. Stolz Gyula, dr. Erdős Adolf belgyógyász, a váradi Angol
Klub elnöke, dr. Molnár Leó bőrgyógyász és neje, valamint dr. Szőke
Lajos, végül a fiatal dr. Schwartz Sándor és neje. Valamennyien jeltelen
sírba kerültek. A kegyetlenül megkínzottak között voltak még: Reisz
István és Atlasz Gyula gyógyszerészek, dr. Kupfer Miksa nőgyógyász, a
nagyváradi zsidó kórház főorvosa (egyben – Raffy Ádám néven – ismert
regényíró), Grünberger Ignác fűszer nagykereskedő, Molnár Rezső
fakitermelő, aki kitüntetésekkel, főhadnagyi rangban szerelt le az első
világháború után, de a honvédelmi miniszter által aláírt mentesítését
nem ismerték el. Krausz Sándort, az ortodox hitközség volt elnökét
annyira megverték, hogy többé nem tudott talpra állni. Nem kímélték
Lőrincz Sándort, aki a Magyar Párt bizalmi embereként a romániai
börtönöket is megjárta és dr. Fehér Márton ügyvédet, a Magyar Párt
oszlopos tagját sem. A vallatáskor gyakorolt kegyetlenségükkel
„kitűnt” csendőrtisztek a következők: Petri Gyula hadnagy, Félegyházy
Medgyesy (Megyesy?) Ágoston hadnagy, a vizsgálóosztagok egyik vezetője,
Garai (Garay?) István százados, Bodolai (Bodolay?) Endre és Rektor Béla
csendőr hadnagyok, Fehér Sándor, Felföldi István, Fekete György, Garay
(Garai?) Imre, Horváth József, Ilonka Sándor, Juhász Mihály, Keresztesi
Gábor, Medgyesi András (vagy Megyesi Andor?), Őri (Uri?) Gyula, Pozsgai
(Posgai?) Sándor, Szabados Géza, Szabó Mihály, Sziklai Ferenc, Szőllősi
István, Teveli János és Tóth János (József?) – valamennyien
főtörzsőrmesterek, a legtöbben a nagyváradi csendőriskola kötelékében,
Buss (Büss?) Dezső vasúti csendőrügynök, Megyeri és Budai csendőrök (?).
A polgármesteri hivatalban is működött vizsgálóosztag, amelynek tagjai
Toperczer (Toperczel?) Ferenc rendőrbiztos, Tapasztó és Váradi rendőrök
voltak.
Hain Péter, a magyar Gestapo főnöke szerint e vizsgálatok 41 millió
aranypengő vagyont „szereztek vissza”; ugyanakkor 2004 keresztény lakos
ellen indítottak eljárást zsidó vagyon rejtegetése címén. Az értékek
jelentős részét a csendőri alakulat tagjai egyszerűen eltulajdonították,
amiért hatósági vizsgálatot rendeltek el Kovács Dénes ügyész
vezetésével. Május 12én Gyapay polgármester helyettes rendeletet
bocsátott ki, miszerint a gettósítás költségeit a zsidó lakosoktól
elkobzott javakból kell fedezni. Négy nappal később Jaross Andor
belügyminiszter Nagyváradra utazott az új főispán beiktatására, a gettót
is meglátogatta, és elégtétellel nyugtázta a város zsidóságának
elkülönítését. Beszédében azt is hangsúlyozta, hogy ez csupán „első
lépés” a zsidókérdés megoldásában.
A hatóságok a nagyváradi gettóban is a Dunántúlra való deportálás
tévhírét terjesztették, ahol a családok együtt maradhatnak. Az emberek
elhitték; sokan előkeresték a munkakönyvüket. Még az értelmiségiek is
bedőltek az álhíreknek.
Az első deportáló vonat május 22-én (vagy 23án) hagyta el a várost,
3110 személlyel (valószínűleg a Bihar megyei vidéki gettó lakóival), a
további szerelvények május 25-én (3148), 28-án (3227), 29-én (3166),
30-án (3187), május 31-én (3073), június 1-jén (3059), 3-án (2972) és
5-én (2527) hagyták el Magyarországot a kassai vasútállomáson keresztül.
Az 50 vagonból álló vonatokat a Rhédey kertben levő vasúti vágányokról
indították; egy-egy kocsiba általában 70, de gyakran akár 80-90 személyt
is bezsúfoltak. A kassai állomás katonai parancsnokságának feljegyzése
szerint egy utolsó, Nagyváradról indított szerelvény 1944. június 27-én
haladt át Kassán, összesen 2819 személlyel. Ezen utolsó transzport a
trianoni Magyarország IV. zónájához tartozó, Bihar megyei részen
összegyűjtött zsidókat vitte Auschwitzba: Derecske, Konyár és a
Debrecentől délre és délkeletre fekvő települések zsidó lakosait.
A nagyváradi gettó egyik rendhagyó története, hogy két bent lévő
orvos – dr. Kupfer Miksa és dr. Bálint Sándor – kezdeményezésére
sikerült néhány tífuszos megbetegedést szimulálni. Ennek címén a
fertőzöttnek nyilvánított csoportot nem vagonírozták be, hanem a
gettóban hagyták. Közöttük volt Zsolt Béla ismert budapesti író, költő,
szerkesztő és nagyváradi származású felesége, Rácz Ági, akik végül a
Kasztner Rezső által szervezett csoportba kerültek, és kijutottak
Svájcba. A „tífuszos” csoport többi tagjának később sikerült átszöknie
Romániába.
A szigorú őrizet ellenére is több zsidó fogoly megszökött a
nagyváradi gettóból. Ez főként a gettó fennállásának kezdetén volt
lehetséges, ameddig az őrizetet rendőrök biztosították; a csendőri
őrizet bevezetése után a szökés szinte lehetetlenné vált. Így menekült
meg Friedler Mór terménykereskedő és tíztagú családja. Miután kijutottak
a gettóból, Törpe János napszámos, Szőke Rózsi varróleány, Szabó Sándor
pincér és Bogdán Sándor ácsmester segítette/bújtatta őket. Magát
Friedler Mórt Törpe Vince rendőr őrmester szöktette meg. A gettóban, egy
már kiürített Vámház utcai házban bújtak el családjukkal Schwartz Ernő
bútorkereskedő és Molnár Péter tisztviselő. Öt nappal később kibontották
a falat, és a már lazán őrzött gettó palánkján rést ütve elhagyták a
gettót, majd Nagyváradot. Sikerült átszökniük Romániába. Huszonkét tagú
csoporttal együtt sikeresen lépte át a magyar–román határt Goldring M.
Hermann, a cionista szervezet nagyváradi vezetője. 1944. május 7-én egy
magyar vasutas segítségével fellopakodtak a Kolozsvár felé tartó
gyorsvonatra. Cécke megállóhelyen sikerült észrevétlenül leszállniuk, és
onnan szerencsésen átlépték a határt. Hayyim Meir Hager, a vizsnyici
rabbi és családja a gettósítás kezdetén szöktek át Romániába;
parasztruhában keltek át a határon.
Több keresztény értelmiségi példamutató magatartásáról, a város
üldözött zsidó lakosait segítő cselekedeteiről van tudomásunk. Közöttük
Tóth József (későbbi kolozsvári közgazdaságtan professzor), aki a
nagyváradi Baross Gábor Kereskedelmi Középiskola tornatanáraként
1943-ban kilenc zsidó diákját a premontrei főgimnázium elhagyottnak
vélt, lelakatolt pincéjében elrejtette, hogy ne vigyék el őket
munkaszolgálatra. A fiúk a premontrei rendfőnök beleegyezésével kerültek
oda, és a fiatalokat az iskola Beke nevű pedellusa élelemmel segítette.
Élelmezésükhöz az anyagiakat Tóth József biztosította. A búvóhely
huzamosabb ideig megvolt.
Szabó Lajos református lelkész és Ópalotay János római katolikus
káplán számos előkeltezett hamis keresztlevelet állított ki a faji
törvények által sújtott, vegyes házasságokban élő személyek számára.
Ugyancsak Nagyváradon Stan Gavril, a görög katolikus főiskola rektora,
Virgil Maxim professzor, a görög katolikus főiskola tanára és Gheorghe
Mangra, az intézet gondnoka zsidó fiatalokat, főként gyermekeket
bújtattak. Mihai Marina, Románia nagyváradi konzulja és helyettese, Ion
Isaiu a svájci Vöröskeresztnek küldött beadványt a gettóban kialakult
helyzetről. Ugyanakkor diplomata rendszámú kocsijával Marina a
nagyváradi gettóból menekült több zsidó személyt – az úgynevezett Kakukk
Vámján keresztül (Vama Cucului) – átcsempészett a román oldalon lévő
Belényesre. A megmentettek között volt dr. Kupfer Miksa és családja.
(Belényesen Rusu csendőr alezredes elé kerültek, aki – Teodor Roxin volt
nagyváradi ügyvéd, parlamenti képviselő közbenjárására – szabadon
bocsátotta őket.)
Kovács Sándorné Félixfürdői keresztény asszony Goldring M. Hermann
kisfiát rejtegette, ameddig sikerült a gyereket Romániába juttatni. A
gettóban sikeresen elrejtőzködött mintegy 37 zsidó személy élelmezésében
fontos szerepet játszott Appán Kálmán tartalékos főhadnagy. Segítségére
volt felesége és annak első házasságából származó fia, Csurka Péter, a
Kapisztrán téri csendőrszázad parancsnoka, aki nemegyszer kincstári
kocsival juttatott el tejterméket a bujdosóknak. A gettó több
szökevényét segítette Szabó Mária tisztviselőnő, Trebits Farkasné, Kedek
Jenő és Borodán Miklós házmester. A „tífuszos” betegek elkülönítésében
és gettóban tartásában közbenjárt dr. Beöthy Konrád tiszti főorvos, a
kapcsolattartást pedig Ladi Gyula segítőkész rendőr biztosította. Pintér
István mérnök átvette megőrzésre Bernstein Olga tanárnő féltve
rejtegetett családi ékszereit. Nagyváradon több mint 1400 személy ellen
emeltek vádat zsidóvagyon rejtegetés címén, többek között a város
törvényhatósági bizottságának több tagja ellen is. Az utóbbiak között
volt Markovics Manó nyugalmazott főispán, a Magyar Párt egykori elnöke,
Hlatky Endre volt polgármester, Katzkián Kálmán királyi közjegyző és
neje, továbbá Markovics Kálmán főrendiházi tag, Dancea Jakab (Iacob), az
egykori román alpolgármester, Kotzó Jenő kir. közjegyző neje, Papp
Tiborné és Pankolits Károly tartalékos főhadnagy; az utóbbit katonai
bíróság vonta felelősségre, és pénzbüntetésre ítélte. A rejtegetés
„bűnébe” esett viszonylag sok személy a segíteni akarás szándékát
tükrözi.
Másfelől sokan voltak szélsőséges magatartásúak; a háború után
felállított Kolozsvári Nép-bíróságon összesen 30 nagyváradi személy
ellen emeltek vádat. Gyapay László polgármester helyettest 1946-ban
távollétében életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték. Ugyancsak
távollétében halálra ítélték Félegyházy Medgyesy (vagy Félegyházi
Megyesi?) Ágoston csendőr hadnagyot, a Dreherben működő vizsgálóosztagok
egyik vezetőjét. Életfogytiglani szigorított fegyházra ítélték vitéz
Nadányi Jánost, Bihar megye alispánját. Az alább felsoroltakat is
életfogytiglani nehéz kényszermunkára ítélték: Garai (Garay?) István
csendőrkapitány (távollétében), Bodolai (Bodolay?) Endre és Rektor Béla
csendőr hadnagyok (távollétükben), Fehér Sándor, Felföldi István, Fekete
György, Garay (Garai?) Imre, Horváth József, Ilonka Sándor, Juhász
Mihály, Keresztesi Gábor, Medgyesi András (vagy Megyesi Andor?), Őri
(Uri?) Gyula, Pozsgai (Posgai?) Sándor, Szabados Géza, Szabó Mihály,
Sziklai Ferenc, Szőllősi István, Teveli János és Tóth János (József?)
főtörzsőrmesterek, a legtöbben a nagyváradi csendőriskola kötelékében
(valamennyiük ítéletét távollétükben mondták ki), Megyeri és Budai
csendőrök – mindketten a nagyváradi csendőriskola kötelékében
(távollétükben) –, Petri Gyula közjegyző, csendőr hadnagy (távollétében)
és Buss (Büss?) Dezső vasúti csendőrügynök. Németh Imrét, a nagyváradi
m. kir. rendőrség parancsnokát és dr. Toperczer (Toperczel?) Miklós
csendőrbiztost egyenként 25 évi nehéz kényszermunkára ítélték. Vitéz
Cser Lajos magántisztviselőt és Vadász József villanyszerelőt egyenként
ötévi szabadságvesztésre ítélték.
Rajnay (Reiner) Károly vezérőrnagy, Nagyvárad katonai parancsnoka és
Bihar vármegye főispánja a Budapesti Népbíróság elé került. Péterffy
Jenőt, a magyar királyi csendőrtan zászlóalj parancsnokát a háború után
Budapesten letartóztatták; röviddel azelőtt, hogy kiadták volna
Romániának, a Markó utcai börtönben felakasztotta magát.
Nagyvárad 1944. október 12én szabadult fel. Ezt követően a zsidó
közösségi életet újraszervezték. 1945 szeptemberében 3813 zsidó élt a
városban. Nagyváradon is megalakult a Demokrata Zsidó Népközösség. A
hitközség népkonyhát állított fel, ahol november 1jén mintegy 120-150
rászoruló étkezett. Később már 250-300 személy részére biztosítottak
napi háromszori ellátást. December elején az ingyenkonyhát 400-450 ember
vette igénybe. Sikerült rendbe hozni a Sasz Chevra templomot,
újraindították a mikvét, és szálláshelyet biztosítottak a deportálásból
hazatért átutazó személyeknek. 1945. január 24-én Nagyvárad zsidósága 15
mázsa élelemmel segítette az időközben felszabadult budapesti
hittestvéreiket. Hozzákezdtek a neológ Cion-templom rendbehozatalához,
és újraszervezték a talmud-tórát. A román fennhatóság alatt levő
részeken megmaradt, főként Belényes és Csernovitz környékéről
Nagyváradra betelepedett családok gyermekei számára újraindították a
zsidó iskolát; az elemi tagozatra 90, a gimnáziumba 5 tanuló iratkozott
be. A Joint 1,5 millió lejes segélyével leányotthont rendeztek be. 1945
tavaszán a deportáltak felkutatására alakult bizottság Petru Groza román
miniszterelnök támogatásával vasúti szerelvényt állított össze, amely
Reiner József vezetése alatt – március vége és június közepe között –
hatszor tette meg a Nagyvárad–Krakkó–Plesov utat a leromlott állapotban
levő túlélők összegyűjtésére. Mintegy 4500 Észak-Erdélyből elhurcolt
személy hazatérését tették lehetővé, közöttük nagyszámú nagyváradi
lakosét is. 1945 decemberében, Deutsch Ignác kezdeményezésére a
deportáltaknak a Fuchs Mór utcai nagytemplom udvarán emlékművet emeltek.
A harmadik évezred kezdetén az emlékművet az Amerikai Egyesült
Államokban működő Lempert Családi Alapítvány hozatta rendbe.
Teljes cikk : zsidomult.hu
A két világháború között Nagyvárad húszezer izraelitája valamennyi
vallási irányzatot képviselte. A helybéli zsidóság alig egynegyedét
felölelő neológ hitközség élén a nagy tudású Kecskeméti Lipót
állt, aki a magyarság iránti hűségével tűnt ki. A román hatóságok által
bezáratott állami főreáliskolai tanári karból és diákságból 1929 őszén létrehozta a zsidó gimnáziumot. Ez öt évig magyar tannyelven működött, ekkor megvonták nyilvánossági jogát, így kénytelenek voltak áttérni román tannyelvre.
Forrás : hu.wikipedia.org
Néhány oldalnyi terjedelemben,
a teljesség igényével erdélyi zsidó intézményekről írni nagyképűség,
egy hosszabb lélegzetű munkában pedig merész vállalkozás lenne. Egyrészt
azért, mert a zsidó társadalom felépítéséből adódóan szerteágazó intézményrendszerrel
van dolgunk: Mindegyik hitfelekezet és azon belül a hitközségek is saját intézményekkel
rendelkeznek, ugyanakkor nem elhanyagolható a cionista alapon létrejövő
intézmények, szervezetek száma sem. Másrészt rengeteg a „fehér folt” ezen
a téren. Mindmáig feltáratlan a két világháború közötti erdélyi zsidóság önszerveződése,
hiányoznak a megfelelő kutatások, és így a születendő munkák csak
elvétve képesek újat is mondani.
Az 1920-as évek végén és az
azt követő évtizedben született néhány olyan kiadvány, amely mindmáig
alapműnek tekinthető. Gondolok itt elsősorban Szabó Imre könyvére,
a Zsidó Lexikonra és az 1935-ös Zsidó Naptárra. A második világháború után íródott
munkák közül érdemes kiemelni azokat a monográfiákat, amelyek egy — egy erdélyi zsidó
közösség történetét tárgyalják, valamint Moshe Carmilly könyvében és Gaal György 1991-es tanulmányát.
Gaal György az első világháború utáni erdélyi zsidóság történetét tekinti
át nagy vonalakban, kitérve a kommunista rendszer alatti állapotokra is, már
amennyire ezt a tanulmány terjedelme engedi. Moshe Carmilly könyve Bethlen
Gábor 1623-as kiváltságlevelétől a deportálásokig tekinti át az eseményeket,
és a két világháború közötti intézményekre nézve csak mint kiindulópont jöhet
számításba. Ez a helyzet Sebestyén Mihály könyvével is. Ami a monográfiákat illeti, Lőwy
Dániel könyve, amellett, hogy széleskörű bibliográfiát dolgoz fel, és
szóbeli közlésekre alapoz, a zsidó intézményeket tárgyaló részben főleg
Szabó Erdély zsidói-t és a Kolozsvári zsidóság emlékkönyvét
használja forrásként. A Kolozsvári zsidóság emlékkönyve viszont szinte
szó szerint vesz át részeket Szabótól, különösebb kritika nélkül. Egyébként
Szabó is felhasználja az 1935-ös Zsidó Naptár és a Zsidó Lexikon
adatait.
Teljes cikk : adatbank.transindex.ro
Nagyváradon kevés volt a rendőr, ezért a házkutatáshoz és motozáshoz
kirendelték a Péterffy Jenő alezredes parancsnoksága alatt álló csendőr
tanzászlóaljat. Így "az igen kényes és nagy körültekintést igénylő
házkutatást és személymotozást módjukban áll a hallgatóknak
gyakorlatilag is elsajátítani" - büszkélkedett feletteseihez írt
jelentésében Ferenczy.
Forrás : degob.hu
Bővebb információ : ispmn.gov.ro
oradea.ro
mek.oszk.hu
rubicon.hu
prominoritate.hu
magyarholokauszt.hu
Nagy megelégedéssel olvastam a váradi zsidóság 1944 évi tragédiáját feltáró tanulmányt.Nagyon helyes tartom a pénzverde szadista csendőreinek ,a zsidóság megkinzóinak ,névleges felsorolását.
VálaszTörlésA szatmári gettó esetében is meg kellett volna tenni ugyanezt.Sajnos ez nem történt meg.A kedves
anyaország történészei(13 személy)nem hajlandók elvégezni ezt a feltáró tevékenységet,leveleimet
még válaszra sem méltatták.Igy az utókor soha nem értesülhet a mult eseményeinek valós leirásá-
rol és a következőkről:
-Ki adott parancsot a szadista csendőröknek a zsidóság megkinzására értékeikért ?
-Az 1946 évi Kolozsvári Néptörvényszéken elitélt 201 személyből 169 távollétében elitélt anyaor-zági soha nem tőltőtte le büntetését.Magyarország elutasitotta kiadatásaikat.Annak ellenére,hogy
a zsidóság ellen elkövetett bönők soha nem évülnek el!!!!
Talán Önök tudják a választ,hálás lennék ,ha közölnék. Ioan Fekete
Nagy megelégedéssel olvastam a váradi zsidóság 1944 évi tragédiáját feltáró tanulmányt.Nagyon helyes tartom a pénzverde szadista csendőreinek ,a zsidóság megkinzóinak ,névleges felsorolását.
VálaszTörlésA szatmári gettó esetében is meg kellett volna tenni ugyanezt.Sajnos ez nem történt meg.A kedves
anyaország történészei(13 személy)nem hajlandók elvégezni ezt a feltáró tevékenységet,leveleimet
még válaszra sem méltatták.Igy az utókor soha nem értesülhet a mult eseményeinek valós leirásá-
rol és a következőkről:
-Ki adott parancsot a szadista csendőröknek a zsidóság megkinzására értékeikért ?
-Az 1946 évi Kolozsvári Néptörvényszéken elitélt 201 személyből 169 távollétében elitélt anyaor-zági soha nem tőltőtte le büntetését.Magyarország elutasitotta kiadatásaikat.Annak ellenére,hogy
a zsidóság ellen elkövetett bönők soha nem évülnek el!!!!
Talán Önök tudják a választ,hálás lennék ,ha közölnék. Ioan Fekete