Látogassa meg Nagyváradot a Google Street Viewen '

Látogasson Nagyváradra a Google Street Viewen ' Kezdje a Borsi úton. Kattintson a linkre a instantstreetview.com-ra '

2013. április 29., hétfő

107 éves a nagyváradi villamos

 A 4-es pályaszámú motorkocsi a Kossuth utcán
Nagyváradon, a Pece-parti Párizsban, fotókiállítással tisztelegtünk az immár 107 éve üzemelő villamosok előtt, amelyet a nagyváradi Városháza nagytermének folyosóján nyitottunk meg. A tárlat célja, hogy minél hatékonyabban bemutassa az összes villamostörténeti korszakot, hogy másokkal is megismertesse a nagyváradi tömegközlekedés történetét, amelyről sokan alig tudnak valamit.


Nagyváradon 1906. április 25-én indult útjára az első villamos. Lóvontatta omnibusz, illetve gőzüzemű tehervontatás már korábban is létezett, mégis a villamos lett a legfőbb tömegközlekedési eszköz, amelynek kihasználtsága mindmáig töretlen. A villamosok mellett nagyon fontos megemlíteni a teherszállítás elektrifikálását is, egészen 1996-ig három villamos mozdony szolgálta ki a különböző gyárakat, ipari létesítményeket. Ez a három mozdony a legszerencsésebb, hiszen egyedül ők maradtak meg az utókornak Nagyvárad villamostörténelméből.
A megnyitó végén a helyi tömegközlekedési vállalat vezetője köszönetet mondott mindazoknak, akik hozzájárultak a kiállítás szervezéséhez, közülük kiemelve Nagy Istvánt, aki a villamosközlekedés 100 éves évfordulóján Zsíros Attilával és Dr. Páll Józseffel közösen megjelentetett egy magyar nyelvű monográfiát, „Álmában csönget egy picit” címmel, illetve Horváth Krisztiánt (azaz engem), a Nagyvárad villamos-és vasúttörténete című napi szinten aktív Facebook oldal szerkesztőjét.

A tárlat május 7-ig tekinthető meg a nagyváradi Városháza épületében, majd május 10-től a Moszkva Kávézó ad otthont a képeknek.

Milyen volt az első villamos és hol járt?Ezekre a kérdésekre kapjuk meg a választ Nagy István - Zsíros Attila segítségével.Köszönet a munkájukért ' A Moszkva kávéház a volt Nyomda Klub helyén található '

1906-ot írunk. A városközpontban szebbnél szebb bérpaloták épülnek, a kulturális és gazdasági élet pezsgése Nagyváradot a Monarchia egyik legjelentősebb városává emeli. Már egy éve beindult a villanyvilágítás is. A jelentősebb utcák ki vannak kövezve, a csatornahálózat is kiépült, a Pece patakot száműzték a városközpontból, így a város egyik fő „szégyenfoltja” is megszűnt.  
Március elsején este „vakító fehér lámpájával száguldott egymásután a Nagypiacon végig két ragyogó fényes villamos vasúti kocsi, és messze elhallatszott a szokatlan csengetés, a villamos vasút hangos figyelmeztetése”. „Tegnap este tartották meg az első próbajáratot az üzembe lépő villamos vasúttal, s bocsássuk előre, a próba fényesen sikerült… Két lovas rendőr lovagolt mindenütt a kocsik előtt, aminek bámulására hatalmas közönség verődött össze, szaporítva ez végig az útvonalon, a merre a két kocsi iramodott. A Nagypiacon és a Kossuth Lajos utcán és tovább egyenesen a Teleky utcán haladt a próbajárat.
A Szent László téren több száz főre rúgott már a tömeg, amely élénk érdeklődéssel nézte a közben meg-meg álló két kocsit, amely 20-30 méterre követte egymást… A kocsik után szaladtak az inasgyerekek, a két lovas rendőr alig bírta a rendet fenntartani. A két kocsi a teleptől a Nagyteleky utca végéig terjedő útvonalat, a szüneteket is beleértve, 12 perc alatt futotta be.”
 Forrás : eminescu.rdsor.ro 

Néhány fotó
Villamos érkezik a Szent László térre a Teleky utca felől 
 A 4-es pályaszámú motorkocsi Kishíd előtt
 Nagy újdonság az első villamos
  Szent László téri életkép a XX. század elejéről villamosokkal
 A villamos a főszereplő egy korabeli képeslapon

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése