„Történelmi korszakváltások nemzedéke minden időkben többet él, mint
megállapodott emberöltőké. Élményei mozgalmasabbak, egyenetlenebbek,
örvényesebbek” – vallotta Tabéry Géza író, szerkesztő, irodalomszervező
a Két kor küszöbén címmel, 1957-ben papírra vetett önéletírásában. A
torzóban maradt vallomásos műnek, élete számadáskönyvének jellegzetes
vonása, hogy „korát úgy idézi, amilyennek ő látta, hitte vagy kívánta, s
ne csodálkozzunk, ha a kortársi közelség olykor eltakarta előle a
messzi távlatokat” – fűzi mintegy magyarázatként Tabéry Géza
pályaívének vázlatos bemutatásához Robotos Imre. „Az indulás – és nem
csupán saját kezdő lépéseinek, hanem többféle indulásnak – kor- és
lélekrajza ez – írja Kovács János az önvallomás méltatásakor. – A 20.
század elejének forrongó, társadalmi viharoktól terhes világa jelenik
meg benne; Nagyvárad, a modern magyar irodalom bölcsője s a radikalizmus
fellegvára, és Genf, a nemzetközi forradalmi mozgalom emigránsainak
gyülekezőhelye. […] Ez után következnek életre szóló élményei: az első
világháború és az ezt követő forradalmak.”„Száz meg száz emléktükörben
villant fel előtte saját képmása, a fegyverek, amelyekkel hadakozott,
és amelyeket aztán ellene fordítottak, eszmék, amelyekben hitt, s
amelyek magára hagyták, férfiak és asszonyok, akik kitartottak oldalán, s
akik megtagadták, művészi képsorok, amelyeket formába öntött, s
amelyekről csak álmodott.” A Tabéry-legenda lassan távolodik, s mint a
két világháború között született, majd feledésre ítélt sok más irodalmi
alkotás, önvallomás vagy emlékírás, csak újraértelmezve hódíthatja
vissza olvasóit. Ha ezen a szálon közelítünk az egyre ritkábban idézett
Tabéry-életműhöz, esélyünk lehet megértenünk az író ellentmondásos
világát. Ez a nyugtalan szellem, amely a genfi diákévek alatt
formálódott, egyenlő mértékben vonzódva az orosz társadalomelméletekhez
és a francia dekadenciához, bonyolult szerkezetű szövegkonstrukciókat
teremtett. Az idézett ellentmondásos habitus műveiben is nyomon
követhető. A műveire jellemző antinómiákat Sőni Pál a következő
ellentétpárokra bontotta: történelem – mulandóság, romantika –
realizmus, hagyományos alkotói módszer – modern formaújítás, epikus
nyugalom – „szédült kapkodás”. Megannyi Szkülla és Kharübdisz, amelyek
között Tabéry gályája hányódik. A szirtek változnak, a drámai ide-oda
csapongás marad. Innen az újabb kettősség: makrostruktúra, az
úgynevezett fantáziaképek sora (tehát: szerkezet, jellemábrázolás, a nem
nyelvi jellegű nagyobb jelentésegységek képlete) műről műre módosul, a
stílus (a képi mikrostruktúra) nagyjából változatlan.”
Teljes cikk : varad.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése